Stor bebis..hjälp!!

Breakdance

Trådstartare
Idag är det exakt 7 veckor kvar till BF. Har idag varit in på ett extra ultraljud (fick remiss av min bm i torsdags) då det visat sejj att bebis växer alldeles för mkt:crazy:
Har ju börjat mäta magen hos bm nu (sf-mått?:confused:) och det konstaterades i torsdags att måttet ökat med 5cm på bara 9dagar, vilket hon tyckte va alldeles för mkt.
Idag på ultraljudet så sa dom att allt såg bra ut å vi mår ju bra båda två, dock mår bebis lite för bra, i "normala fall" ligger bebis vikt på ca 2100g vid den här tiden, klumpen jag bär omkring på väger runt 3000g:eek:

Nån annan som varit med om liknande?
Enligt bm finns det inget jag kan göra för att få bebis sluta växa (tänkte man kunde ut å röra på sejj mer lr nåt men icke)
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Jag vet en vars mage växte otroligt fort, men det berodde på en enorm mängd fostervatten, men den bebisen var konstaterat sjuk sedan länge.

Graviditetsdiabetes kan ju också ge stora bebisar, men sådant borde redan vara kollat för din skull, så oroa dig inte i onödan.

Var glad över att du har en välmående bebis i magen, även om den är stor.
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Har varit ín på två glukosbelastningar, den senaste för bara 14dagar sen så det ska inte vara nån fara, värdena ser tydligen väldigt bra ut.
Lämnar även urinprov vid varje besök (en gång i veckan) å kollar blodvärde och blodtryck, allt är bra enligt bm.
Så varför växer bebis så sjukt:confused:
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Fick du inga svarfrån din BM? Tycker att de gott kan ge lite teorier i alla fall, de borde ana att man som gravid blir himla orolig.
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Ja precis..som förstföderska vill man ju gärna ligga inom den "normala" gränsen på alla grejer oxå.. ska ta upp det med henne ordentligt på torsdag (ska på besök då igen) å fråga vad måtten från ul egentligen säger..nånting borde man ju kunna påverka själv..
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Min mage växte också enligt SF måttet fem cm på bara två besök. Först stod den stilla på 31 och helt plötsligt låg den på 36. Det var i vecka 34 tror jag. Sen växte jag inte så mycket mer enligt SF.

Såhär såg jag ut samma dag vi åkte in till BB, hon kom sedan två dagar senare, vägde 4880 gram och var 54 cm lång. Tre dagar tidigare hade de gjort ett rutin UL och enligt det låg Saga lite över medel i strlk, dvs runt 3700 g.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_23/15830000-15839999/640x480/15830706.jpg
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

I
Nån annan som varit med om liknande?
Enligt bm finns det inget jag kan göra för att få bebis sluta växa (tänkte man kunde ut å röra på sejj mer lr nåt men icke)

Ja, mitt SFmått var 37cm i vecka 34 och därför skickade bm oss på ett extra ultraljud (tillväxtultraljud). På detta uppskattades bebis väga ca 400 gr mer än normalt för den veckan vilket motsvarar 17% över normalkurvan. Det visade sig också att han låg i säte. Upp till 20% över (eller under) normalkurvan är inget man gör något åt. Vi fick åka på ett till uljud och försöka vända honom (vecka 37). Då uppskattades vikten till ca 12% över normalt. Vändningen lyckades inte varför vi bokades in för snitt och den 22/11 (1 vecka och 2 dgr före beräknad bf) kom Viggo ut, vägandes 3530 gr. Hade vi gått tiden ut hade han alltså troligen vägt kring 3700 eller så.

För stort SF-mått kan bero på flera saker såvitt jag förstår; det kan bero på för mycket fostervatten, det kan bero på graviditetsdiabetes och det kan tex bero på att barnet sitter i säte (och därmed kan måttet bli lite missvisande). Jag tycker inte du ska oroa dig! Nu har du ju varit på kontroll och allt ser bra ut!
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Har varit ín på två glukosbelastningar, den senaste för bara 14dagar sen så det ska inte vara nån fara, värdena ser tydligen väldigt bra ut.
Lämnar även urinprov vid varje besök (en gång i veckan) å kollar blodvärde och blodtryck, allt är bra enligt bm.
Så varför växer bebis så sjukt:confused:

Har någon i din släkt eller pappans släkt diabetes kan det vara en liten orsak har jag fått höra från en läkare/sjukgymnast på sjukhuset i Göteborg....
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Ïngen i "tre led" på någon av sidorna.. Tur att jag mår så oförskämt bra annars hade jag nog deppat ihop nu.
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Ja jag hoppas det..å som sagt så mår jag oförskämt bra, mockar mina boxar varja dag, går med hundarna, sover på nätterna, kan va trevlig all vaken tid..så ja, jag mår skitbra (om man får säga så;)) Kanske därför bebis mår lite för bra oxå:angel:
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Ja jag hoppas det..å som sagt så mår jag oförskämt bra, mockar mina boxar varja dag, går med hundarna, sover på nätterna, kan va trevlig all vaken tid..så ja, jag mår skitbra (om man får säga så;)) Kanske därför bebis mår lite för bra oxå:angel:

Det kan det nog vara. Bebis känner väl av om man mår bra lr inte?
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

För stort SF-mått kan bero på flera saker såvitt jag förstår; det kan bero på för mycket fostervatten, det kan bero på graviditetsdiabetes och det kan tex bero på att barnet sitter i säte (och därmed kan måttet bli lite missvisande).

Eller så har man en galen bebis som hatar BM, min BM kände alltid först på magen och sen mätte och då var Rasmus skitarg så måtten vid samma mätning kunde skilja över 5 cm :eek:


Jag skulle inte heller vara orolig om de vid UL sagt att allt ser bra ut, de växer väl inte så mycket i slutet heller?
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

När jag var på UL v34+0 så beräknades Hugo väga 3200g dvs +33% på tillväxtkurvan. Vid ett extra UL v35+3 så hade han ökat till 3750g och då till +44%. Ingen vet varför han spurtade så i tillväxten på slutet men min dotter gjorde så hon också men det visste vi inte om. När hon föddes i v37+2 vägde hon 3505g och var 51 lång och var helt fullgången och frisk.

Ibland växer barn fort på slutet utan egentlig anledning. Dock så påverkar mammans aktivitet barnets viktökning, är man stillasittande tenderar barnen att bli större. Om du inte har diabetes i släkten behöver du inte vara orolig!

I vissa delar av landet rekommenderas snitt när barnet överstiger +20% , blandannat i Lund. Tanken var att jag skulle bli igångsatt innan barnet översteg 4 kg, men eftersom det inträffade så tidigt så var det inte aktuellt. Igångsättning är aldrig aktuellt innan v 38+0 och inte heller när barnet väger över 4 kg då igångsättning kan orsaka värksvaghet. Jag fick själv välja mellan snitt och föda spontant men jag valde snitt eftersom Hugo beräknades väga dryga 5.8kg fullgången. Han snittades ut i v37+5 eftersom jag hade mkt förvärkar och inte ville att förlossningen skulle starta spontant eftersom min första förlossning gick så snabbt. Han vägde då 4630g och var 51cm lång. Det var ändå dryga halvkilot över vad han beräknades väga enligt UL dagen innan. Så jag vete sjutton vad han hade kunnat väga fullgången... vill inte tänka på det.

Idag är han en stadig kille på dryga 70cm och 12 kilo som mår jättebra :-)
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Jadu min "stora kille" som föddes den 30okt i år vägde 5780g o var 57cm lång. Jag hade stor mage ganska tidigt och har legat över kurvan hela tiden! Jag försökte på mitt för mesiga sätt att poängtera att den var stor min BM lugnade mig o sa att de flesta ligger över kurvan. Storebror var ganska stor han med vägde 4500g 55cm o hon sa att jag får räkna med något liknande...

Tycker det verkar som om det inte är lika "noga" med andragångsföderskor?! iallafall i vårt län.

Skulle in på ultraljud på torsdagen han föddes tisdag så ingen hade någon koll att han var så stor.

Hade jag vetat vad som väntade hade jag aldrig vågat föda vaginalt. Tack vare en underbar BM, Uska o barnläkare så gick allt bra i slutändan. Men det blev en jobbig o traumatisk förlossning i slutet.

Med detta vill jag inte skrämma dig men det är bra att de verkar hålla koll på er =)

Kan tillägga att jag 2ggr gjort glukosbelastning med bra resultat, och inte är överviktig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Oh god vilken jättebebis!!! Det är ju nästan 6 kg!!! Skönt att det gick bra till slut ändå...
 
Sv: Stor bebis..hjälp!!

Jadu min "stora kille" som föddes den 30okt i år vägde 5780g o var 57cm lång. Jag hade stor mage ganska tidigt och har legat över kurvan hela tiden! Jag försökte på mitt för mesiga sätt att poängtera att den var stor min BM lugnade mig o sa att de flesta ligger över kurvan. Storebror var ganska stor han med vägde 4500g 55cm o hon sa att jag får räkna med något liknande...

Tycker det verkar som om det inte är lika "noga" med andragångsföderskor?! iallafall i vårt län.

Skulle in på ultraljud på torsdagen han föddes tisdag så ingen hade någon koll att han var så stor.

Hade jag vetat vad som väntade hade jag aldrig vågat föda vaginalt. Tack vare en underbar BM, Uska o barnläkare så gick allt bra i slutändan. Men det blev en jobbig o traumatisk förlossning i slutet.

Med detta vill jag inte skrämma dig men det är bra att de verkar hålla koll på er =)

Kan tillägga att jag 2ggr gjort glukosbelastning med bra resultat, och inte är överviktig.

åh herregud,,,,min sambo vägde ju 5.3 när han kom ut. honom fic de dra ut, bokstavligt talat, och knäcka nyckelbenet för att han skulle komma ut. när han väl kom ut var navelsträngen runt halsen och dessutom en knut på den! som en snara lixom.

Men tur att det gick bra för dig iallafall.:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Har försökt googla och googla men tycker mig inte hitta några bra svar, så nu efterfrågar jag era erfarenheter. Mitt SF-mått har hela...
2 3
Svar
50
· Visningar
15 859
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp