Menar du?Låter inte som att han var framme för skänkeln öht. Är den utbildad så att den öht förstår skänkelhjälperna?
Han är riden ganska mycket. Men jag kommer få lägga krut på att få fram honom.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du?Låter inte som att han var framme för skänkeln öht. Är den utbildad så att den öht förstår skänkelhjälperna?
Yes det är Od !Fining! Är det Od, eller släkting med?
Min är också extremt pigg framför vagnen. Med redskap oftast lite bättre men mycket kvar att öva på där. När vi kör och en stallkompis rider med kan de ofta trava kort bredvid medan vi skrittar.
Det är inte rasp, det är Sallenders och mallenders hon har. Det bygger upp keratin och blir krustor.Rasp är lika vanligt på NSV bruks som på Tinker och Ardenner tyvärr.
Har du hittat någon som anser sig veta hur det ska skötas? Det verkar tyvärr som om det finns ungefär lika många teorier om hur Rasp ska skötas, som det finns publicerade texter.
Jag har också bumlingar. Nordsvenska brukshästen Od 2101 är rid och körkamrat sen 6 år tillbaka.Visa bifogad fil 44365
Vilket är det som på svenska kallas "Rasp".Det är inte rasp, det är Sallenders och mallenders hon har. Det bygger upp keratin och blir krustor.
Vilket är det som på svenska kallas "Rasp".
Vanligast i "knävecken" eller strax nedanför fram, men finns också ibland på hasen. Det går inte att bota, och måste vårdas mer eller mindre kontinuerligt. Brukar vara bättre under betessäsongen.
En del drabbade hästar har också en missformad sporre.
Ett svårbehandlat elände, som en kronisk sjukdom där man på människor kan jämföra med t.ex. Psoriasis eller någon variant av kroniskt eksem.
Det finns mångahanda teorier om hur det ska smörjas, vilka smörjor som fungerar, och hur det eventuellt finns någon koppling till matsmältning, foder, hormoner eller något annat i ämnesomsättningen.
När Raspen är som bäst på en drabbad individ, så är den knappt märkbar, och när det blossar upp, så kan det bli förskräckligt.
Rasp är helt oberoende från hovskabb och "vanlig mugg", utan, precis som du säger en helt annan sjukdom.
Jag hoppas verkligen att det pågående forskningsprojektet på SLU, går till botten med orsakssambanden till varför Rasp uppstår, så att vi som har drabbade hästar kan få bättre behandlingsstrategier.
Smörjandet är ju ett sätt att lindra symtomen, men min (okvalificerade) gissning är att smörjandet borde kompletteras någon form av specialfoder, särskild foderstat eller medicin också.
Helt otroligt vacker
Är väldigt svag för kallbloden. Platsar tyvärr inte i tråden, har nyligen köpt en "mini-bumling" (irish cob). Bra kombination av att ha en liten smidig ponny men med kallblodsutseende kommer dock att följa tråden maniskt
Menar du att en utbredd och vanlig sjukdom, som antagligen funnits sedan urminnes tider, skulle sakna namn på svenska? Eller menar du att sjukdomen skulle ha ett annat namn på svenska än Rasp?Har aldrig sett att Sallenders/Mallenders skulle vara rasp på svenska då rasp som det främst används kommer av mugg som spridit sig men jaja, jag tänker inte gå in i det mer. Semantik och breda begrepp antar jag.
Vi tränade vidare på körningen, tog med oss lastpallen på en tur i skogen. Stötte på jägare med lägereld och vi fick kryssa mellan deras bilar. Gick utmärkt!
Hon älskar så mycket att dra. Borde egentligen köra på heltid.
Visa bifogad fil 44537
Vad har ni för bumlingar?