Stora barnrumstråden

Sofie_B

Trådstartare
Jag kollade tillbaks lite och hittade ingen tråd för barnrumsinredning, så jag tänkte att jag skapar en. Finns det redan så ber jag om ursäkt!

Vi får vår son i februari och jag börjar så smått kika på inredning. Ett barnrum kan man ju verkligen göra hur mycket och hur lite som helst med! Tänkte att det skulle vara så kul att höra vad ni har gjort eller vill göra, era bästa tips och idéer, vad som blev bättre än tänkt och vad som kanske inte riktigt föll så väl ut som ni tänkt. Helt enkelt ALLT om barnrum!

Vårt bästa (som jag förstår att alla inte har möjlighet till) är att inte ha så mycket leksaker i sovrummet utan det har vi i ett separat lekrum.
Andra tips:
- Bra mörkläggning
- Madrass nedanför sängen
- Kombinera fin förvaring (typ hyllor med fina leksaker) med praktisk förvaring (typ tygsäck där allt kan vräkas ner)

Vilken perfekt timing du har!
Jag står just i startgroparna för att bygga ett barnrum här hemma. I nuläget är det bara ett stort oisolerat uterum som är halvt förruttnat, så det ska renoveras från grunden och göras om till ett rum till mitt barn och eventuellt syskon. (bättre bygga för två och bara ha ett än tvärtom tänker jag)

Det kommer att bli två sovloft, ett i var kortsida "utanför" rummet liksom, över de intilliggande utrymmena som ska byggas där, samt en lekyta i markplan som de kommer att ha gemensamt i framtiden. Håller just nu på att ladda hem Sims för att "bygga" lite och se hur det kommer se ut ungefär :)

Jag kollade tillbaks lite och hittade ingen tråd för barnrumsinredning, så jag tänkte att jag skapar en. Finns det redan så ber jag om ursäkt!

Vi får vår son i februari och jag börjar så smått kika på inredning. Ett barnrum kan man ju verkligen göra hur mycket och hur lite som helst med! Tänkte att det skulle vara så kul att höra vad ni har gjort eller vill göra, era bästa tips och idéer, vad som blev bättre än tänkt och vad som kanske inte riktigt föll så väl ut som ni tänkt. Helt enkelt ALLT om barnrum!

Åhhhh har massa tips och märken/kollektioner att tipsa om!
Har varken barn eller är gravid men älskar att planera och har samlat hur mycket info som helst! :love:

Mitt mål och det viktigaste är att sovrummet skall vara rofyllt, alltså inga leksaker där inne utan säng, fåtölj att läsa i, fin förvaring av gosedjur, gunghäst, ljusslingor och ett ställ för godnattsagor.
Längre fram även skrivbord för läxor.

Och utanför ett lekrum där man kan röja :)

Om möjlighet finns stämmer jag in i kören för skilda lek-och sovrum. Vår dotter hade ett rum tidigare och nu när vi flyttat till hus har vi lekrum nere och sovrum på övervåningen och det är så skönt. Dels är det ju nere man är störst del av dagen och det tar nog rätt många år, beroende på barn givetvis, innan barnet vill leka själv uppe (leka själv överhuvudtaget...) och dels har det i vårt fall blivit mycket lättare att natta när det inte finns några leksaker i sovrummet.

Vi har skilt sovrum och lekdel. I lekdelen är det dock tänkt att det bara ska vara lego, byggsatser och utklädningskläder, dvs sånt som kan vara skönt att hålla på med på lite större yta (har en lång hemmabygd möbel med tre fack som förvaring) men han flyttar ut andra grejer titt som tätt. I hans sovrum har han en byrå som det är leksaker i (den är låg så han når till alla lådor själv) och under sängen har han utdragbara lådor på hjul (de är det bästa som finns, bara att dra fram och kasta ner allt i, på med låda och knuffa in).

Vad kul att det har kommit in lite svar! För oss kommer det nog bli svårt att få till skilda rum i det nuvarande huset då vi har mannens två barn boende hos oss varannan vecka så vi har "bara" 4 rum som inte är vardagsrum, kök etc. Men tänker att det ändå tar ett litet tag tills bebis kommer att leka aktivt och tills dess har vi förhoppningsvis flyttat. :angel:

Mina tankar kring barnrummet är följande;

- ljust grå väggar
- vit-ish laminatgolv
- vita lister
(vi kommer nog sälja huset inom ett par år och då det redan är två barnrum är det långt ifrån givet att alla kommer att använda det här rummet som barnrum, så vill ha det så neutralt som möjligt i grunden så att det inte avskräcker en eventuell köpare att behöva tapetsera om och dylikt).

Vad gäller inredning älskar jag dom här luftballongerna;

150479051715047894641504789419150478931559b141666448d.jpeg

Och tänker att vi ska ha ha en vägg dekorerad med dom. Sen vill jag gärna få in säng för bebis, säng för mig, amningsfåtölj, skötbord och förvaring. Kommer bli helt omöjligt då rummet är rätt litet, så något måste bort. Vad är man i störst behov av? Kanske skippa säng åt bebis och sätta in en 120 säng och sen byta ut den mot säng för bebis när han är äldre? Anledningen till att vi vill ha säng i barnrummet är att min sambo är väldigt lättstörd i sin sömn så jag vill kunna gå undan och sova med bebis om det blir livat. Annars är tanken att han sover med oss.

Om möjlighet finns stämmer jag in i kören för skilda lek-och sovrum. Vår dotter hade ett rum tidigare och nu när vi flyttat till hus har vi lekrum nere och sovrum på övervåningen och det är så skönt. Dels är det ju nere man är störst del av dagen och det tar nog rätt många år, beroende på barn givetvis, innan barnet vill leka själv uppe (leka själv överhuvudtaget...) och dels har det i vårt fall blivit mycket lättare att natta när det inte finns några leksaker i sovrummet.

Hehe, skoja inte.. mannens son på 11 år leker fortfarande inte på egen våning. :o:p

Vårt bästa (som jag förstår att alla inte har möjlighet till) är att inte ha så mycket leksaker i sovrummet utan det har vi i ett separat lekrum.
Andra tips:
- Bra mörkläggning
- Madrass nedanför sängen
- Kombinera fin förvaring (typ hyllor med fina leksaker) med praktisk förvaring (typ tygsäck där allt kan vräkas ner)

Tänker också så, tygsäck eller några fina lådor som man bara kan ösa ner saker i. :)

Vi håller också på att ställa i ordning vårt barnrum.
I dagsläget kommer barn/lekrum vara kombinerat.
Senare när tösen blivit äldre så har vi stora utrymmen i andra byggnader på gården där lekrum kommer vara möjligt.

Vi kommer att ha spjälsäng, skötbord en 120 säng samt någon byrå för förvaring av kläder/leksaker. Någon hylla på väggen där det står leksaker.
Skötbordet har bra förvaring för blöjor och allt därtill.
Barnrummer kommer vara rak över mot vårt sovrum på ovanvåningen. Liten ovanvåning med två hyfsat stora sovrum.

Kommer även att ha ett skötbord på nedanvåningen för att underlätta.

Nu är jag en sådan enkel person som inte har satt något tema, eller köpt specefika kollektioner.
Det får komma sen när tösen är gammal nog att uppskatta det.

Åhhhh har massa tips och märken/kollektioner att tipsa om!
Har varken barn eller är gravid men älskar att planera och har samlat hur mycket info som helst! :love:

Mitt mål och det viktigaste är att sovrummet skall vara rofyllt, alltså inga leksaker där inne utan säng, fåtölj att läsa i, fin förvaring av gosedjur, gunghäst, ljusslingor och ett ställ för godnattsagor.
Längre fram även skrivbord för läxor.

Och utanför ett lekrum där man kan röja :)

Jaa, gunghäst! Jag gillar dom här två;

273386.jpg

358037.jpg

Känns som att dom kommer att passa in bra i den stil jag tänker mig (kanske lite väl "grafiska", men det landar nog väl med allt det andra).

Gillar också dessa väggstickers;
stickstay-bondgardens-vanner.html

Och dessa posters;

mrs-mighetto-poster-mr-bill-50x70cm.html

poster-giraff-mini-by-on.html

mrs-mighetto-poster-dear-fawn-40x50cm.html

Jaa, gunghäst! Jag gillar dom här två;

273386.jpg

358037.jpg

Känns som att dom kommer att passa in bra i den stil jag tänker mig (kanske lite väl "grafiska", men det landar nog väl med allt det andra).

Gillar också dessa väggstickers;
stickstay-bondgardens-vanner.html

Och dessa posters;

mrs-mighetto-poster-mr-bill-50x70cm.html

poster-giraff-mini-by-on.html

mrs-mighetto-poster-dear-fawn-40x50cm.html

Åh, vad tråkigt att inte bilderna kom med.. vet inte, får man länka?

