Stora rörelser - stor trav

Tättran

Trådstartare
Min " gubbe " har stora rumsliga rörelser , så det är nästan svårt att sitta still.Tycker att jag hoppar och studsar i sadeln när jag rider i trav.Plötsligt känns det som om jag inte kan rida alls. Har ni några bra tips vad man kan göra.Jag har bara ridit hästar med " medelrörelser" så detta känns lite annorlunda.
Mvh Tättran

Sv: Stora rörelser - stor trav

Håll i manen eller i sadeln.. Då går det bättre, till en början tills du hra vant dig vid steget.

Annars så är väl att rida utan stigbuglar också ett bra tips för då lär du dig att sitta bra och då blir det enklare med stigbyglar sedan.

Sv: Stora rörelser - stor trav

Studsig trav beror på att hästen använder mer skjutkraft än bärkraft. Vill du ha en häst som är skön att rida på och använder kroppen rätt behöver du träna samling i trav (fast först skritt) och skola honom, med hjälp av öppnor och slutor, för att ge honom starka bakben och rygg så att han orkar trava bärigt.

Studstig trav är inte bara obekvämt för dig utan ett tecken på att din häst inte går i korrekt form och därför är det inte bra för honom heller.

Liknande trådar

Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka