Stor monokrom målning av... vaddå?

darkblonde

Trådstartare
Sovrummet är i princip färdigt. Det enda som saknas är en stor målning att hänga ovanför sängen. Eftersom jag inte har målat något sedan gymnasiet tänkte jag satsa på att köra allting i två (eller max tre) färger, förslagsvis vitt och lila eftersom de är de enda färger som redan finns i rummet.

Vad ska motivet vara? Det enda jag vet är vad jag INTE vill ha, nämligen stadsmotiv, fordon av något slag och människor. Har ni några idéer?

Sv: Stor monokrom målning av... vaddå?

Eftersom konstverket tydligen bara ska fungera som inredningsdetalj blir frågan hur tapeter samt matta och annan textil i rummet ser ut? Finns det något mönster där redan som du kan spinna vidare på?

Tapeter och matta finns inte, men rummet är målat så här:

sovrum1.jpg

(Spegeln ska så klart hängas upp så snart vi lyckas med att både vara hemma och komma ihåg det under tider då man får föra oväsen :p)

Draperier ska hängas längs med fönster/balkongväggen, men de är vita och har inget riktigt mönster. Sängkläderna är inte heller mönstrade. :crazy:

Alltså, jag har just fixat till min lägenhet. Den ska säljas, och jag behövde nåt ovanför soffa och säng på det där homestyliga viset... :crazy:
Jag hade länge gått och tänkt på lite idéer kring det där konstverket, men till slut på grund av tidsbrist och allmän ledsnad så blev det oförargliga saker från Gallerix (50% rea... :angel:)

Veckan efter kom jag hem till en kompis som alltid pysslar ihop väldigt kreativa saker, och då blev jag arg på mig själv för att jag inte förverkligat min idé eller konsulterat honom! Han hade gjort en jättefin grej med tre röda kvadrater, helt enkelt, som satt på rad på väggen.

Materialet var såvitt jag förstod tre gamla anslagstavlor, du vet såna där billiga man har ett tag och sen kasserar, dumt nog... typ Ikea.
På mitt jobb har vi kasserat flera såna, när de börjar se slitna ut och folk tröttnar.
Men om man i stället målar dem blir de kanonfina. Det är en väldigt enkel och recyclings-kreddig idé, och det är ju bara att matcha med de färger du har i rummet, eller bryta av.

Min andra idé gällde en stor masonitskiva jag hade. Den hade suttit som "bakplatta" i en stor ram, en sån man har affischer i. Ramen och glaset var kasserade.
Min tanke var att antingen hitta en fin bit tapet i nån restfyndlåda nånstans, och tapetsera masonitskivan med. (Man hade ju kunnat köpa en billig trälist sedan, måla och sätta runt, om man ville, eller bara ha rak, oavslutad kant)

... eller att göra decoupage - du vet, klistra en massa servetter i harmoniserande färger, lite rörigt sådär, på.
Om du inte vad decoupage är kan detta verka obegripligt! vet du vad det är? Man har ett speciellt lim, och med hjälp av det klistrar man pappersbitar, servetter eller vilka pappersfragment som helst, bara de inte är för tjocka, på en yta, och lackar sedan över med samma lim. Blir väldigt fint.

Nu funderar jag på att göra nåt sånt, i kollage-form, på masonitskivan, och ha i mitt nya hem, där det kan vara lite mera personligt och inte bara fin-stylat :bump:

Ah, nu ser jag din bild också!
Jag som snöat in på "tre kvadrater-temat" tänker genast: tre fyrkanter, målade i samma färger som väggen, med breda ränder - fast ränderna ska gå i vågor. Och så ko-ordinerar det blå och det vita på tavlorna på något smart sätt med det blåa och vita randmönstret på tapeten.
Låter det konstigt?

Jag tror att en tavla med motiv bara skulle röra till det fina blå-vita, som är så konsekvent. Monokromt är rätt tänkt tycker jag.

Eller, du kunde ha tre eller fyra fyrkanter, enfärgade, några i samma vita färg som väggen, några blå.

Eller blir det bara ihopsmält? *funderar*

Jäklar, du är ju värsta pysselmonstret! :D Ta det som en komplimang.

Kvadrater tror jag blir för hårt. Ränderna ger ett väldigt inrutat intryck, och vad man inte ser i bild är att rummet i sig är fullt av rektanglar och räta vinklar. Ikea-byrån Malm är bara början, vi har mini-Malm som sängbord (vita), en jättekantig sängstomme (Aneboda, vit), en gigantisk garderob med vita och helt släta skjutdörrar, dörren in till rummet är så klart också rektangular och vit... Golvet är vitt. Rummet är fyrkantigt. Du fattar principen. :p

Min tanke var att man skulle mjuka upp det hela lite med tavlans motiv ungefär som jag har försökt göra med den krusidulliga spegeln, de plottriga blommorna och de runda ljusen. Det är lite därför jag inte vill ha byggnader (de har ju en tendens att vara byggda med en del räta vinklar) och fordon, eftersom de är mekaniska. Att jag inte vill ha människor har en ännu flummigare anledning - jag vill inte att folk ska titta på mig när jag sover. :p

Får du några fler inspirerade idéer efter de mystiska beskrivningarna? :crazy:

Vad tror du om ett glest krusidulligt "tapetmönster" typ blom- eller bladrankor eller medaljonger i lila på vit botten?

Det är en idé, helt klart. :) Nu måste jag bara komma på något bra mönster som kan förstoras upp, och helst upprepas. :p

Kanske en orkidé blomma? :idea: Går ju att ha lite olika färger på dem, eller bara två i olika nyanser. Blir mjuka former i kontrast till allt det raka.

Vad tror du om en tapettavla?

Här är en tapet jag är väldigt förtjust i, och som kanske lättar upp ditt rums kvadratiska former?

41127.gif

Kanske en orkidé blomma? :idea: Går ju att ha lite olika färger på dem, eller bara två i olika nyanser. Blir mjuka former i kontrast till allt det raka.

Jo det skulle nog bli snyggt, om jag kan få till orkidén bra. :) Jag får öva lite på ett papper och se hur det går.

Just eftersom allt annat är fyrkanter så hade jag kört på något med runda, mjuka former. Om inte enfärgat så något väldigt lugnt, annars tror jag risken är att man får för mycket intryck.

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig en eller 3 (beroende på storlek) fyrkantiga tavlor med samma blåfärg som tapeten (så att den smälter in och inte gör sovrummet oroligt) som grund och en stor vit cirkel (ev. med ett blommotiv).

Det där lät ju väldigt smart! :idea:

Fyrkanter med cirklar i - det bästa av två världar! :p

Nä men TS, jag fattar vad du menar med många raka linjer, det här var ett bra förslag tycker jag.
Eller varför inte tre cirkelrunda tavlor?
Med ett blommönster, eller en blomma i?
Det kunde vara tre blommor som är olika, men bara skiljer sig åt lite, ändå enhetliga.

+ Sar: Det är intressanta idéer, men jag har redan införskaffat en jättestor rektangulär duk att måla på, så det blir den jag kör på. Däremot ska jag absolut använda runda former på ett eller annat sätt. :)

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka