Fast om du kallar mig rabiat vargkramare så kan jag tala om för dig, om du har missat, att jag inte alls är mot viss jakt, men att de nu har börjat i fel ände och dessutom så skjuts "vilka som helst".Jag ville ha in nya gener först.
JA, och det fortsätts ju skjutas vilka som helst trots efter förra årets jaktpropaganda "att det var sjuka invivider pga inaveln", INGEN- INGEN av de Vargar de slaktade hade några inavelspåverkningar!!!!
INGEN!! Trots detta godkändes jakt i år igen!!
För första gången tycker jag det är BRA att vi är med i EU, för detta är absurt, och Sverige (vilken instans vet jag ej, orkar inte googla) är anmäld till Europadomstolen och jag hoppas innerligt att Sverige blir fälld för Brott mot (lagen om skyddade djur?? läs vad jag menar. )
Och vildmarken behöver ju inte vara orörd, men det är så tråkigt när det sitter folk som "menar sig ha rätt" till de vilda djur som går på den mark de äger-bara för att de äger marken.
Dessutom har, ofta samma människor, mage att mena att de genom avskjutning av rovdjur värnar om den biologiska mångfalden, när den biologiska mångfalden istället utarmas.
Utan åker, skog och "betesmarker" dör olika bla blommor , vissa är ju fridlysta och skyddade i reservat pga att de håller på att utrotas pga människan förstör deras miljö. (precis som vi gör med bruksjorden, skogen, vattnet och luften) Utan djuren i (bla) skogen, mår inte naturen bra, och allt påverkas, de skogsgläntor som hållts naturligt öppna eller lövskog där tex skyddade Blåsippan växer i blandskog(som nästan inte existerar utanför reservat eller privat oskött mark) kommer att försvinna om betesdjuren/träden/insekterna blir för många/för få. )
Detta är något som väldigt många inte förstår, gäller både asfaltsbarn och skogsråttor.
Problemet ex nu, som inte många tänker på, är att viltklövet betar ner alldeles för hårt i skog o annan mark, vilket innebär att återväxten av viktiga träd, för andra djur, hämmas kraftigt, vilket i sin tur faktiskt leder till svält för många andra arter.
Viltet vill ju gärna ha lövträd & sly (same same) -icke så mycket barr som det är nu, men eftersom vi har odlat upp den mesta av ängsmarken i Sverige med barrträd, näst intill utrotat viltklövets naturliga fiender och envisas med att "själva ta hand om djurstammarna" så... (och grisen som gör UNDER för skogsmark, bökar runt och gör under för myllan, men orsakar enorma skador på människors odlade mark... (och få jagar dem, märkligt nog, bättre kött och enklare jakt får man väl leta efter??)
I vissa områden där ingen jagar, kan ju de betande djuren frodas för sig själva, där försvinner mångfalden av växter, (madens vissa andra djur faktiskt mår jätte bra tex Grodor som får sina sumpmarker öppna) och sjukdomar inom vissa arter kan spridas snabbt då djurpopulationen är tät.
Mao och kontenta, balans är konceptet.
Sälg, rönn, oxel, fågelbär,lönn, det är några träd där den återväxt som krävs är "hotad".