stor stor häst

Det är ingen domare som kommer att säga något om att det är en konstläder sele. Du får nerdrag i presentationen i dressyren. Själv så tycker jag väl att det mera är en tränings sele el möjligen maraton om man väljer den hållbara varianten. De förlorar sin finish snabbt. Ett pluss är väl att den går att köra i tvättmaskinen om man har en tillräckligt stor tvättmaskin som man inte är rädd om.
/M

nerdrag?....är det bättre att köpa en skitsele hos börjes fast i läder då...suck bedömningssporter.

Jag fick ett trevligt mejl från anna som har zilcoimporten här och det lät lovande.
Finns det några andra märken ex importer som håller kvalitet som är värda att titta på. prismässigt och utseendemässigt?

/jenny

Det allra viktigaste är att du har en sele som passar hästen så den kan jobba på bästa möjliga sätt - oavsett om det är en sele sydd i läder eller konstläder. Det är DET en dressyrdomare vill se när du kommer in på banan!

Om du vill ha full pott på dressyrens presentation ska du köra i en riktigt fint sydd sele och en vagn typ en vacker gigg eller liknande - men det är ju inte så många som gör det i de lägre klasserna. Mycket för att man kanske inte vill investera 25 000 kronor i en handsydd lädersele, och sedan ännu mer i en dyr och fin vagn, innan man vet om körning är den sport man verkligen vill hålla på med!

Själv har jag valt att sälja zilcoselarna, därför att jag föredrar rejäla remmar av konstläder framför rejäla remmar av billigt läder.
Men smaken är som baken - delad ;) - och det viktigaste är att du väljer en sele som hästen och du själv trivs med - oavsett hurdan sele det är!

:banana:

Är det du som säljer zilco i sverige, som jag fick brev av?

Finns det fler som säljer zilco?

"Ger man sig in i leken får man leken tåla", men det är ändå "fusk" att man ska behöva lagga ut så mycket pengar på något som inte spelar hästen någon roll. Vem ska våga sig in i körsporten då? Det är svårt nog som det är om man inte känner någon som redan tävlar.
fritt ställda funderingar som nog redan har sina egna svar..

jag ska iallafall nån dag tävla. tills dess vill jag ha en bra sele utan att ruinera mig :) Är dessutom vegetarian, så då passar en konstläder mig alldeles utmärkt!!

/jenny

Ja, jag är den som mailade dig! :)

Vad gäller körsport så är körning, som miamiamia skrev en gång, "en materialsport" (det tycker jag var ett väldigt bra uttryck!).
Det beror ju på att körningen linte bara att ta sig fram från punkt A till B utan det handlar också om gamla traditioner, kultur, skönhet, att ha utrustning som passar till det man gör och så vidare.
Och det där med att det kostar mycket med hög kvalitét (och ibland dålig ...) finns ju inom alla områden - ta exempelvis dressyr. Många sadlar ligger på 17-20 000 kronor i dag, det finns träns för ett par tusenlappar, hatten kostar massor ... Och så vidare!
Man får försöka lägga sin egen ribba där man tycker det är rimligt och sedan anpassa inköpen efter det. Själv kör jag fortfarande omkring med mitt russ i en ofjädrad Börjesrockard som jag köpte för 2 500 kronor för 10 år sedan ... :) Maratonvagnen bankade min connemara till vid en skentur för några månader sedan. *suck*

:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 068
Senast: Josefineeee
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 045
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar