Och en förklaring Jag skulle ALDRIG köpa en 2åring som kommer inspänd med check slagjord och kanske till och med en resgjord. Det ger ett oprofessionellt intryck eller visar att hästen inte är redo för sin uppgift.
Det var det dummaste jag har hört. Hellre en slaggjord för mycket än en för lite. Det är många olyckor som hade kunnat undvikas om man hade haft slaggjord på. Det har ju till och med hänt att V75-hästar "som aldrig slagit förut" har slagit kuskar ur vagnen. Inte precis så att de inte är redo för sin uppgift.
Det viktigaste är att hästen skall jobba avslappnat och lugnt och det gör inte en häst när man måste spänna in den.
En slaggjord är väl inget inspänningsredskap. En korrekt fastsatt slaggjord stör inte hästen det minsta. Check är väl rätt normalt att hästar har i lopp?
Jag säger inte att det alltid är fel att ha slagjord på men den behövs oftast inte på det flesta av de som har dem på.
Men det skulle behövas på fler hästar än som det är idag. Det händer ju titt som tätt att hästar dummar sig även i större lopp.
Jag försöker ta av den så fort som möjligt efter inkörning om de inte är väldigt lätta i baken. Men jag är av den åsikten att alla former av inspäning är av någon ondo. Varför har ingen uteslutande ingen slagjord i USA?
Där kör man även aldrig i sulkett på banan.
Är alla där borta så dumma som vissa tycker att jag är?
Nä, för i USA är man ju allvetande.
Jag tycker att man ska köra i sulky eller sulkett i alla jobb med de små för att inte slita på deras växande leder och muskler. Vad är felet med att köra i sulky och varför i hela världen skulle det vara en så himla stor säkerhets risk? Jag fattar inte detta.
Nä, det är ju uppenbart att du inte har förstått det. Självklart ska inte alla hästar gå i sulkett - det säger sig självt. Det är inte nödvändigt heller. Men orutinerade tvååringar som inte har varit inne på banan mer än 5-10 gånger borde ha det i mer utsträckning än de har. Det var det som var poängen här. En del hästar kan vara jättesnälla i början när man kör in dem, men förr eller senare "känner" de på grejerna och då är det faktiskt bättre att det sitter en slaggjord på och de känner att de inte kommer någonvart med att försöka slå. Oftast gör de inte om det sedan heller då. Och sitta i en sulky då är inget att föredra. Men alla gör som de vill. Det är därför det händer olyckor också (som hade kunnat undvikas).