Ston och ston, valackar och valackar?

domino

Trådstartare
Moderator får flytta tråden om den hamnar fel nu, men det kändes som att den skulle ligga här :o

Har en lite fråga angående detta...

Varför vill en del att ston bara går med ston i hagen och att valackar ska gå med valackar?

Om det är ett gäng, säg 3 ston och en valack som går tillsammans och trivs bra ihop med varann, varför vill man sära på dom?

(En till fråga som inte hör hit riktigt, men heter det valackar eller valacker? :o )

Sv: Ston och ston, valackar och valackar?

Valacker... ;)

Ofta blir valacker hingstiga om de går med ston, tyvärr. Har sett det jättemånga gånger. Vi har dem går 2 och 2 på vintern, men nu går de ihop, det funkar, men valackerna vaktar stona rätt mycket samt att den ena valacken revirmarkerar med urin över deras bajs ibland... *knas*
I tidigare stall har valacker blivit knasiga och börjat betäcka om det gått mer än en valack med stona.

Tror det heter valacker, men det kanske bara är på skånska. :o

Jag tycker också det är tramsigt med sto - och valackflockar. När jag flyttade min häst för ett par år sedan fick jag besked på att hon skulle gå med ett annat sto - allt annat var omöjligt. Eftersom mitt sto är mycket ranghög och trivs bäst med grabbar som hon kan hunsa med ville jag helst inte släppa henne med ett annat sto, men hade inget att välja på. Trots att vi släppte ihop dem efter konstens alla regler slutade det med att Besten sparkade det andra stoet så illa att en benflisa lossnade i hasen. Det blev fyra månaders konvalescens för stoet, och det kostade ägaren en ansenlig summa (som min hemförsäkring sedermera fick stå för).

Nu har jag flyttat igen, Besten går fortfarande ensam men om allt går som vi har tänkt så ska hon snart släppas ihop med en 3-årig valack som kastrerades så sent som i maj. Vi väntar bara på att han ska sluta dingla med snoppen varje gång hon kommer nära.... :D

Immer

Senast ändrad:

Har tidigare oxå tyckt att alla hästar kan gå tillsamman i en stor flock. Vi har haft så tidigare. Men då ett sto skulle betäckar och inte ville bli dräcktig visade det sig att hon hade en iflammation i livmodern. Den var orsakad av att en va valackerna förökt betäcka henne.
Vet. sa att man ska passa sig för att ha de tillsamman på vår och försommar då valackerna lätt kan bli hingstiga.

Så ifortsättningen får de bara gåtillsammans på höst och vinter...

En del valacker blir knäppa av att gå med vissa ston som står och frestar med röven i vädret... det blir liksom lite för mycke´för dem. Andra bryr sig inte eller så gaddar de ihop sig och mobbar ut någon stackars krake, beror helt på vad det är för hästar. Själv tycker jag att valacker och ston kan gå tillsammans om det funkar bra!

domino skrev:
Moderator får flytta tråden om den hamnar fel nu, men det kändes som att den skulle ligga här :o

Har en lite fråga angående detta...

Varför vill en del att ston bara går med ston i hagen och att valackar ska gå med valackar?

Om det är ett gäng, säg 3 ston och en valack som går tillsammans och trivs bra ihop med varann, varför vill man sära på dom?

(En till fråga som inte hör hit riktigt, men heter det valackar eller valacker? :o )

För att inte riskera att valackerna betäcker stona vid brunst så har vi dem isär.
Skaderisken är ganska stor och stoet kan få infektuioner som gör att hon kan vara svår att få dräktig i framtiden om man vill avla på henne.

Dessutom så blir min valack knäpp om han går med ston, att kulorna har varit bort i tre år fattar han inte, han blir väldigt vaktig om "sina" ston och har tom attackerat en människa i samband med detta, det slog slitn på honom totalt, han som är snällare än jultomten annars, så nu går han med de andra valackerna och är hur go som helst igen... inge mer brudar för hans del.

Senast ändrad av en moderator:

Stona i vårt stall har förmågan att väcka liv i den mest "döda" av valacker.... vill inte valacken så tränger de in honom med baken i ett hörn tills han i princip inte har nåt val än att hoppa upp på dom :D

Tror vi har provat ALLA valacker med dem då vi haft fler valacker än ston länge och därför försökt få över nån valack till stona för att jämna ut antalet hästar per hage... . Har i alla fall utom ett resulterat i att valackerna klänger på stona. Så nu har vi en liten snäll 4 årig kille halva storleken av stona som går ensam med dem, den andra flocken går alla valackerna i. Även denna lille klättar på stona när de är brunstiga för de insisterar så gravt. dock ser han inte ut att veta riktigt vad han pysslar med och glömmer sig på halva vägen vad det var han höll på med, så han har hittills inte bedömts orsaka så stor skada, så om det inte blir värre får han fortsätta gå med dom...

att ha mer än en valack med sto flocken har också funkat dåligt då det oftast blir en valack som försöker "sno" stona och ha dem som sina, med resultat att övriga valacker blir utsatta för mer bråk och oro än om de helt enkelt går själva tillsammans utan stona.

Senast ändrad:

Okej. Gruppen som jag nämnde tidigare går i en hage nära stallets hingst och stona är ju väldigt förtjusta i den men när de brunstar bryr sig inte valacken alls. Stona är heller inte intresserad av valacken på det viset vad vi har sett. Totalt ointresserad. Har alltid gått med ston och valacker tillsammans och har aldrig gjort något. Ett av stona är dräcktig nu med.

Då skulle jag inte se någon som helst anledning att ha ston och valack separat. Den enda anledningen är ju om valacken betäcker ellre klättrar.

:p

För att man vill undvika betäckningsskador.
Annars om man har blandflockar, så är de oftast mer harmoniska, mindre kiv bland stona, mer liv och glädje hos valackerna.
Hästarna har större möjlighet att vara just hästar och flocken blir mer "hel". Tyvärr skulle jag trots detta, vilja sära på flockarna om det är minsta risk för att en valack betäcker. Skadorna är inte att leka med.
Källa: Egen studie av hästflockar under ett års tid.

Peppar peppar så har ingen av de valackerna jag haft varit hoppiga alls, tur är väl det eftersom jag inte har möjlighet att ha skilda hagar. Stoet är ganska påträngande när hon brunstar, försöker springa på valacken baklänges men inte ens det knepet funkar ;) min förra valack blev bara rädd, bakdel betydde för honom att det strax skulle komma en spark... :D

AnnaKarinA skrev:
Peppar peppar så har ingen av de valackerna jag haft varit hoppiga alls, tur är väl det eftersom jag inte har möjlighet att ha skilda hagar. Stoet är ganska påträngande när hon brunstar, försöker springa på valacken baklänges men inte ens det knepet funkar ;) min förra valack blev bara rädd, bakdel betydde för honom att det strax skulle komma en spark... :D
Min häst fattar inte heller det där, om ett sto kommer med baken så går han undan, tar det inte som en inbjudan ;) :rofl:

jag tycker också det är larvigt att dela upp efter kön utan orsak.
har man inte nån häst som är extra hingstig/brunstig, så att uppdelning kan behövas, kan man lika gärna blanda.

Lazio skrev:
jag tycker också det är larvigt att dela upp efter kön utan orsak.
har man inte nån häst som är extra hingstig/brunstig, så att uppdelning kan behövas, kan man lika gärna blanda.
Precis vad jag också tycker!

Jaha, men vad gör man med ett sto som betäcker andra ston?? :angel:

Hon klättrar och nafsar dem i nacken och beter sig som en hingst. Det verkar som om hon bara kan gå med mitt andra sto som är högre i rang än "klätterapan". ;)

Någon som känner till detta beteende sedan tidigare? Kanske det är så att hon bara kan gå med mitt andra sto. Ingen vill väl gå i samma hage som ett sto med det beteendet.

Hmmmmmm....... :crazy:

Jag har två ston med en valack (4 år) i samma hage. Visst...det äldre stoet blir lite knasig under brunst...och valacken blir lite störig ibland och provar om han bestämmer över folk ibland men det behövs rätt lite för att han ska ge sig. Han betäcker dock inte så det är inget problem. Dock ska han tillbaka till sin ägare nu senare i höst så jag kommer bara ha tjejerna tillsammans i vinter.

Min förra valack kunde gå med ett till två sällskap under sommarens bete på över 4,5 ha...men på vintern blev han "el tigre"..."Diablo"...eller kort och gott ett monster och då fick han gå i egen hage...spelade ingen roll om det var ston eller valacker, han slet sönder dom rakt av :eek: ...Han var lite speciell :crazy:

Mitt sto visar mycket tydligare brunster om hon går med valackar. Det har funnits valackar som hon kunnat gå med, några enstaka helt "nollställda" men generellt har det inte fungerat. Det har varit småskador och inte minst trasiga täcken, även med valackar som inte klättrat. Mitt sto är ett sådant där som kan väcka nästan vilken valack som helst och jag vill absolut inte ha dem klättrande på henne.
Min erfarenhet är att i alla fall stoflockarna är mycket lugnare utan valackar.

En flock som fungerar "trots" att det är både ston och valacker, där ser jag ingen anledning att ändra ngt.

Men personligen så släpper jag inte min häst med sto/ston. Ston i samma hage som min valack är synonymt med trubbel i mina ögon! Det ska brunstas, betäckas, täcken går sönder, det ska bråkas om vilken valack som "äger" stoet osv, osv.

Men skulle pålle komma i ett stall med bara ston, då finge jag väl försöka få det att fungera på ngt sätt så han slapp gå själv.

Dock vet jag att min gammelpålle numera går med ston, men tyvärr är det inte smärtfritt! Det kräver en hel del "omändringar" och koll från fodervärdens sida för att undvika skador.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 461
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 196
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar