Stora täcken, dubbel?

Lena Furberg

Trådstartare
I både England och USA hittade vi stora täcken, typ dubbel storlek, och även påslakan i samma dubbla storlek! Finns verkligen inte dessa i Sverige? Vi har letat och letat. De är jättemysiga inte minst om vintern då man gärna vill dela nattvärmen....

Sv: Stora täcken, dubbel?

Jodå, visst finns det, min sambo hade sånt när vi träffades, det är skrotat nu :D Ikea har! Och påslakan brukar finnas lite varstans

Det trodde jag faktiskt fanns överallt där de säljer sängkläder... Kollade precis på Hemtex hemsida och där finns det i alla fall(kallas kingsize). På IKEA finns det också. När det gäller påslakan tycker jag alltid att jag måste dubbelkolla så att jag inte råkar köpa sådana stora av misstag. (Maken och jag har VÄLDIGT olika "termostat" så om vi skulle ha gemensamt täcke skulle det behöva vara ett som var dubbelt så tjockt på min sida... och DET har jag ännu inte sett någonstans!)

Haha, vi har lite så här hemma :D

Min man kör med sitt vanliga täcke för han tycker det dubbla är för varmt så hans halva har han fint lagt mellan oss. Sedan har jag mitt vanliga och en filt.
Så jag sover med 3 täcken. Superhärligt!

TS, Ikea och ullared har, även Åhléns har jag sett det hos.

Såklart man måste ha king size täcken :love:

Både täcken och påslakan finns hos de flesta tillverkare :)
Vi har ett supermysigt täcke från Höie som jag älskar och Ikea, Ellos, Jysk, Hemtex, Gripsholm, Mille Notti, Lexington mfl har stora påslakan.

Vi har dubbeltäcke som jag köpt på IKEA. Länge hade vi dubbeltäcket jag hade med mig från Irland, men det blir lite meckigt med storlekar på lakanen då de inte är desamma som i England/Irland.

Vi har från Ikea, 180x210 om jag inte minns helt fel. Möjligtvis 200.
Påslakan tycker jag man hittar överallt, på samma ställe där lakan till dubbelsäng finns! Jysk har vi köpt jättebra i lite silkesliknande bomull för kanske 400-500kr för påslakan och två kuddfodral!

Ikea har med olika zoner men kanske inte dubbelt.

Jag har ett extra täcke under dubbeltäcket :D

Svarar alla:

Jaha, där ser man....... Hur har jag kunnat missa detta?? Framförallt vintertid tycker jag det är urmysigt att bo under samma stora täcke :-)

Tack för infot!

Vi köpte ett dubbeltäcke på IKEA (220x240 som sagt), det vi märkte då var att inga andra än IKEAS påslakan verkar passa eftersom de "vanliga" dubbeltäckena är mindre. Tror de brukar vara 220x230 eller nåt sånt. Var då åtminstone.

Smart gjort av IKEA, men det begränsar ju lite om man vill köpa påslakan någon annanstans. Jag tycker dock att IKEAS påslakan är helt ok, så det fungerar fint ändå. :)

Vi köpte ett dubbeltäcke på IKEA (220x240 som sagt), det vi märkte då var att inga andra än IKEAS påslakan verkar passa eftersom de "vanliga" dubbeltäckena är mindre. Tror de brukar vara 220x230 eller nåt sånt. Var då åtminstone.

Smart gjort av IKEA, men det begränsar ju lite om man vill köpa påslakan någon annanstans. Jag tycker dock att IKEAS påslakan är helt ok, så det fungerar fint ändå. :)

Vi ha två dubbla Ikea täcken men inga påslakan därifrån, jag har från Ellos, Gripsholm, Mille Notti och Lexington så det finns fler märken som passar :)

Tex Ellos har i mitt tycke ett bra utbud med inte mindre än 46 st olika påslakan i storlek 220x240 :)

Senast ändrad:

Vad bra, då ska jag kolla där. :) :bow:
Det var ett bra tag sedan vi köpte det där täcket, har inte hållit mig uppdaterad. :)

Vi tycker också det är mysigt, men vi har ett vanligt täcke som vi delar på, både sommar och vinter. Hur gosigt som helst!

Fast IKEAs dubbeltäcken är den europeiska standarden. De är 240 x 220.

I England är 225 x 220 kingsize.

Vi har dock en hel del påslakan som vi köpt i England och på Irland, eftersom vi tidigare hade ett från Irland importerat dubbeltäcke. Numer har vi ett IKEA och alla påslakan passar jättebra på båda täckena. Det verkar inte vara så stor skillnad när det väl är bäddat.

Vi tycker också det är mysigt, men vi har ett vanligt täcke som vi delar på, både sommar och vinter. Hur gosigt som helst!

Hehe! Ja, fast när jag väl somnat vill jag gärna ligga på mage med armar och ben spretande, och då blir det rätt trångt, tycker Mannen.......

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 243
Senast: NilHe
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
570
Utrustning Snart är vintern här 🙈 Jag letar vinterridstövlar som är varma och tål att göra annat i då jag inte byter mellan skötsel å ridning. Men...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18