Stopp och spinn

_FiA_

Trådstartare
Hur tränar ni stop ? Jag brukar säga woah och sätta mig i stoppsits och alltid rygga direkt. men jag tycker inte att hon sätter under sig i stoppet , hon tänker inte bakåt trots att jag ryggar jämt direkt. hur ska jag träna detta?

Skulle även vilja veta hur ni tränar en häst till att spinna bra?

Sv: Stopp och spinn

Hur tränar ni stop ? Jag brukar säga woah och sätta mig i stoppsits och alltid rygga direkt. men jag tycker inte att hon sätter under sig i stoppet , hon tänker inte bakåt trots att jag ryggar jämt direkt. hur ska jag träna detta?

Skulle även vilja veta hur ni tränar en häst till att spinna bra?

Nu kan jag inget om western men du kanske ska prova med att inte alltid rygga. :) Det är väl även så med ett slidestop som en bra halt att hästen måste ha ordentlig framåtbludning för att kunna och "våga" sätta under sig riktigt. Finns ju en viss risk att det försvinner om man alltid ryggar efteråt..... men som sagt, jag är inte så haj på western. :laugh::bump:

Nu svarar jag lite elakt men de är inte riktat till dig utan bara allmänt ,. För jag blir så förbannad på reningen vad är de för jävla sport som man utövar när ingen ser för att få hästan att sitta djupare i stoppen så rider man in hästen i ridhusväggen.
har sett de många många ggr. Jag bara undrar vad djurskyddsmyndigheterna säger om detta.
Jag tycker om reining själv så jag är inte i mot de mende måste ju finnas motta på idioti.

..det händer inom dressyrsporten med..

Fia; för att få en häst att bjuda in i stoppen är det inte ryggning som gäller utan frammåttankar.. Ryggar gör du vid behov för att a) förflytta en höft som kommer snett eller b) hjälpa hästen att lägga rumpan in under sig MEN det kräver att du och hästen ryggar Korrekt. Problemet med det vitt spridda ryktet om ryggningens förträfflighet gällande sliding stop (som f.ö. är en av de saker du INTE ska träna ensam utan för tränare) är att hästarna ryggas inkorrekt och inte "matar" sig bakåt Samt att Stop inte betyder Stop till slut utan betyder Ryggning och när man kommit så långt att man tävlar inom reining får du minus om hästen ryggar efter stopen.

Du ska kunna Trava ut ur en stop utan problem om balansen finns där..

jag är en Tråkig bukefalist som säger; Ring en tränare, begär inte av en häst som inte är musklad att den ska stoppa, fundera på underlaget, skoning OCH huruvida din häst går på bogarna eller ej i stoppen.

När jag stoppar rullar jag ner med höfterna i sadeln, så att jag hamnar på "bakfickorna", brukar tänka att det ska kännas som att jag får ett knytnävslag i magen, fast ett avslappnat sådant, samtidigt som jag flyttar ut skänklarna en aning från sidorna, och tar fram dem lite. Använder också röstkommandot Woooah, men endast när jag verkligen ska stoppa. Om jag bara ska sakta av, eller om jag tex gör en mjuk avsaktning i skogen så lägger jag bara tyngden lite lätt bakåt.

Ibland vill min häst stanna på framdelen, då brukar jag "bota" det med att stanna från skritt och rygga direkt, sedan stanna från trav och rygga direkt, sedan fårn galopp och rygga direkt. Så att hon verkligen har baken med sig i stoppen.

När vi tränar spinn brukar jag alltid börja med att mjukgöra och värma upp hela hästens kropp i olika övningar, oftast brukar jag använda mig av "fyrkanten", dvs att man rider i en fyrkant och gör en bak- eller framdelsvändning i varje hörn. Brukar också rida på en volt, och minska volten mer och mer tills hästen tillslut övergår i en långsam spinn. jag är noga med att hästen verkligen sätter frambenet framför, och att hon står stilla med rätt bakben. Därför tränar jag långsamt, långsamt så att jag verkligen känner om det blir rätt eller fel. Vi har inte börjat träna snabbaspinn ännu, men det kommer. Brukar också göra ett smack varje gång hon är påväg att flytta feambenet, så att det blir fart, så att hon inte tänker bakåt.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka