Sv: Stor monokrom målning av... vaddå?
Alltså, jag har just fixat till min lägenhet. Den ska säljas, och jag behövde nåt ovanför soffa och säng på det där homestyliga viset...
Jag hade länge gått och tänkt på lite idéer kring det där konstverket, men till slut på grund av tidsbrist och allmän ledsnad så blev det oförargliga saker från Gallerix (50% rea...
)
Veckan efter kom jag hem till en kompis som alltid pysslar ihop väldigt kreativa saker, och då blev jag arg på mig själv för att jag inte förverkligat min idé eller konsulterat honom! Han hade gjort en jättefin grej med tre röda kvadrater, helt enkelt, som satt på rad på väggen.
Materialet var såvitt jag förstod tre gamla anslagstavlor, du vet såna där billiga man har ett tag och sen kasserar, dumt nog... typ Ikea.
På mitt jobb har vi kasserat flera såna, när de börjar se slitna ut och folk tröttnar.
Men om man i stället målar dem blir de kanonfina. Det är en väldigt enkel och recyclings-kreddig idé, och det är ju bara att matcha med de färger du har i rummet, eller bryta av.
Min andra idé gällde en stor masonitskiva jag hade. Den hade suttit som "bakplatta" i en stor ram, en sån man har affischer i. Ramen och glaset var kasserade.
Min tanke var att antingen hitta en fin bit tapet i nån restfyndlåda nånstans, och tapetsera masonitskivan med. (Man hade ju kunnat köpa en billig trälist sedan, måla och sätta runt, om man ville, eller bara ha rak, oavslutad kant)
... eller att göra
decoupage - du vet, klistra en massa servetter i harmoniserande färger, lite rörigt sådär, på.
Om du inte vad decoupage är kan detta verka obegripligt! vet du vad det är? Man har ett speciellt lim, och med hjälp av det klistrar man pappersbitar, servetter eller vilka pappersfragment som helst, bara de inte är för tjocka, på en yta, och lackar sedan över med samma lim. Blir väldigt fint.
Nu funderar jag på att göra nåt sånt, i kollage-form, på masonitskivan, och ha i mitt nya hem, där det kan vara lite mera personligt och inte bara fin-stylat