Vår knodd är väldigt liten ännu och sover inne hos oss men i barnrummet har vi ett vägghängt skötbord (vi har för litet badrum för att kunna byta blöjor osv där, väldigt opraktiskt), en spjälsäng, en amningsfåtölj och inbyggda garderober med en del förvaring för gosedjur, kläder, blöjor och kläder bl.a.
Leksaker har vi inte hunnit köpa några men när han blir äldre får han ha nåt annat rum som lekrum tror jag då hans sovrum är så litet.

När det börjar bli dags att sova i egen säng så tänkte vi köpa en babymonitor då vi inte har plats för en till säng i hans rum. Sen ligger sovrummen relativt nära så vi kommer höra om han vaknar på natten.

Vi har inte kört nån specifik inledningstil, han har vita tapeter med en färgglad mönstrad fondvägg (kökstapet faktiskt).

Vad kul att det har kommit in lite svar! För oss kommer det nog bli svårt att få till skilda rum i det nuvarande huset då vi har mannens två barn boende hos oss varannan vecka så vi har "bara" 4 rum som inte är vardagsrum, kök etc. Men tänker att det ändå tar ett litet tag tills bebis kommer att leka aktivt och tills dess har vi förhoppningsvis flyttat. :angel:

Mina tankar kring barnrummet är följande;

- ljust grå väggar
- vit-ish laminatgolv
- vita lister
(vi kommer nog sälja huset inom ett par år och då det redan är två barnrum är det långt ifrån givet att alla kommer att använda det här rummet som barnrum, så vill ha det så neutralt som möjligt i grunden så att det inte avskräcker en eventuell köpare att behöva tapetsera om och dylikt).

Vad gäller inredning älskar jag dom här luftballongerna;

150479051715047894641504789419150478931559b141666448d.jpeg

Och tänker att vi ska ha ha en vägg dekorerad med dom. Sen vill jag gärna få in säng för bebis, säng för mig, amningsfåtölj, skötbord och förvaring. Kommer bli helt omöjligt då rummet är rätt litet, så något måste bort. Vad är man i störst behov av? Kanske skippa säng åt bebis och sätta in en 120 säng och sen byta ut den mot säng för bebis när han är äldre? Anledningen till att vi vill ha säng i barnrummet är att min sambo är väldigt lättstörd i sin sömn så jag vill kunna gå undan och sova med bebis om det blir livat. Annars är tanken att han sover med oss.
Om det står mellan bebissäng och vuxensäng så välj en vuxensäng. Det är guld att kunna dela upp sig så att en sover med bebisen och en sover ostört i annat rum. Om ni har ont om plats för bebissäng finns t ex bedside crib och leandervagga.

Amningsfåtölj har jag aldrig sett behov av. Vi matar i soffan eller sängen, pallar upp med kuddar.

Skriver under på öppna korgar att ösa ner leksaker i. Jag har tvättkorgar från House Doctor.

Mörkläggande (rull)gardiner är ett måste sommartid tycker jag för att få barnet att somna i vettig tid. Persienner räcker inte, de gör inte tillräckligt mörkt. Små bebisar sover nog ändå men större bebisar och småbarn kan bli väldigt svårsövda när kvällarna är ljusa.

Vi ska snart inreda barnrum åt våra små men jag har inte tänkt så mycket på inredning. Bra förvaring, plats för lek och en riktig fullstor säng kommer det bli. Jag ser många extremstylade barnrum på instagram med leksaker som är prydnader snarare än till för lek (ex placeras på hyllor som barnen inte når). Så vill jag inte ha det.

Åh kul tråd! Just nu är sonens blivande rum ett förråd, men det är ett stor rum så kommer få plats med massa inredning, dock är jag jättedålig på att inreda! Kanske ska ta kort när jag kommer hem efter helgen så kanske jag kan få tips här :D

När vi byggde om barnens rum så målade vi ena väggen nedanför snedtaket vitt.
Sen fick barnen göra sina egna handavtryck i fina färger på hela väggen, det blev jättefint och personligt :)

Annars när det gäller barnrum är mitt största tips att köpa en 90-resårmadrass direkt istället för alla dessa små barnsängar.
Då kan man ha madrassen direkt på golvet, dvs ingen fallhöjd att tala om. Barnet kan även gå i och ur sängen själv redan från tidig ålder, vilket är bra om barnet vaknar nattetid och vill komma in till oss föräldrar istället. Då fixar barnet det själv = mindre störd nattsömn för oss.
I en 90 säng får man plats att ligga bredvid vid nattning, och även sova hela natten om det skulle vara så.
Skulle barnen av någon anledning sova i dubbelsängen så kan någon vuxen sova i 90 sängen utan problem.
Och sen när barnet vill ha en riktig säng så sätter man bara i resårmadrassen i en sängram, hur bra som helst :)

Om det står mellan bebissäng och vuxensäng så välj en vuxensäng. Det är guld att kunna dela upp sig så att en sover med bebisen och en sover ostört i annat rum. Om ni har ont om plats för bebissäng finns t ex bedside crib och leandervagga.

Amningsfåtölj har jag aldrig sett behov av. Vi matar i soffan eller sängen, pallar upp med kuddar.

Skriver under på öppna korgar att ösa ner leksaker i. Jag har tvättkorgar från House Doctor.

Mörkläggande (rull)gardiner är ett måste sommartid tycker jag för att få barnet att somna i vettig tid. Persienner räcker inte, de gör inte tillräckligt mörkt. Små bebisar sover nog ändå men större bebisar och småbarn kan bli väldigt svårsövda när kvällarna är ljusa.

Vi ska snart inreda barnrum åt våra små men jag har inte tänkt så mycket på inredning. Bra förvaring, plats för lek och en riktig fullstor säng kommer det bli. Jag ser många extremstylade barnrum på instagram med leksaker som är prydnader snarare än till för lek (ex placeras på hyllor som barnen inte når). Så vill jag inte ha det.

Känns som att vi tänker mycket lika, bortsett från att jag nog kommer vilja ha ett ganska "extremstylat" barnrum. ;) Tycker att det är sååå fint och i början kan ju bebisen inte leka ändå, men jag tänker såklart att allt ska vara lek-leksaker och inte bara prydnader, även om dom gärna får vara fina och matcha rummet i övrigt också. :D

Funderar på om jag ska stryka amningsfåtöljen. Som sagt måste ju något stryka på foten och det verkar vara ganska många som inte använder det? Mest jag som tycker att det ser så mysigt ut att sitta i en riktigt skön fåtölj och amma.

Ju mer jag tänker på det ju säkrare blir jag på att det blir en vuxensäng därinne. Mannens äldsta son är verkligen inne i en "närhetsperiod" nu och har blivit lite orolig över hur det ska bli när bebisen kommer. Han sover redan nu på madrass i vårt rum varje natt så om han behöver ännu mer närhet och bekräftelse så blir det nog så att jag och bebis sover permanent i det andra rummet. I vart fall på barnveckorna. Tänker att man kan göra sängen jättemysig med en massa mjuka stora kuddar och styla den lite som en soffa så fungerar den både som säng och som soffa/fåtölj.

När vi byggde om barnens rum så målade vi ena väggen nedanför snedtaket vitt.
Sen fick barnen göra sina egna handavtryck i fina färger på hela väggen, det blev jättefint och personligt :)

Annars när det gäller barnrum är mitt största tips att köpa en 90-resårmadrass direkt istället för alla dessa små barnsängar.
Då kan man ha madrassen direkt på golvet, dvs ingen fallhöjd att tala om. Barnet kan även gå i och ur sängen själv redan från tidig ålder, vilket är bra om barnet vaknar nattetid och vill komma in till oss föräldrar istället. Då fixar barnet det själv = mindre störd nattsömn för oss.
I en 90 säng får man plats att ligga bredvid vid nattning, och även sova hela natten om det skulle vara så.
Skulle barnen av någon anledning sova i dubbelsängen så kan någon vuxen sova i 90 sängen utan problem.
Och sen när barnet vill ha en riktig säng så sätter man bara i resårmadrassen i en sängram, hur bra som helst :)

Ja, det kan jag verkligen tänka mig att barnen gillade!

Bra idé med madrass på golvet. Vi kör nog säng till att börja med iom att det troligtvis blir mycket sova där med bebis, men sen när han är gammal nog att börja sova själv är det en bra idé! Båda mannens barn (9 och 11) sover med kuddar instoppade i kanten av madrassen för att inte rulla ur sina sängar, så det är nog bra att ha låg fallhöjd till en början.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: cassiopeja
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: LovingLife
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 114
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka