Hur mycket äter en shettis? Kastrera shettis?

Ja det låter ju lite mer lovande. :-)

Är väl som med andra raser, de är individer. Jag tänker såklart inte köpa en shettis som utannonseras som ridhäst eller rymmare. Men många säljs ju till sällskap och har varit det hela sitt liv så då utgår jag från att den hästen trivs med det och den kommer inte må sämre av att vara sällskap här än där den är nu.

Sen innebär det inte att jag tänker låta den gå i en hage utan omvårdnad eller aktivering. Men jag tror inte att en häst måste tränas i ridning eller körning för att vara lycklig om man uppfyller deras behov av stimulans på andra sätt. :-)

Welsh Mountain är världens vackraste ras förutom araber tycker jag, så jag skulle absolut kunna tänka mig en liten Welsh också. Men det går 20 shettisar på varje Welsh ser det ut som, och de flesta säljs som tävlingsponnyar eller föl. Så det skulle vara om jag kommer över en som inte är ridbar.

Min welsh var värre på att rymma än shettisen. Nu är ingen av dem särskilt svårt, men var det nån som ålade sig igenom stängslet eller skuttade över det ut till gräset utanför var det welshen. Shettisen behövde man inte ens ha el till. Däremot täta trådar, annars stoppade han igenom huvudet och sen gick han.

Hur lätt som helst att hantera, den mest lätthanterliga jag haft. Inte seg. Jag föll för honom direkt just pga det. Vi gick en promenad och han gick piggt bredvid, utan att försöka kasta sig över gräs etc. Stod still i 10 min och pratade med äg och ponnyn stod lugnt på slakt grimskaft bredvid. Inga problem göra nåt med, väluppfostrad och välhanterad. Inte lämplig för små barn, då han gjorde vad han ville (dvs endera sprang fort eller åt gräs) då. Hade gått som sällskap länge, men han ÄLSKADE det att jobba. Tog sällskapsplikt med jämnmod, men lyckligast när han fick jobba.

Hade eg bara ett enda fel. Han skrapade med hoven på stallgången. I övrigt var han på riktigt perfekt. En riktig raring.

:confused:Men @Alexandra_W ingen köper väl häst utifrån TS fråga eller öht bortsett från det i ditt svar att hästen var snäll att leda och enda felet var att den krafsade i stallgången ?:confused:

Oavsett så utifrån @Centaur s läge så tänker jag att hon öht inte generellt ens vill ha ngt som ras-känt eller vad man nu ska generalisera det som , vill ha ngn ras som tyvärr ofta är tyvärr känd för att vara lite jobbig att stängsla in osv och allmänt rätt bekväm i att vara självständig i fråga om sånt , ffa som jag tolkar det att det ska vara sällskap till en enda ensam häst som behöver en trygg stabil kompis då det är enda sällskapet osv .

Det är inte standard att behöva konstant vidta åtgärder för att ngn individ inte kan gå bakom normala stängsel . Ponny eller annat . Med shettisar upplever jag att den standarden helt klart bryts generellt .

Senast ändrad:
:confused:Men @Alexandra_W ingen köper väl häst utifrån TS fråga eller öht bortsett från det i ditt svar att hästen var snäll att leda och enda felet var att den krafsade i stallgången ?:confused:

Oavsett så utifrån @Centaur s läge så tänker jag att hon öht inte generellt ens vill ha ngt som ras-känt eller vad man nu ska generalisera det som , vill ha ngn ras som tyvärr ofta är tyvärr känd för att vara lite jobbig att stängsla in osv och allmänt rätt bekväm i att vara självständig i fråga om sånt , ffa som jag tolkar det att det ska vara sällskap till en enda ensam häst som behöver en trygg stabil kompis då det är enda sällskapet osv .

Det är inte standard att behöva konstant vidta åtgärder för att ngn individ inte kan gå bakom normala stängsel . Ponny eller annat . Med shettisar upplever jag att den standarden helt klart bryts generellt .

Det var precis som flera andras, tex @lizzie och @Egonson_ , bara ett svar om att det GÅR att hitta sådana individer. Om du läser mina tidigare inlägg ser du att jag inte påstått de tillhör standard 1A eller att man kan garantera men får en sådan.
Hade du läst ordentligt hade du dessutom sett att jag rekommenderat TS en annan ponnyras utefter vad TS söker. Men det gick ju inte att kritisera.

Det var precis som flera andras, tex @lizzie och @Egonson_ , bara ett svar om att det GÅR att hitta sådana individer. Om du läser mina tidigare inlägg ser du att jag inte påstått de tillhör standard 1A eller att man kan garantera men får en sådan.
Hade du läst ordentligt hade du dessutom sett att jag rekommenderat TS en annan ponnyras utefter vad TS söker. Men det gick ju inte att kritisera.
Förstår ännu mindre behovet att kommentera utifrån det du skriver ? Det är ju inget TS som jag tolkar det är ute efter öht som sagt i fråga om gambling . Jag har läst ypperligt ordentligt .

Jag är villig att hålla med delvis även om min shettis inte är någon rymmare. ;) De få gångerna det har hänt har det varit pga. hög snöhöjd i förhållande till staketets höjd. På bilden nedan syns tråden strax nedanför hasen på min islänning och man ser stolpen i bakgrunden på andra bilden. :nailbiting: Vilket egentligen inte är ett problem eftersom hästarna gör stigar i snön och inte gärna avviker från dem. Men ibland hände det att de skuttade över grinden där snön var mer packad. Löste det genom att ploga hagen om vintern. ;)

1923735_20673535595_1517_n.jpg

4mars-002_144803097.jpg

Men det huvudsakliga skälet till att shettisar ofta är på rymmen skulle jag vilja påstå beror på att stängslingen inte är anpassad till deras storlek. För brett mellan trådarna, för få trådar, för högt från marken till understa tråden etc. :)

Jo det är väl klart att de går under tråden om den är för låg. Jag har äventyrslystna halvblod som krupit under tråden också. :D

Jo det är väl klart att de går under tråden om den är för låg. Jag har äventyrslystna halvblod som krupit under tråden också. :D
Jag tror oftare man har för brett mellan trådarna? Alltså generellt. Men kan de stoppa huvudet igenom och kliva över undertråden så gör det ju det, och det är inte helt sällan hagar ser ut så. Just eftersom även stora hästar kan vara ganska fenomenala på att krypa. Och hoppa. Så en låg och en hög. De flesta större undviker försöka ta sig emellan ;P

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag har haft hem en snäll halvblodsvalack på prov som var tänkt att bli sällskao till min B-ponny hingst. Tanken är att de ska kunna gå...
Svar
13
· Visningar
2 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka