Stor skillnad på valp och vuxen hund?

Cillan

Trådstartare
Känner man sig mer "friare" när hunden blir äldre eller är det ungefär detsamma som när hunden är valp (4månader)? Hur var/är det för er?

Sv: Stor skillnad på valp och vuxen hund?

Känner du dig redan låst kanske du inte ska ha hund är min tanke.
Hund är en livsstil, det är halva grejen att planera för att ta med hund överallt.

Visst blir det friare med en vuxen hund, tycker jag. Då är den förhoppningsvis mer förnuftig (:P) och vältränad så att den både glatt och enkelt kan följa med på det mesta man gör, och går att lämna ensam om man ska på en icke-hundakitivitet sas.

Men, som ovan; hund är ju en livsstil på ett sätt, ffa när man tränar mycket och har arbetande hundar, som t ex din border collie. Det går mycket tid till hund och träning. :)
Själv har jag helt ärligt ingen annan hobby direkt förutom hundarna, jag hade inte hunnit med det. Har en träningsbar Border collie, en "maskot" som tränas lite grann (liten hund) och en valp som mest hänger mig i hasorna än så länge. Jag kan inte heller bara bestämma mig för att åka på spontansemester utan hundarna, eller gå ut på krogen i hur många timmar som helst utan att skaffa hundvakt. Ska jag göra icke-hundiga saker gör jag hundiga saker först, för att de ska ha fått sitt innan jag roar mig med t ex konsert eller ölhäv eller vad det nu kan vara.

Nej...

Men bara för att en hund blir vuxen betyder inte det att den sitter i ett hörn hela dagen och inte kräver något.

Helt beroende på vad du har för hund, men som vuxen kommer den kräva mer promenader och aktivering än när den är valp.

Visst att man kan lämna den längre än när den är bebis (om nu ensamträningen gått som det ska) men man är ju fortfarande låst varenda dag.

Vad har du för hund?

Det beror väl på hur man ser det, det är ju ingen som tvingat mig att skaffa valp.
Men för mig är det bauta-skillnad. Nu, med en 12-veckorsvalp, blir allt planerande genom valpögon.

Om jag ska åka och handla, måst jag ha valppassning, annars lämnar jag ju bara hunden i bilen eller hemma.
När jag kommer hem måste jag tänka på hur jag bär in alla saker jag har med mig, att jag först kollar så kompostgaller och barngrindar är på plats innan jag hämtar in valpen.
På morgonen går jag först ut med valpen på tomten, sen går jag in och går på toa själv. Med en vuxen hund släpper jag ju bara ut den på tomten en stund.
På stallet gäller obligatoriskt koppel, en vuxen hund kan ju rå sig själv i stallet när jag mockar och fixar hö tex.
Jag kan bara rida ut på helgen då jag har valppassare.
Jag kan inte hänga med ut och käka lunch med arbetskompisarna på ett bra tag.

Men allt det här visste jag ju när ja skaffade valpis, det är liksom bara nåt jag gör.

Jag tycker absolut att det är skillnad på min 10-åring och min 4-månaders valp. Min gamling kan jag lämna länge, han förstår mig väl och vet vad som gäller och jag känner ju även honom väl - så jag behöver inte oroa mig att han ska vara till besvär när vi är iväg och jag vet att han fungerar i alla situationer. Han behöver inte tränas dagligen i div vardagslydnad - det blir av i vardagen. Han behöver inte vila lika mycket, orkar med heldagar med miljöbyten och mycket folk och rörelse. Han hänger på, med valpen måste jag tänka efter mer. Om nån frågar om jag vill med ut på en promenad så kan jag följa med på en tretimmarstur även jag redan varit ute 2 timmar med hunden på förmiddan. Valpen ska inte gå för mycket.

Visst är det lite friare att ha en vuxen hund på så sätt att man kan slappna av mer, vara impulsiv och inte fundera över om det funkar med hunden. Jag har aldrig känt mig låst av hunden dock, inte av valpen heller. Hundarna passar in i vårt liv och i de aktiviteter som familjen gör. Det enda problemet är väl att det är svårt att lämna dom i bilen på sommaren när man är iväg och kanske handlar innan vi åker över till svärföräldrarna eller så, men det löser man på ett eller annat sätt. Kanske får man turas om att sitta ute med hundarna tex.

Som någon sa, att ha hund är ju en livsstil och om man inte trivs med den typen av aktiviteter och kan ha hunden med i sin vardag så blir den nog lätt till ett problem, en börda som låser upp en. Oavsett ålder. Om man inte känner efter jobbet att man har lust att gå ut på en långpromenad i skogen kanske man inte ska välja att skaffa hund. Då passar nog katt bättre. :)

Det är ju mera passning med en valp, så på det viset blir man lite "friare" med en vuxen hund. Den kan lämnas själv en stund och man måste inte hålla ögonen på den så den inte gör något olämpligt hela tiden.

Däremot ökar ju kraven på aktivering för att den vuxna hunden ska vara nöjd med livet. En liten valp slocknar efter en timme ute av alla nya intryck m.m. medan en vuxen hund behöver röra sig varje dag, arbeta med huvudet varje dag (iaf om man har en BC) osv. Det ger ju också en sorts press, men den är helt annorlunda mot att ha en valp.

Sen är det ju hela tonårstiden därmellan då man får alla nackdelar med valptid och vuxentid i en enda härlig hormonstinn galning! :D

För min egen del anser jag det vara ca 100 ggr enklare att ha vuxen hund än valp. En valp måste ut sjuttotolvtusen gånger per dag, kan inte vara ensam, har ingen fungerande inkallning eller vardagshyfs överhuvudtaget. Hemmet ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig och man kan varken ha mattor eller sladdar framme.

Min Puffa är nu två år och äntligen kan jag börja leva ett normalt liv igen. Nästa hund blir nog en unghund. Är klart skeptisk till valp.

Beror lite på ras också tror jag. En goldenvalp är en piece of cake jämfört med en heelervalp t.ex. En BC valp skulle jag nog aldrig ens tänka tanken att skaffa.... :D

Känner man sig mer "friare" när hunden blir äldre eller är det ungefär detsamma som när hunden är valp (4månader)? Hur var/är det för er?

Det beror ju helt på. Just 4-6 månader kan ju vara rätt tuffa när valpen sover allt mindre, har hög energinivå, lätt blir övertrött, lätt blir uttråkad, inte går att lämna ensam, etc.

Men samtidigt så kräver en vuxen hund en hel del. Jag är med mina två hundar i princip dygnet runt, men lägger i snitt 3 h/dag på promenad/träning/aktivering/skötsel.

Sedan är det ju inte säkert att man kan lämna en vuxen hund ensam heller. Så visst kan man bli mycket bunden även av en vuxen hund.

Beror lite på ras också tror jag. En goldenvalp är en piece of cake jämfört med en heelervalp t.ex. En BC valp skulle jag nog aldrig ens tänka tanken att skaffa.... :D

Undantaget som bekräftar regeln: Kamrat C har en BC som är lika stimmig som ett filpaket. Själv har jag valt spanniel och mitt hus ser exakt ut som Jazdia beskriver, koplett med hoprullande mattor, inte en sko på rätt plats och hejkomochhjälpmigstädanågon-modellen.

Mycket friare!
Dels (beroende hur långt ni kommit) kommer hunden kunna vara ensam längre tid och dessutom vara rumsren. Det är inte lika viktigt exakt när man går ut, att ha bråttom upp på morgonen osv.
Dels blir hunden lugnare/mer väluppfostrad osv så man med gott samvete kan ta med den (och då slappna av) hem till människor på ett annat sätt.

Och, om det är första hunden, så slappnar man av lite själv efter ett tag också :p

Visst, lite bunden blir man ju med hund, men så farligt tycker jag inte det är.

Jag som likt dig cillan skaffade en BC utan att tänka tycker inte det det blivit lättare mer åren. Jag har fått ställa om mig helt, som tur är tycker jag om det! :) När Ilo var valp räckte det att komma med till stallet, ta promenader och busa. Nu kräver han helt andra saker. Nu MÅSTE jag hinna med att arbeta honom och se till att han får stimulans för att må bra. Så på det viset tar det mer planering och tid av mig, att aktivt träna min hund, lägga spår, motionera honom, åka ut till klubben och träna osv. När han var valp hängde han ju mest bara på mig på mina grejer. :)

Sen är BC en alldeles för svår hund för mig också, och det gör mig gråhårig i många lägen! Nästa vovve kommer att bli en aktiv ras, men inte en så aktiv ras som BCn. Gärna en hund som har den takten att jag hinner tänka två sekunder innan den agerar.

Visst är det skillnad, på gott och ont och det varierar över tiden.

Första valptiden mellan 2 och 4 månader var fullkomligt ljuvlig - utomhus.
Valpen tultade efter var man gick, höll ögonkontakt hela tiden, och kom rusande så fort man ropade.
Men inomhus fick man ta bort alla mattor, plocka undan alla farliga saker inom valpens räckvidd och sova på en madrass på golvet för att valpen skulle känna sig trygg. Och så förstås springa ut minst varannan timme, och planera allt man gjorde så att valpen inte skulle behöva vara ensam någon längre tid.

Sedan kom den första slynåldern, när räckvidden och initiativkraften ökade. Dags att plocka undan alla skor och lösa prylar, att inte ställa ifrån sig maten på bordet medan man gjorde något annat, och att säkra blomkrukorna på fönsterbänken.
Men mattorna kom tillbaka på golvet och vi flyttade upp i sängen. Och det gick att åka och handla utan att oroa sig för att valpen skulle få spader.
Utomhus fick man börja hålla mera koll, för att valpen inte skulle jaga kattor, stöta upp fåglar och kaniner, och rusa fram för att pussa eller välta alla vi mötte.
Den tiden har du fortfarande framför dig.

Sedan kom en lugn period mellan 7 och 11 månader, när man faktiskt trodde att allting började fungera som man ville.

Ända till nästa slynålder började, och man insåg hur tunn polityren faktiskt var.
Den tiden har du också framför dig.

Nu är min jycke 18 månader och allting börjar fungera igen. Det går att ha henne lös utan problem i de flesta situationer, jag kan lämna henne ensam i flera timmar, skorna behöver inte längre förvaras inom lyckta dörrar, och hon har t.o.m slutat stjäla pennor och suddgummin från borden.
Men skogspromenaderna blir allt längre, och man börjar inse att ens vänner och familj faktiskt inte älskar den blöta, leriga och jätteglada hunden lika mycket som man själv... Min syster började inte gilla min förra hund, förrän hon var så gammal och trött att hon knappt orkade röra sig i högre tempo än skritt.

Vad menar du med "friare"? Har man hund är man egentligen aldrig riktigt fri, man har tagit på sig ansvaret för ett liv.

Men utan hund skulle ju livet vara så mycket tråkigare.

En vuxen hund behöver inte samma typ av stöd som en valp behöver. Den kan oftast lämnas ensam i en stund, den kan hålla sig i flera timmar och fungerar förhoppningsvis ganska okomplicerat i vardagen.
Dock kräver ju hundarna mer och mer stimulans ju äldre de blir.

Så ja jag skulle säga att det är skillnad men mer så att de kräver lite olika från ägaren.

Otroligt bra skrivet :bow:

Kan bara tillägga att för vissa, "senare", raser börjar vuxenlivet först sisådär vid 3 års ålder... Eller ja, riktigt vuxna blir de nog aldrig men någorlunda mogna iaf. Eller som "vår" uppfödare sa en gång om den då 9-åriga tiken, "vi trodde hon äntligen hade blivit vuxen, men då hade hon löpt i smyg och var skendräktig".

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka