Stora hundar senare i utvecklingen

Mirre

Trådstartare
Tänker då främst på berner senner och liknande
Stämmer det verkligen?
Att dem lär sig långsammare än andra hundar och inte kan tränas på samma sätt som andra. Ej heller börja uppfostras lika tidigt som andra?
:confused:

Sv: Stora hundar senare i utvecklingen

Visst mognar stora raser senare än små men att de skulle vara mer svårlärda för att de är stora tror jag inte på.
Däremot är de största raserna ofta inte avlade för att vara föriga o lättdreserade.
PL

..samt att det tar längre tid för dem att utföra olka moment. De har ju mera ben att hålla reda på:)

Men nån skillnad i uppfostran gör jag inte på stora och små.

Jag skulle inte säga att de lär sig långsammare, men man får ju vara lite långsammare själv med att anstränga hunden innan den är "klar".

Min GD har ännu inte fått hänga med ut på ridturer,l hon är 22 mån, men långa promenader och mycket bus är hon med på:). Labbeblandisen var med ut på ridturer ganska tidigt, fast jag minns inte exakt, under året var han iaf. Har alltid varit fin i kropp och ben!

Sen kan det tilläggas att blandisen alltid tyckt att det är roligare än GDn att träna vardagslydnad. Finns heller inte så många GD som tävlar lydnad, om det beror på ägare eller hund vet jag inte, men det går om man vill!

*skratt* vissa hundar verkar vara senare än andra. min labbe hade inte tid att lyssna på något alls innan han blev fyra. har hört talas om en annan labbe som inte kunde "sitt" förrän den nådde samma ålder! han har fortfarande svårt att sortera mer än ett intryck i taget (7,5 år nu). schäfern verkar däremot född gammal. lugnt och sansat och noggrannt ska det vara.

Rent kroppsmässigt utvecklas dom senare, kan ta upp till tre år innan dom är färdiga, men att dom skulle vara svårare att lära sig saker tycker inte jag i allafall.

Mina stora lunsar är riktigt pigga och framåt på träningar och en av dom stora är nästan kvickare än labben så det är nog individuellt.

Men även om det är en stor ras så borde man väl iaf börja med uppfostring av grundlydnad. Man behöver väl inte vänta tills hunden är 1 år eller mer , har jag fel :-) är väl bra om man kommer igång någurlunda när hunden är liten så mycket efter kan dom väl inte vara. Ja jag vet inte hehe

ja det tycker jag också, hunden är ju ändå mest lättpåverkad som valp

Nej det kan jag inte påstå :) Min Leonberger lärde sig sitt, ligg och vacker tass på bara någon vecka som valp. Vänta och varsågod lärde han sig också tidigt men så är ju rasen relativt lättlärda också. De utvecklas långsammare än mindre hundar (det tar minst 3 år innan en Leonbergerhane är "klar" både mentalt och kroppsligt) men det betyder inte att man inte kan börja med vardagslydnad i tidig ålder.

Men även om det är en stor ras så borde man väl iaf börja med uppfostring av grundlydnad. Man behöver väl inte vänta tills hunden är 1 år eller mer , har jag fel :-) är väl bra om man kommer igång någurlunda när hunden är liten så mycket efter kan dom väl inte vara. Ja jag vet inte hehe

Nä absolut inte:) jag tränar mina lika tidigt som vi tränade våra tidigare schäfrar;)
Kroppsbyggnaden ligger dom efter i och det tar tid innan dom är färdiga men träna dom innan kan du självklart göra, dock är dom ju kanske lite klumpiga me sina långa ben osv:rofl:

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 598
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 647
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023