Stor knöl

isa__

Trådstartare
Nyhästen har en STOR knöl ca 1 dm från sadelgjordläget, även några små på olika ställen.
Veterinären har tittat på dom, bara "ytliga" knölar säger han och tycker inte att jag behöver oroa mig.
Men den stora knölen är ju som en halv tennisboll (!!) såklart man oroar mig.
Han nämde "skimmelsjukan" eller vad det nu kallades och tyckte att alla knölar påminde om den sjukdomen, MEN min häst är ju brun:confused:

Har någon nån erfarenhet av liknande knölar eller har någon anning om vad det här kan vara och bero på?

Sv: Stor knöl

Det kan inte va foderknölar, att de har nått med fodret och göra ?? Min kompis nordis har sådana besvär och de har med fodret att göra,
va får han för mat och hur mkt samt va gör du med hästen o va för ras??? :grin:

insektsbett, skulle jag tro. min avlidna häst kunde komma in med flera såna tennisbollsknölar ibland, men de var borta efter nån vecka.
Vet var givetvis och tittade och sa samma sak.

Men den har inte minskat ö.h.t under en månads tid.. tycker att det är väldigt konstigt och hon hade den då jag var och provred, så jag vet inte hur länge hon haft den, kan ju vara flera månader :crazy:
Ägaren hade dock inte sett den tidigare, men hon är aldrig så nära hästarna heller. (är rädd för dom)

Hon fick 1 kg groov 125 och 1 kg kornkross, morgon och kväll hos ägaren (och hö såklart) och som sagt hon hade knölen där också.
Just nu står hon på bete och äter inget kraftfoder, men hon har fått 1 kg lucern hack och 1 kg korn, morgon och kväll hos mig.
Har inte hunnit göra så mycket med hästen, har bara varit ute korta och lugna turer (ridit och kört). Hon är varmblodstravare, svårfödd.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 064
Senast: Sol
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka