Stoppa om Stübbensadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 973
T

tretjak

Funderar på att låta stoppa om min beg hoppsadel, en MF special tror jag det heter. Den har helt plötsligt hamnat i bakvikt, man ser att den nästan enbart ligger an i bakvalvet, alltså man ser tydliga svettmärken just där och bara svaga på resterande punkter.
Kanske har hästen ändrat sig så mycket men det verkar konstigt tycker jag, den har alltid suttit väldigt bra på honom innan.

Har aldrig behövt stoppa om sadlar förut men denna är köpt beg för några år sedan och det syns på sömmarna att det är gjort någon gång förut i alla fall. Jag har alltid tyckt att omstoppning ställt till med mer elände än gjort nytta i alla fall om man har en kvalitetssadel. Tycker att en del sadelmakare inte verkar ha fullt så bra koll som de vill göra gällande.

Vet någon om vart man kan vända sig i Skåne när det gäller just Stübbensadlarna, finns det någon som är särkilt kunnig på just dessa? Ungefärlig kostnad för omstoppning?

Tacksam för svar o tips! :bow: :bow:

Sv: Stoppa om Stübbensadel?

Låter som att sadeln blivit för trång, har han musklat sig, ökat i hull?

Tycker ju inte att jag kan se det men det är ju möjligt att ögat "lurar" en. Jag har ju alltid haft en lammulls padd under p g a att hästen är känslig för tryck och behöver något som tryckutjämnar men kanske man kan våga byta ut den mot en tunnare gelpad och se om det funkar.

Hästen har varit skadad och satts i gång för ett par månader sedan så han har nog snarare tappat vid sidorna om manken och tappat i hull så jag förstår egentligen inte riktigt varför sadeln nu, som du säger, verkar vara för trång fram. Det borde ju vara tvärtom. Min tanke var att sadeln kanske behöver mer stoppning i den bakre delen för att komma mer i jämnvikt, fast o andra sidan så trycker den kanske ännu mer då :confused: Usch vad det är svårt det här med sadlar! Man kan ju inte hålla på att köpa nya stup i kvarten heller.

Fler råd o tips?

Har stoppat om min hos Stenbergs läder i Stockholm, den blev jättebra!!! Tyvärr vet jag ingen seriös i någon annan stad, men du kanske kan ringa Stenbergs och fråga?/T_B :)

Tack! Jag ringer m en gång, det är nära o bra också! :bow: :bow:

Jag skulle ta med hästen och sadeln till sadelmakaren så han får avgöra vad felet är.
Själv så åkte jag med min Stûbben sadel + häst till en duktig sadelmakare här i Blekinge. Kostnaden totalt under 1 000:-

Det kan vara så att sadeln har blivit för trång (du knske inte behöver padden längre?) eller att hästen har ändrat sig över ryggen och blivit lite överbyggd? Sedan kan det också vara så att sadeln är för liten för dig, då fördelar den inte trycket jämt.

Prata med en sadelutprovare, kan rekommendera någr apersoner i närheten av Skåne.

jag var inte nöjd när de stoppa om min sadel där :snirk: min blev ojämn så ja lämna in den igen så fick de göra om.

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 879
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 671
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i... 2
Svar
22
· Visningar
4 928
Senast: Grana
·
H
Utrustning Min tjej har ett spikrakt sadelläge och under arbete gränsar det nästan till konvex! :eek: Förhoppningsvis blir hon lite mer formad med...
Svar
9
· Visningar
5 058
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka