Stooor halvblods valack med Liiitet shettis sto ?

mackan

Trådstartare
Inser att frågan är skum men: min valack har alltid gått med valacker, den enda gång vi provade att släppa ihop med ston av hans egen storlek blev det kaos - han är mkt ranghög rent generellt, i detta fallet jagade han stoet som vägrade ge sig, hovarna flög och de var ordentligt osams så säkerhets aspekten gjorde att vi fick avbryta.
Nu undrar jag om det skulle eventuellt skulle vara skillnad om han gick med en mkt liten häst, - typ shettis sto? jag vet som sagt att det är en jätteskum fråga, men är det ngn som har erfarenhet av detta?
kompisen måste antagligen ta bort sin valack som är sällskap till min lite akut, :( så för att undvika att min blir ensam en period så undrar jag om detta. tacksam för erfarenheter trots att som sagt, det är en lite lustig fråga.

Sv: Stooor halvblods valack med Liiitet shettis sto ?

min val. är oxå mkt. ranghög. han går med ett yngre halvblodssto, 1 vääldigt ranghög D-ponny sto och 2 shettis ston. visst va det lite trassel i början med min och D-ponnyn, men nu har dom löst det och har ett gemensamt, delat ledarskap beroende på situation :angel:

jag tror inte storleken av stoet har betydelse, snarare hur bra dom trivs ihop. har du prövat att släppa med bara ett sto ?

min val. är oxå mkt. ranghög. han går med ett yngre halvblodssto, 1 vääldigt ranghög D-ponny sto och 2 shettis ston. visst va det lite trassel i början med min och D-ponnyn, men nu har dom löst det och har ett gemensamt, delat ledarskap beroende på situation :angel:

jag tror inte storleken av stoet har betydelse, snarare hur bra dom trivs ihop. har du prövat att släppa med bara ett sto ?

Ja vi släppte med det ranghöga stoet och hon vägrade att böja sig för honom när han ville att hon skulle följa honom och typ ge efter, så då blev det ngn sorts maktkamp dem emellan. jag är inte säker på att han läste hennes språk för han betedde sig mot henne som han beter sig mot valacker som inte omdedelbart lyder, dvs skulle tukta och trycka ner henne. HOn var arg som f-n och sparkade honom flera ggr och det var som han inte ens hade vett att fatta att hon var ute efter att träffa på allvar, för han blev träffad gång på gång och det har aldrig ens varit en grej vid tidigare hopsläpp (många) med valacker. Både stoet och han var skitförbannade och jagade och flög på varann och det gick inte över så tillsist fick vi ta beslutet att sära på dem pga att skaderisken var mkt stor för dem bägge som förloppet skedde. aldrig varit med om ett hopsläpp som inte funkat förrut men här fick vi avbryta.

tänkte om det var en liten liten en så skulle det inte bli samma grej helt enkelt. han är en mkt snäll häst även om han förväntar sig att alltid få bestämma över andra hästar, så det är inte att han är agressiv punkt slut mot andra hästar - har aldrig sett honom sån som han var mot stoet.... :( Men antagligen skulle det gå bättre med ett annat sto kanske som inte var så ranghög - men vi är lite rädda att prova för det var så extremt, alla är skodda runt om osv. tänkte att det därför skulle kännas bättre för alla om jag kunde låna nån liten som enbart sällskap tills det löst sig och vi fått en mer permanent lösning dvs ngn annan valack inackordering till oss.....

får väl leta efter ngn valack liten som sällskap antar jag, men jag chansade och frågade för jag känner folk som har shettis ston, men inte shettis valacker, så det hade varit enklare att hitta ngn.....

tack för svar! :bow:

Senast ändrad:

även ett shettis sto kan ju ha hög rang, min yngre shettisdam (som inte har en suuusning om hur liten hon är) rök även hon ihop med D-ponny stoet vid ihopsläppet. det kunde slutat riktigt illa för dom vände upp och slog båda 2 flera ggr. vid ett tillfälle träffade D-ponnyn shettisen på bakbenet (hon blev halt) tack och lov gick inget sönder utan hon blev bra rätt fort. därefter vågade inte shettisen (som dessutom bara är unghäst) utmana mer, dom har nu gått ihop över 1 år utan några problem.

hoppas det löser sig för dig på ett bra sätt ;)

Nä du har självklart rätt att det inte är storleken, det fattar jag ju egentligen, ser att frågan ser dum ut som sagt :angel: får nog ta det säkra före det osäkra och ta en valack, för jag har också dåliga minnen av bråkiga hopsläpp med hästar av mkt stor storleksskillnad, för sparkarna tar i otäck "fel" höjd osv......

tack! :D

Min ena vallack är extremt hög i rang enligt sin egna mening:cool: , en riktig Alfa Hane och han beter sig otroligt illa mot andra hästar. Gör de inte som han tänker så prylar han dem genom staketet....

Till min förvåning så funkar han ypperligt tillsammans med småponnyer av alla slag:confused:
Så testa absolut, släpp in din häst till ponnyns hage och inet tvärtom så han inet har några försvara revirtankar.

Ok tack så jättemycket - intressant med erfarenhet från motsatta polen!

min är som sagt väldigt ranghög, men absolut inte jävlig. Har faktiskt aldrig sett honom så mkt som anfalla en annan valack ö.h.t - han har ngt slags språk som säger dom att han är högst i rang punkt slut - så snarare har han alltid fått befälet ganska obemärkt och utan gruff bland valackerna. Med stoet jag beskrev var det en helt annan deal och antagligen därför han totalt flippade och blev ap-förbannad.

tack återigen för att du delat med dig av din erfarenhet! ska grunna lite och sen får vi se vad jag kan hitta för möjligheter runt att prova osv! :bow:

Även små hästar kan vara ranghöga, ofta blir de större chockade av bara åsynen av dom

Jag släppte ihop en 3 årig shettishingst med min treåriga travarhingst....shettisen tog över direkt :rofl:

250654.jpg

:rofl: Min är också väldigt fascinerad när han ser såna små. jag är inte säker på att han riktigt fattar att de är hästar.

eftersom det hittills verkat som min häst ej kan gå med ston, så tänkte jag att om det är en mini så kanske han inte tänker på den som ett sto....:crazy: men återigen: det är ju dumt egentligen att tro att storleken skulle spela ngn roll det vet ju alla :D

Fast jag tror att dessa små inte "slåss tillbaka" på samma sätt som en större, men dom har en fruktansvärt stor självkänsla, varför inte en liten shettishingst?Dom får heller inte ofta fång och klarar att gå i gräshagar :D

406367.jpg

Nej jag har också tyckt att de inte riktigt brukar göra samma väsen av sig som de stora.

Liten hingst är en ide men det är ju bara kortsiktigt som det är meningen så att leta reda på så det kanske blir svårt. visste inte att de inte var lika fångbenägna - mkt intressant och bra att veta :bow:

Hingstar rör sig mer spontant än valacker o ston.....

Nej jag har också tyckt att de inte riktigt brukar göra samma väsen av sig som de stora.

Liten hingst är en ide men det är ju bara kortsiktigt som det är meningen så att leta reda på så det kanske blir svårt. visste inte att de inte var lika fångbenägna - mkt intressant och bra att veta :bow:
Shettisar har självförtroende till taknocken och fattar tyvärr inte att de är mindre, de backar sällan för en större häst, tvärtom brukar de ta över verksamheten ganska snabbt. Problemet om det blir fight är ju att de är så sårbara för sparkar pga sin höjd över havet. En hingst kan nog bli rena katastrofen med din häst,eftersom de har en kampvilja som de flesta valcker saknar. Vissa valacker har å andra sidan "valackfasoner", att de slåss med allt eftersom de på något sätt genom kastrationen tappat sin naturliga rang och vissa ston är riktigga surmärrar. Jag tror inte att lösningen ligger i en viss sorts häst, ett speciellt kön etc utan att du hittar en INDIVID som han trivs med och att de släpps ihop i en hage som är ny för båda så att det är neutral mark och ingens revir.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästvård Funderar på att köpa en shettis som sällskap men vet inget om småttingarna, min minsta är d-ponny och jag har bara haft fullblod och...
2
Svar
28
· Visningar
3 259
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 938
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar