Sv: Stopp och spinn
När jag stoppar rullar jag ner med höfterna i sadeln, så att jag hamnar på "bakfickorna", brukar tänka att det ska kännas som att jag får ett knytnävslag i magen, fast ett avslappnat sådant, samtidigt som jag flyttar ut skänklarna en aning från sidorna, och tar fram dem lite. Använder också röstkommandot Woooah, men endast när jag verkligen ska stoppa. Om jag bara ska sakta av, eller om jag tex gör en mjuk avsaktning i skogen så lägger jag bara tyngden lite lätt bakåt.
Ibland vill min häst stanna på framdelen, då brukar jag "bota" det med att stanna från skritt och rygga direkt, sedan stanna från trav och rygga direkt, sedan fårn galopp och rygga direkt. Så att hon verkligen har baken med sig i stoppen.
När vi tränar spinn brukar jag alltid börja med att mjukgöra och värma upp hela hästens kropp i olika övningar, oftast brukar jag använda mig av "fyrkanten", dvs att man rider i en fyrkant och gör en bak- eller framdelsvändning i varje hörn. Brukar också rida på en volt, och minska volten mer och mer tills hästen tillslut övergår i en långsam spinn. jag är noga med att hästen verkligen sätter frambenet framför, och att hon står stilla med rätt bakben. Därför tränar jag långsamt, långsamt så att jag verkligen känner om det blir rätt eller fel. Vi har inte börjat träna snabbaspinn ännu, men det kommer. Brukar också göra ett smack varje gång hon är påväg att flytta feambenet, så att det blir fart, så att hon inte tänker bakåt.