Stora bebisar, varför ?

Bexzor

Trådstartare
Jag läser många gravidforum och ser att många bebisar väger från 4,5 kg och uppåt. Min egen skrot vägde 5270 gram vid födseln, och en tjejkompis´s nära kompis fick en bebis nyligen på drygt 5,9 kg (!) . Jag vet många bebisar i min närhet som vägt runt 5 kg, alla utom jag har fött vaginalt.

Förr i tiden om man får skriva så föddes det också stora barn men forskningar visar att vi får större bebisar nuförtiden. Varför? (Observera att jag INTE tar med personer som redan har diabetes, då det ofta automatiskt riskerar få större barn)

Ja, vissa får graviditetsdiabetes och då växer bebisen fort,
Vissa bebisar har fel på ämnesomsättning,
Vissa bebisar blir stora utan förklaring.

Socker är ju en intressant fråga om det påverkar eller inte. Socker gör att bebisar växer, jag själv fick förbud att äta mycket socker när jag väntade första barnet då läkarna sa att det påverkar både bebisens vikt och fostervattenmängden.

Jag har ätit mycket socker när jag varit gravid och inget barn har blivit så stort.

Jag har fått för mig att en del som får stora barn har varit in på glukosbelastning. Kanske många som ligger på gränsen? Gjorde du någon sådan? Detta är baserat på min högst begränsade bekantskapskrets ;-)

Våran son vägde 3460 g och var 47 cm lång, dock så föddes han i v 36! Vill inte tänka på hur stor han hade varit om han vore fullgången.... :p Han kollade dom blodsocker på direkt då han var så stor. Själv gick jag upp bara 6-7 kg allt som allt under grav,så hade inte väntat mig ett så pass stort barn i denna vecka. Han skulle ju ligga där inne och jäsa minst en månad till liksom...

Jag själv vägde 4700 g något och brorsan 5200 g något,så vi var ju ganska stora också....

Medelvikten för fullgångna barn är 3400-3500 g för flickor,och 3500-3600 för pojkar.

Senast ändrad:
@Brandgul Ja, det fick jag göra då vi fick åka på akutremiss till sjukhuset som i vecka 35 visade en viktuppskattning på 4500 gram. Dagen efter fick jag göra glukosbelastning, som aldrig var på gränsen ens. Sköterskan sa att det var perfekta siffror så risken var aldrig ens nära. Gjorde även glukosbelastning med min första son som vägde 3880 gram vid födseln, då jag hade för mycket fostervatten och stort magmått tidigt. Då låg jag nära, och fick minska sockerprodukten för att inte öka på fostervattenmängden.

@Fibusen Nja, uppskattningsvis ökar barn med 200 gram/vecka så er hade väl vägt drygt 4300 gram. Jag har hört att medelvikten är högre än så, det var intressant med dina siffror då jag hört att pojkar ligger normalt mellan 3600 - 4200. Är det BVC-kurvorna du har kollat? :)

Min dotter föddes i vecka 39 och vägde 3440 gram.
Hade obefintligt sockersug under graviditeten och gick sammanlagt upp sju kilo från startvikt (tappade fyra under illamåendet).

Tror både min mormor och mamma fått 'normalviktiga ' bebisar , inga stora iallafall.

Min mor fick sug på havregryn under sin andra graviditet och syrran vägde 5990 gr + att mamma kunde simmat i fostervattnet då det gick. Vi andra syskon har varit normalviktiga

Vad är det som avgör bebisens vikt överhuvudtaget? Min son vägde 3300 gram och var 49 cm (tre dagar innan BF). Själv gick jag upp 23 kilo varav jag gick ner 15 de två veckorna efter förlossningen (mkt vatten).

Jag kan bara tala för mig själv men min etta föddes i v 35+2 och vägde 2740, vilket ändå är hyfsat stort för tiden. Det var aldrig något man pratade om öht. Nu när min tvåa kom, på BF, så vägde hon 4440, varför? Inget man pratat om heller, trots att hon räknades som stor för tiden (typ kort och tjock) utan de enda det pratades om var att vi borde tilläggsmata henne. (Har de legat och hetsätit i magen kan de få lågt blodsocker i början innan mjölken runnit till.) Men det har inte pratats om varför, och jag förstår kanske att de inte kan garantera något, men man har inte ens pratat om olika faktorer som påverkar. Det enda var att BM som gjorde TULet sa att socker kunde påverka, men jag är mer en saltoman än en sockeroman, så det har det inte varit för oss. Min bror va iof hyfsat stor, något mindre än min tvåa, så det kanske är ärftligt i vårt fall?

Oj, mina har vägt ganska nära 3100 g. diffat 100 gram mellan lättaste och tyngsta och längden har varit ganska lika 3 st som var 48 långa och en var 47 lång alla är födda i v.38. Min vikt har det varit olika med, största viktuppgång 16 kg och minsta 7,5 kg.

Viktuppgången mellan mina två olika graviditeter var VÄLDIGT olika.
Första grav
60,8-78 kg, intressanta här är att jag födde i vecka 35+2
Andra grav
68-78, födde på BF.

Så trots att jag födde fem veckor tidigare första grav än andra så slutade jag ändå på samma vikt..
Startvikten skilde sig så eftersom jag innan första grav tränade som en tok... och.. han inte riktigt komma dit mellan graviditeterna då jag blev gravid när 1an var 6-7 månader bara..

Intressant ämne. Min son vägde 3750 gram och var nästan minst på avdelningen dock så ligger de flesta av mina väninnors barn runt denna vikt med. Min lillasysters vägde samma nästan 3670 gram och var en flicka.

Men ingen jag känner har fått någon över 4kg

Jag kan ju säga att jag gick från 69kg till 99kg och födde 40+2

Det kan inte vara så att det helt enkelt är fler med ståta barn som skriver om det på forum? Har man medelbarn (vilket de flesta har) känns det kanske inte lika angeläget att skriva om deras vikter? Jag skriver sällan om mina genomsnittliga dagar på forum, men har jag det genomjävligt eller helt fantastiskt är det mer troligt att jag kommer skriva om det.

Mina barn var f ö skrämmande lika varandra i vikt och längd. Nr. 1 var 53 cm lång och vägde 3915 g, Nr. 2 var 51 cm lång och vägde 3905 g. Jag gick upp ungefär lika mycket under båda graviditeterna.

@Sol jag pratade med en läkare på obstretiska som sa att det var vanligare idag att man fick stora barn än vad det var förut. Varför sa hon inte... Ev kanske hon sa att man inte visste varför... Jag va rätt hysterisk när vi hade de där samtalet så jag är inte helt hundra på det senare.

Jag har ätit mycket socker när jag varit gravid och inget barn har blivit så stort.

Jag med, och mina var som följer:

1) 47 cm lång, 2460 g (prematur)
2) 52 cm lång, 3620 g (fullgången)
3) 52 cm lång, 3320 g (fullgången)

Tror inte att vad man som gravid äter påverkar storleken lika mycket som genkombinationen från föräldrarna, så länge man har en hyfsat varierad kost.

Jag har tre döttrar och har ätit ungefär lika i alla graviditerna
1. 3150 g född i 39+1. Jag gick upp 15 kg
2. 3560 g född i 40+1. Gick upp 10 kg
3. 3480 g född 38+4 Gick upp 8 kg

Jag och mina syskon vägde runt 4 kg, min pappa 4,5 kg. Barnens pappa vägde runt 3kg, hans syster 2,5kg (barnens farmor runt 4kg). Alla födda runt bf.

Sa mina barn verkar bli större och större trots att jag gar upp mindre i vikt för varje barn. Jag har tappat 10 kg inom 2 v med alla barnen.

Jag tycker ocksa det är intressant att svenska nyfödda bebisar har en högre genomsnittsvikt än Österrikiska barn (bor i österrike) trots att den vuxna befolkningen inte är mindre. Manga här tycker att min 2 och 3 var stora medan jag tycker att dom var precis medel.

Jag läser många gravidforum och ser att många bebisar väger från 4,5 kg och uppåt. Min egen skrot vägde 5270 gram vid födseln, och en tjejkompis´s nära kompis fick en bebis nyligen på drygt 5,9 kg (!) . Jag vet många bebisar i min närhet som vägt runt 5 kg, alla utom jag har fött vaginalt.

Förr i tiden om man får skriva så föddes det också stora barn men forskningar visar att vi får större bebisar nuförtiden. Varför? (Observera att jag INTE tar med personer som redan har diabetes, då det ofta automatiskt riskerar få större barn)

Ja, vissa får graviditetsdiabetes och då växer bebisen fort,
Vissa bebisar har fel på ämnesomsättning,
Vissa bebisar blir stora utan förklaring.

Socker är ju en intressant fråga om det påverkar eller inte. Socker gör att bebisar växer, jag själv fick förbud att äta mycket socker när jag väntade första barnet då läkarna sa att det påverkar både bebisens vikt och fostervattenmängden.
Jag anser att jag fick ett ganska stort barn nu, 4 dagar över tiden, 53 cm och 4110 gram. Själv gick jag upp till 60 kg och la på mig en del vätska i slutet, hade ett blodsocker som oftast låg på 3,6, en gång låg det på 4,0.

Nu blev ju jag tillsagd att äta allt jag kunde få i mig eftersom de var lite oroliga över vikten ett tag och det är möjligt att det kan ha ökat bebisens vikt. Kan ju säga att han var beräknad till att vara väldigt genomsnittlig.

Jag vägde 3820 och var 51 cm lång när jag föddes 16 dagar över tiden och sambon var 54 cm lång och vägde över 4 , så han har ju lite att brås på också.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka