Stora hästdagen på Åby

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare grodan boll
  • Startdatum Startdatum
Sv: Stora hästdagen på Åby

Är det?Så här tidigt?
Förvånad,jag ser ingen med ett normalt tänkande göra det här.

Håller med. Tycker det är fullständigt idiotiskt att köra tvååringar i sulky framför allt så här tidigt. Speciellt en sådan dag när det är rätt mycket häst och rörelse. Vet många proffs som av princip inte kör annat än sulkett med tvååringar oavsett om det är premielopp eller efter det.

Konstigt. Jag har aldrig sett någon köra premie med sulkett. Min förra unghäst premade i juli och alla körde då med sulky.

Min har varit med på banan som sällskap flera ggr. är tränad på bana 10-12 ggr. Har tränat när det varit provlopp för att bli van med mkt hästar runt sig. Har även haft med henne som sällskap på tävlingsdagar. Och hon har tränat bland hästar en tävlingsdag på bortaplan. Just denna häst var tuff att köra in och var speciell i början. Fick vila lite i nov/ dec och blev en annan häst. Bryr sig inte om hästar kommer bakom eller hon möter bara hon får trava på. Är totalt orädd för allt och ganska kaxig så med henne är jag inte rädd att köra i sulky. Man får se till individen. Sen har jag ingen sulkett utan måste tigga om att få låna, vilket gick bra denna gången. Så då blir det speedcar eller sulky.

Håller med. Tycker det är fullständigt idiotiskt att köra tvååringar i sulky framför allt så här tidigt. Speciellt en sådan dag när det är rätt mycket häst och rörelse. Vet många proffs som av princip inte kör annat än sulkett med tvååringar oavsett om det är premielopp eller efter det.

Ja o alla proffsare är ju allvetare ;)
Jag tror det har mycket med feghet att göra och tron att alla 2åringar är jättedumma. Har man kört en häst i 5-7 månader så borde man kunna avgöra om dom är så pass snälla och kunna avgöra om den kan gå i sulky eller inte det finns ju slagjordar:angel:. Det är strongt av en amatör att komma i sulky medans alla proffs kör i sina sulketter bara för den sakens skull. Enda anledningen att jag använder sulkett är för att den är bekvämare att köra i än sulky i jobb då man faktiskt sitter där 50 minuter o skumpa runt. Men på banan efter några gånger där inne är det allt sulky som gäller.

En annan fråga vad är det som är så farligt med en sulky föresten?
Har man slagjord kommer de ju inte åt dig om de skulle slå.

Nu måste jag säga Jesus igen.
Du förväxlar klokhet och säkerhetstänkande med feghet :crazy:.

Håller med..

När det smäller smäller det o de det smäller med har oftast aldrig slagit förut...

Ren idioti att inte vara mer rädd om hästen o kusken!

:eek: :eek: :eek:

Jag tror det har mycket med feghet att göra och tron att alla 2åringar är jättedumma. Har man kört en häst i 5-7 månader så borde man kunna avgöra om dom är så pass snälla och kunna avgöra om den kan gå i sulky eller inte det finns ju slagjordar:angel:.

Det är inte feghet. Det är dumhet att tro att en häst som man kört i 5-7 månader aldrig kommer att slå. Framför allt inte om de hamnar i nya situationer (som en hästdag t ex med många nya hästar och människor som vimlar omkring).

Det är strongt av en amatör att komma i sulky medans alla proffs kör i sina sulketter bara för den sakens skull.

:eek: Strongt??? Jag tycker det är korkat. Är det strongt att köra utan hjälm också i så fall?

Enda anledningen att jag använder sulkett är för att den är bekvämare att köra i än sulky i jobb då man faktiskt sitter där 50 minuter o skumpa runt. Men på banan efter några gånger där inne är det allt sulky som gäller.

Jodå. Det finns hästar som slår så hårt att slaggjorden kan gå sönder. Det har jag själv varit med om. Med en ny slaggjord.

Jag tror det har mycket med feghet att göra och tron att alla 2åringar är jättedumma. Har man kört en häst i 5-7 månader så borde man kunna avgöra om dom är så pass snälla och kunna avgöra om den kan gå i sulky eller inte det finns ju slagjordar:angel:. Det är strongt av en amatör att komma i sulky medans alla proffs kör i sina sulketter bara för den sakens skull. Enda anledningen att jag använder sulkett är för att den är bekvämare att köra i än sulky i jobb då man faktiskt sitter där 50 minuter o skumpa runt. Men på banan efter några gånger där inne är det allt sulky som gäller.

Detta var det dummaste jag har läst på Buke i år. :eek::eek::devil:

Nu kommer jag att köra med sulkett på åby i morgon. Om ni läst mina inlägg så är hästen kanska härdad för att inte vara äldre och har skött sig bra mkt länge. Slog gjorde hon dock vid inkörningen så det har hänt. Har alltid slaggjord och automatkäk på banan så oxå imorgon. Skulle hon slå så får hon inte ner huvudet så långt. Som med allt annat så måste man se till individen. Hade hon varit osäker eller sprättig så hade jag inte ens åkt. Vansinne att försöka visa en häst som inte är redo i en sådan miljö.

Gör jag?
Jag har inte sett så många 2åringar slå som väl är inne på banan. Faktiskt tror jag inte jag sett någon slå på banan. (som varit där några gånger alltså)

Detta var det dummaste jag har läst på Buke i år. :eek::eek::devil:

Då undrar jag om du läst något som Coari har skrivit då:rofl::rofl::rofl:

Och en förklaring Jag skulle ALDRIG köpa en 2åring som kommer inspänd med check slagjord och kanske till och med en resgjord. Det ger ett oprofessionellt intryck eller visar att hästen inte är redo för sin uppgift. Det viktigaste är att hästen skall jobba avslappnat och lugnt och det gör inte en häst när man måste spänna in den. Jag säger inte att det alltid är fel att ha slagjord på men den behövs oftast inte på det flesta av de som har dem på. Jag försöker ta av den så fort som möjligt efter inkörning om de inte är väldigt lätta i baken. Men jag är av den åsikten att alla former av inspäning är av någon ondo. Varför har ingen uteslutande ingen slagjord i USA?
Där kör man även aldrig i sulkett på banan.
Är alla där borta så dumma som vissa tycker att jag är?
Jag tycker att man ska köra i sulky eller sulkett i alla jobb med de små för att inte slita på deras växande leder och muskler. Vad är felet med att köra i sulky och varför i hela världen skulle det vara en så himla stor säkerhets risk? Jag fattar inte detta.

kl

Vilka fina tvååringar man fick se igår :) Men en som jag la märke till var Princess Beats, eller vad den nu hette. Den gick väl under 1.25 redan eller vad dom nu sa.
Och hingstarna i hingststallet. Ja, de är ju inte varje dag man får klappa såna hästar precis ;)

Lyckad dag igår, trots snön :D

Och en förklaring Jag skulle ALDRIG köpa en 2åring som kommer inspänd med check slagjord och kanske till och med en resgjord. Det ger ett oprofessionellt intryck eller visar att hästen inte är redo för sin uppgift.

Det var det dummaste jag har hört. Hellre en slaggjord för mycket än en för lite. Det är många olyckor som hade kunnat undvikas om man hade haft slaggjord på. Det har ju till och med hänt att V75-hästar "som aldrig slagit förut" har slagit kuskar ur vagnen. Inte precis så att de inte är redo för sin uppgift.

Det viktigaste är att hästen skall jobba avslappnat och lugnt och det gör inte en häst när man måste spänna in den.

En slaggjord är väl inget inspänningsredskap. En korrekt fastsatt slaggjord stör inte hästen det minsta. Check är väl rätt normalt att hästar har i lopp?

Jag säger inte att det alltid är fel att ha slagjord på men den behövs oftast inte på det flesta av de som har dem på.

Men det skulle behövas på fler hästar än som det är idag. Det händer ju titt som tätt att hästar dummar sig även i större lopp.

Jag försöker ta av den så fort som möjligt efter inkörning om de inte är väldigt lätta i baken. Men jag är av den åsikten att alla former av inspäning är av någon ondo. Varför har ingen uteslutande ingen slagjord i USA?
Där kör man även aldrig i sulkett på banan.
Är alla där borta så dumma som vissa tycker att jag är?

Nä, för i USA är man ju allvetande. ;) :devil:

Jag tycker att man ska köra i sulky eller sulkett i alla jobb med de små för att inte slita på deras växande leder och muskler. Vad är felet med att köra i sulky och varför i hela världen skulle det vara en så himla stor säkerhets risk? Jag fattar inte detta.

Nä, det är ju uppenbart att du inte har förstått det. Självklart ska inte alla hästar gå i sulkett - det säger sig självt. Det är inte nödvändigt heller. Men orutinerade tvååringar som inte har varit inne på banan mer än 5-10 gånger borde ha det i mer utsträckning än de har. Det var det som var poängen här. En del hästar kan vara jättesnälla i början när man kör in dem, men förr eller senare "känner" de på grejerna och då är det faktiskt bättre att det sitter en slaggjord på och de känner att de inte kommer någonvart med att försöka slå. Oftast gör de inte om det sedan heller då. Och sitta i en sulky då är inget att föredra. Men alla gör som de vill. Det är därför det händer olyckor också (som hade kunnat undvikas).

Tio tio tio.

Okey Sant i USA är man inte allvetande men dock så har inte heller någon enda häst slagjord så något måste dom ju göra rätt eller hur?

Och vad jag menar med att en 2åring är inspänd med check är att hästen inte skall behöva ha hög check i låga tempon (farter runt 30) en check ska ligga o hänga och bara "vara där" om den skulle få för sig att dra ner huvudet. Check i lopp har man då hästen blir trött och behöver ha stöd för att inte "ramla ihop" 2åringar som man visar upp ska man ju inte köra trötta eller? (Jag tycker iofs att man aldrig ska köra en åring eller 2åring trött innan de startar)

Jag kan inte ör en minut hålla med om att en slagjord inte skulle störa hästen det är något som ligger där och då rör den hästens mycket känsliga hud. Skulle den inte störa hästen skulle den ligga ett par centimeter ovanför hästen. och aldrig röra vid hästen. Jag brukar ha en cykel slang lindad bak på vagnen med en eller 2 stall bandage lindade runt den. det stoppar hästarna att slå över skalmen och trycker ner benen i backen direkt när de slår detta brukar räcka för att även den mest slagvilliga häst ska sluta.

Angående det där med V75 hästar som sparkas den senaste jag sett som slog var elit gelj han var totalt livsfarlig den hästen. Och slår dom så ÄR dom inte redo för sin uppgift. (det finns förstås undantag insekter är en av dom plastpåsar som kan komma flygande osv. Men en häst som bara stannar till och slår är inte redo för sin uppgift om det så är en 2åring till premie eller en gulddivisionare till finalen.) Det är min bestämda åsikt så jag köper helt enkelt inte en häst som kommer utselad med slagjord eller hög check.

En dag kanske du fattar.

Kanske det men jag har suttit bakom många hästar som alltid gått med slagjord och tagit av den har inte varit större problem någon gång. Den enda gången det gått åt helvette var när jag faktiskt hade slagjorden på då blev jag ursparkad så det räckte o blev över med 2 diskbråck som tack för besväret.

Om Elit Gelj var den sista häst du såg som slog på V75 så har du nog inte tittat på länge...

Hur som helst - jag säger som Lines - en dag kanske du fattar.

Okey Sant i USA är man inte allvetande men dock så har inte heller någon enda häst slagjord så något måste dom ju göra rätt eller hur?

Jag var ironisk. Mest som svar på att du tyckte att alla proffs i Sverige var allvetare. Eller inte. (Se tidigare inlägg)

I USA kör de ofta utan hjälm också. Kanske något vi ska införa här med då? :grin:

I alla fall, du får göra som du vill. Tyvärr är sporten full av sådana som tänker som du. Därför händer det olyckor också. Tyvärr är det ibland andra som drabbas också även om de själva kanske tänker lite mer på säkerheten.

Senast ändrad:

Om Elit Gelj var den sista häst du såg som slog på V75 så har du nog inte tittat på länge...

Hur som helst - jag säger som Lines - en dag kanske du fattar.

Vilken oerhört dålig stämning det är här!!:grin::grin::grin::grin::grin::grin::grin:

Bara för ni gömmer er bakom ett nick kan ni ju för den delens skull visa lite hövlighet!!!!!! Man kommer ingenstans av att nervärdera människor och dumförklara dem på ett ytterst dåligt sätt USCH JESUS

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På lördag, 10 augusti, är det dags för årets andra övervakningsstall med övernattning då hästarna som ska starta i Åby World Grand Prix...
Svar
0
· Visningar
103
Senast: Gunnar
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart vilka som tagit sig till premiärfinalen av Stora Enso Cup dit unga dressyrryttare kvalat under året. Finalen går den...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023