Det finns faktiskt i princip aldrig några "hemlösa katter" i de områden där man kan/ska söka efter bondkatter. I den mån det finns en hanne, så lär denne ha ett hem.Fast det VET du inte om du släpper ut din hona och låter henne välja partner själv. Hur vet du att hon väljer en hane med hem? Tar en diskussion med henne innan? Ännu hellre om du släpper ut din hane. Hur vet du att han bara parar honor med hem?
Jag ser gärna länk till utredning som vet att nästan alla katter utan stamtavla är blandraser. För jag personligen tror det är kvalificerat skitsnack. Så överbevisa mig gärna. Och om det nu är msjoriteten blandraser som är hemlösa, hur vet du då att din katt inte väljer sådana vid parning?
I framtiden så är det dessutom mer eller mindre säkert, att är det en okastrerad hanne ute och vandrar, så är det en Bondkatt, eftersom övriga katter torde vara kastrerade för att följa nytolkningarna i djurskyddslagen.
Som blandraser/odefinierade djur brukar man räkna individer som saknar stamtavla. Oavsett om man som ägare råkar veta att föräldrarna var "renrasiga". Jag förstår inte vad du menar?
Därför är t.ex. tjuvparningar på häst, registreras som odefinierad ras, alternativt korsning med X (där mamman är "X"), även när man "vet" att det var unghingsten i hagen intill, som betäckte.
Vad är för utredning du talar om?