Jag läser många gravidforum och ser att många bebisar väger från 4,5 kg och uppåt. Min egen skrot vägde 5270 gram vid födseln, och en tjejkompis´s nära kompis fick en bebis nyligen på drygt 5,9 kg (!) . Jag vet många bebisar i min närhet som vägt runt 5 kg, alla utom jag har fött vaginalt.
Förr i tiden om man får skriva så föddes det också stora barn men forskningar visar att vi får större bebisar nuförtiden. Varför? (Observera att jag INTE tar med personer som redan har diabetes, då det ofta automatiskt riskerar få större barn)
Ja, vissa får graviditetsdiabetes och då växer bebisen fort,
Vissa bebisar har fel på ämnesomsättning,
Vissa bebisar blir stora utan förklaring.
Socker är ju en intressant fråga om det påverkar eller inte. Socker gör att bebisar växer, jag själv fick förbud att äta mycket socker när jag väntade första barnet då läkarna sa att det påverkar både bebisens vikt och fostervattenmängden.
Förr i tiden om man får skriva så föddes det också stora barn men forskningar visar att vi får större bebisar nuförtiden. Varför? (Observera att jag INTE tar med personer som redan har diabetes, då det ofta automatiskt riskerar få större barn)
Ja, vissa får graviditetsdiabetes och då växer bebisen fort,
Vissa bebisar har fel på ämnesomsättning,
Vissa bebisar blir stora utan förklaring.
Socker är ju en intressant fråga om det påverkar eller inte. Socker gör att bebisar växer, jag själv fick förbud att äta mycket socker när jag väntade första barnet då läkarna sa att det påverkar både bebisens vikt och fostervattenmängden.