Stor gång = svår att sitta ner!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Favina

Trådstartare
Har en häst efter Weltmeyer - Werther, han är 180 hög.

Han har stor gång, vilket gör att jag inte kan sitta ner om jag inte smyger fram med honom. Rider just nu i hoppsadel för jag har ingen dressyrsadel till honom och vad skall jag då ha?

Han är rak i rygg, hög manke kanske lite lång oxå, har tyvärr ingen bild på han nu.

Men hur lär jag mig att sitta ner? Han är känslig så man kan inte rida utan stigbyglar på honom, annars hur snäll som helst.

Ja, det är inte lätt, så tips mottages tacksamt:bow:

Sv: Stor gång = svår att sitta ner!!!

börja med att leta efter en dressyrsadel, det hjälper massor! :) om hoppsadeln ligger bra så kanske du kan köpa en likadan fast dressyr?

Jag har samma problem med min unghäst (e. Danone ue. Nocturne), har iofs en väldigt bra dressyrsadeln (gjord efter oss) så den innebär inga problem. Jag TROR att svaret ligger i brist på styrka, dels hästens och dels min.

Jag tränar nu enligt ett program för bättre bålstabilitet och pållen min tränar mkt styrka och bärighet han med.

Har märkt att det är betydöigt lättare att sitta ner på honom i t ex öppna/sluta och skänkelvikning. Så det brukar jag göra samt stegen därefter tills det inte går längre.

Jag har oxå upptäckt att när jag tänker för mkt på det så spänner jag mig och glömmer andas = ingen bra grej, så därför övar jag på nedsittning utan att göra ngn stor grej av det. T ex när vi rider ut och han börjar takta/trava från skritten då sitter jag bra för då måste jag koncentrera mig på ngt annat än just sitsen.. (Kanske lite rörigt men hoppas att ngt av det hjälper)

Jag har en stubben hoppsadel så det blir INTE det i dressyr:p, men tänkte en Wintec Isabell eller Albion borde funka, dom är ju raka och plats för manke.

det kan jag förstå :angel:
ja dom borde funka! i isabellen får du ju lite extra klister-effekt också.

men är stubben hoppsadlarna raka? är dom inte svängda (stubben) eller finns det raka stubben sadlar nu också?

Som de andra sagt så underlättar det med en dressyrsadel. Annars är min erfarenhet att alla hästar är "lätta" att sitta på när arbetar på rätt sätt. Slappnar dom av i ryggen så kommer man ner i sadeln och det är lätt att vara följsam.

Nej, jag har en lancelot och har en wintec padd på honom nu som höjer fram, den ligger ju inte direkt hundra men det är inte meningen att han skall ha den heller, utan har den sålänge tills jag hittar en dressyrsadel.

Jag har två hästar och har inte råd med 2 hoppsadlar och den som jag har nu ligger bäst utav dom jag haft, han protesterar inte vilket han gjort tidigare.

Jo, precis!

Jag får försöka hitta en dressyrsadel till honom, för det är traven jag har problem med, galoppen går fint m hoppsadeln:D

Här får du ett tips av mig som jag har fått lära mig av min tränare (har skrivit om detta förut och då har det blivit ramaskri på "pöbeln" :D). Spänn rumpan, då bildas det två "luftkuddar" som du sitter på. Börja med att trava väldigt långsamt, sedan så kan du öka på tempot allteftersom det känns bra. Rumpan
skall vara spänd hela tiden. Fungerar utmärkt tycker i alla fall jag!

DET måste jag testa! Lät ju tillräckligt spejsat o "fel" för att jag måste prova!:D

Skulle vara roligt att höra vad du tycker när du har testat :D! Tror att du kommer att bli förvånad över hur bra det blir :p

Haha, ja det är jättebra :D, en rapport vill vi ha imorgon kväll :laugh:!

Jag har en tendens att spänna rumpan när jag ska sitta ner i trav, för det känns lättast (även om det fortfarande inte blir lätt att sitta ner på min valack) men då brukar jag få skäll av min tränare, som tycker att jag ska spänna magen och slappna av i rumpan istället. :D

det låter väldigt ansträngande. :p

mitt tips är att slappna av, fjädra i kroppen och låta höfterna ta upp hästens rörelser.

Visste att jag skulle få på moppo för detta :D! Fast det är faktiskt ett proffsknep, alla hästar är inte bekväma att rida :p, det är därför som jag håller mig till PRE, dom är bekväma att rida och dom behöver inte kosta skjortan heller. Men självklart så kan inte min häst mäta sig med en gångartshäst, jag
slipper i alla fall att få upp äggstockarna i halsen ;)!

Det finns en ny bok om sits och sånt! Den är hur bra som helst! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
704
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 340
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025