Stoppkommando/brytkommando

Sv: Stoppkommando/brytkommando

Det jag inte förstår är konceptet att bestraffa hunden under inlärningen.
Inte säger du "sitt" till en helt otränad valp och blir arg när den står kvar eller går iväg? En hund som inte kan kommandot ger dig inte fingret bara för att den inte gör som du säger, den förstår inte. Eller?

Jag tror att få hundar skulle hejda sig på väg till en tallrik köttbullar av ett "Nej" i vanlig samtalston, om den inte förstod ordets innebörd.

Senast ändrad:

Ok.

För mig är det helt bakvänt att bestraffa med obehag under inlärning, helt förkastligt! Jag tycker också att ett "brytkommando" är viktigt och det får inte vara halvdant, men att under inlärning bestraffa med sådant obehag att hunden inte vågar ta lockbetet?

Du lägger värdering i hundens beteende som hunden inte kan känna, speciellt inte under inlärning. Nej för mig finns det alternativ till att nå det resultatet utan att utöva dominans och bestraffning genom obehag.

Det jag inte förstår är konceptet att bestraffa hunden under inlärningen.
Inte säger du "sitt" till en helt otränad valp och blir arg när den står kvar eller går iväg?

Självklart måste hunden förstå vad nej betyder innan bestraffningen sätts in. Obehaget kommer när den struntar i att lyda.

Ok.

För mig är det helt bakvänt att bestraffa med obehag under inlärning, helt förkastligt! Jag tycker också att ett "brytkommando" är viktigt och det får inte vara halvdant, men att under inlärning bestraffa med sådant obehag att hunden inte vågar ta lockbetet?

Men hur gör du då.
Lägger ut ett lockbete.
Hunden är på väg till den och vad gör du då? Säger "nej!" Sedan då?
Om nu det som är nej är värdefullare än vad du är, vad gör du?

Jag använder inte lös hund och lockbete i första inlärningsfasen :)

Jag gör som med all annan inlärning, bryter sönder momentet och pusslar sakta ihop delarna igen.

Som jag skrev tidigare: risken att hunden når fram och belönar sig själv är överhängande om man då inte bestraffar, vilket jag anser är bakvänt .

Självklart måste hunden förstå vad nej betyder innan bestraffningen sätts in. Obehaget kommer när den struntar i att lyda.

Men hur tar du dig då fram till matskåls-övningen? Vad gör du för övningar innan du sätter in den? Hur lägger du grunderna till kommandot? Hur väl förstår hunden kommandot innan du börjar med matskålsövningen?

Är det din "slutövning" där du får chans att "befästa" kommandot genom att antingen belöna när hunden gör rätt eller bestraffa när den gör fel?

Senast ändrad:

Det kan vara skillnaden mellan liv och död i en situation då det verkligen behövs.
Men om frestelserna och riskerna är större än vad hunden klarar av, så har man den ju kopplad?

Man får ju börja med minimala frestelser o risker för att sen öka svårighetsgraden ju mer hunden klarar.

Men hur gör du då.
Lägger ut ett lockbete.
Hunden är på väg till den och vad gör du då? Säger "nej!" Sedan då?
Om nu det som är nej är värdefullare än vad du är, vad gör du?

Det var inte riktat till mig men jag tar mig friheten att svara ändå på det här. Jag har redan beskrivit hur jag gör (det enda som fungera på min hund som bara springer snabbare om jag låter förbannad bakom honom). Sen skulle jag aldrig utsätta hunden för en sådan situation, under inlärning, att risken är stor att hunden "misslyckas" = når fram till köttbullen. Då har JAG misslyckats i träningen och i mitt tycke varit orättvis mot hunden.

I situationen du beskriver ovan skulle jag säga nej, och eftersom jag tränat successivt har jag då en hund som stannar upp och förhoppningsvis vänder huvudet mot mig och direkt DÅ börjar jag belöna och kalla in och sen är det fest hos matte. Om hunden INTE stannar till eller riktar uppmärksamhet åt mig får jag förbanna mig själv som gick för fort fram och upprepa övningen med långlina på alt. backa ett par steg. Då reagerar jag inte alls utan hämtar neutralt hunden och gör om.

Den metod du beskriver har inte funkat på någon av mina hundar. De gör då antingen hysteriska lekinviter för att lugna mig alt. springer allt fortare för att slippa arg matte. "Ska hon skälla på mig kan jag lika gärna äta de där köttbullarna först."

Båda mina goldens har varit klockrena i sina nej (sagt i vanlig samtalston), unghunden på 8mån (som i än större mån behöver uppmuntras att göra rätt än att bestraffas när han gör fel) är långt ifrån klar. Min första golden dansade fyra varv stormskällande runt en halv pizza på golvet när jag satt fem meter bort och sa nej, för att vara en mattokig retriever tycker jag det är ett hyfsat kvitto på att "nej" sitter. :D

Senast ändrad:

Sen skulle jag aldrig utsätta hunden för en sådan situation, under inlärning, att risken är stor att hunden "misslyckas" = når fram till köttbullen. Då har JAG misslyckats i träningen och i mitt tycke varit orättvis mot hunden.

I situationen du beskriver ovan skulle jag säga nej, och eftersom jag tränat successivt har jag då en hund som stannar upp och förhoppningsvis vänder huvudet mot mig och direkt DÅ börjar jag belöna och kalla in och sen är det fest hos matte. Om hunden INTE stannar till eller riktar uppmärksamhet åt mig får jag förbanna mig själv som gick för fort fram och upprepa övningen med långlina på alt. backa ett par steg. Då reagerar jag inte alls utan hämtar neutralt hunden och gör om.
Håller med. Successivt ökade frestelser, där möjligheten att göra rätt alltid är större än risken att göra fel. Man provar, blir det fel så blir det. No big deal. Blir det rätt så blir det JÄTTEKUL. :banana: Varje ökad svårighetsgrad är en spännande utmaning o ett ansvar o när man klarar det blir matte JÄTTEGLAD. :banana: Klarar man det inte, så var det kanske för svårt o man behöver backa ett steg i svårighetsgrad.

På varje steg i svårighetsgrad får man vara ett tag, så att det känns att det sitter. Sen pendlar man till något svårare o tillbaka ibland dit där hunden känner sig duktig o vet att han kan.

Ju fler frestelser man klarar, ju mer kan man öka riskerna; såsom trafik, avstånd eller att matte delar sin uppmärksamhet mellan hunden o tex hästen.

Lugnt, metodiskt, successivt, positivt. Då får man en bra relation med en hund som älskar att lära sig nya saker.

Svarar alla

Jag misstrodde nog min hund en hel del....

Stoppkommandot satt som gjutet, han tvärnitade när jag "vrålade" stanna, tittade på mig och jag kallade in honom och han fick uppleva jordens julafton.

Så vi klarade alla momenten och får nu börja tävlingslydnadskursen. :banana:

Grattis!
Lite ot nu när du gjort ditt prov, jag antar att det är Allmänlydnadspasset moment åtta du pratar om. Många tycker jag missuppfattar den övningen, det står faktiskt att hunden skall kunna bryta en aktivitet.

Du ska i princip kunna leka och sen sluta leka och hunden ska "köpa" det.
Så det behöver inte vara att hunden ska rusa mot något och stanna.

Grattis!
Lite ot nu när du gjort ditt prov, jag antar att det är Allmänlydnadspasset moment åtta du pratar om. Många tycker jag missuppfattar den övningen, det står faktiskt att hunden skall kunna bryta en aktivitet.

Du ska i princip kunna leka och sen sluta leka och hunden ska "köpa" det.
Så det behöver inte vara att hunden ska rusa mot något och stanna.

Han har inga problem med att avbryta en lek, hade det varit så enkelt, så hade jag inte oroat mig.

Momentet är just som du skriver i sista raden, han, ja dom flesta rusar och jag ska kunna avbryta, dom kör med leksaker....

9 mån, spring i benen, och en leksak serverad (utkastad) framför munnen :eek:
Men nu gick det bra, kommandot stanna funkade klockrent!

Grattis!!

Förmodligen har du också en sån där smart jycke som kan höra när matte menar business och när det går bra att smita iväg lite halvdöv sådär... ;)

Nu när jag läst tråden igen undrar jag om vi inte är några som talat förbi varandra. En del talar om inlärningen och andra om kravfasen då det inlärda ska befästas. Jag har främst talat om inlärningsfasen då det var det jag tolkade var TS problem, att hunden inte visste vad den skulle göra. (Vilket den nu visst kunde!)

För min del brukar all träning gå åt pipan när/om jag kommer dit att jag tror att inlärningen befästs genom att jag ilsket jagar efter hunden när den gör fel... :angel: Så det har jag slutat med. Det har iaf inte funkat vidare bra på mina hundar i kombination med mig.

Jo, han kan nog vara lite halvdöv så där ibland :D, men just det där stoppkommandot har funkat noll....

Men det verkar som om dom flesta polletterna har trillat ner nu, han har varit ganska störd av bilar som kommer bakifrån, nu bryr han sig inte, han har haft ett ganska STORT intresse av mopeder, ja han är ju grabb :p, vet inte om han vill med på en tur, men nu skiter han i dessa.

Gäller även lydnadsträningen, han bara suger in och vill lära sig, och även nya saker.

Så det kanske gäller även stoppkommandot, han fattar det nu.

Jag har haft två typer av "elever" i mina hundar. De som man nöter med och förbättringarna kommer successivt och långsamt, och sen de som man kämpar med och man tycker/tror att de inget fattar tills polletten trillar ner och momentet sitter som en smäck! Alltid lika kul. :D Har en av varje nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka