Ston ihop med valacker ?

urkella

Trådstartare
Hur ställer ni er till den frågan ? Man har ju läst lite här och var på buke att folk frågar om råd angående denna fråga. Så tänkte kolla hur alla bukisar gör med sina hästar och varför (resonemang).

Har själv en valack som får gå själv hemma då vi bara har ston i stallet. Vågar inte släppa ihop honom med dom. Hade honom ihop med några av dom i våras vilket gick helt super.. fram tills dom började brunsta då hoppade han, och troligtvis utsöndrar han något dom tycker om då jag aldrig sett mer på
flugna ston, dom va lika galna dom. Nästa sto som vi testade släppa ihop (äldre och dräktig) gick det inte med alls, han höll nästan på jaga ut henne ur hagen. Sedan senaste och sista, va med ett yngre men väldigt dominant sto, dom rök oxå ihop så vågar inte ha honom men det stoet då hann stod skadad i 2 månader pga det ihop släppet. Så i mitt fall vågar jag inte ha min valack ihop med ston, om han är enda valack. Har han en "han"-kompis så bryr han sig inte alls om ston :confused:

Sv: Ston ihop med valacker ?

hm, konstigt, har aldrig hört att valacker inte kan gå med ston!
har själv ett sto ihop med en valack, funkar jättebra, han funkar även med flera ston, när han var yngre så ville han betäcka, men det beteèndet växte bort, klart att det tar tid ibörjan om de inte är vana, men de borde kunna vänja sig, synd annars tycker jag.

Jag släpper i hopp mina hux flux jag. Men jag ahr ju bara 2-3 hemma! Dock ser jag alltid till att de står inne första natten /dagen tillsammans och bara ..tja... vänjer sig vid varandra utan att kunna göra den andra illa. Har aldrig haft nått strul hemma...

En del valacker har just det beteendet, att dom hoppar på ston. största risken är ju att han blir skadad eller stoet blir skadat är han gör det. Mitt sto fick infektioner när hon stog med en valack som trodde han var hingst.
Men med vissa fungerar det riktigt . Skulle det inte gå sära på dem när de blir brunstiga och låta de gå tillsammans när de inte brunstar?

för mig så är detta endast naturligt alltså att släppa ston med valacker, oftast går det ju jätte bra, men ston är ju (upplever jag) oftare mer dominanta än valacker så det gäller ju att man har en ranglåg kille. Men vissa funkar det bara inte för, dels för att de varit hingstar för länge eller har det tänket kvar och aandra för att stona inte vill ha ngn valack i flocken.

Så för dig kanske de inte funkar, men tråkigt att han ska stå själv, min kille har också varit själv en tid då hagkompisen är konvalacent och det märks att han inte trivs. Men han och jag ska flytta så han kommer få det bra nu :D

hm, konstigt, har aldrig hört att valacker inte kan gå med ston!
har själv ett sto ihop med en valack, funkar jättebra, han funkar även med flera ston, när han var yngre så ville han betäcka, men det beteèndet växte bort, klart att det tar tid ibörjan om de inte är vana, men de borde kunna vänja sig, synd annars tycker jag.

Jodå, det finns tyvärr många valacker som inte fixar att gå med ston... De som får för sig att de är hingstar kan man tyvärr inte ha ihop med ston så då är det bara att dela upp som gäller. TS du får hitta ett stall med lite valacker till din kille ;) Blev han sent kastrerad förresten?

För att svara på din fråga ;) så har vi delat upp ston och valacker i stallet där jag står för att två av killarna inte fixar att gå med tjejerna. Bättre att ta det säkra före det osäkra då....

jag är nog åxå på den linjen att det brukar vara ok att släppa ihop valackar med ston, om man ser i det vilda är det ofta ett äldre ledarsto som vet var det bästa gräset finns och friskaste vatten, hon sköter om sitt föl/ unghäst. en hingst som vaktar flocken och ofta får de andra uppgifter som spana efter faror, leka med ung hästarna mm. när unghingstarna börjar bli könsmogna jagas dom bort för att sen bilda ungkarlsgäng med andra utstötta hingstar. medan stona stannar kvar hos flocken.
Många ston blir väldigt påflugna under brunst och då är det klart att det kan bädda för konflikter, men har man en väl rymlig hage brukar det inte vara några problem men hästar har ju åxå sina favoriter att umgås med! kram frida

Min kille kan inte gå i blandhagar, därför att han anser att stona är hans och kan börja slåss med de andra valackerna om de inte håller med. Däremot betäcker han inte och kan mycket väl gå som ensam valack med en flock ston.
Har honom nu på ett stall där man har sto- respektive valackhagar så det är inget problem.

Tror att det är helt upp till hästarnas persolighet, går inte att dra alla över en kam.

Min 7åriga valack blev bästa vän med ett 13årigt sto när han kom hit till mig. De funkade super tillsammans, även under första brunsten var det inga problem. Däremot när andra eller tredje brunsten inföll så blev det livat i hagen. :angel: Hon är väldigt duktig på att bjuda till och får hon chansen så vänder hon snabbt som attans upp baken emot honom och står så bredbent som hon kan. ;) Min grabb är inte sämre han, utan han är måttligt road utav detta, och bjuder tillbaka lika mycket som hon.
Till slut så stod han på bakbenen, vilket resulterade i att de nu får gå i separata hagar när stoet brunstar. :angel: Något som de båda verkar ha svårt att förstå varför, när de hade det så trevligt:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Mina 2 ston går ihop med mammas valack och en 8 månaders hingst som ska kastreras sen å det är inga som hällst problem å har aldrig varit

TS du får hitta ett stall med lite valacker till din kille ;) Blev han sent kastrerad förresten?

Finns få stall där jag bor, alla verkar ha ston me :p Vi ska testa släppa ihop honom med hans favvo tjej sedan när hon är frisk (står nu på box pga fång) men tror inte det kommer gå så bra, Hon skriker så fort man tar in honom i stallet, sedan står han och slickar på henne,vilket gag har för mig är ett väldigt hingstigt beteende. Han blev kastrerad för 1 år sedan och är nu 4 år. När jag fick honom i mars förra året hade han gått själv sedan han blivit separerad från mamman så han är väldigt dominant mot andra hästar + att han inte är så super på "deras språk". Så därför ärdet ganska så stor skaderisk att ha honom ihop med ston som tjurar å han inte går undan. :crazy:

Det där är troligtvis din valack som har problem isf. Det är inte ngt vanligt beteende att en valack ger sig på ston och vise versa. Det kan också ha varit en tillfälighet/olyckshändelse, eller att han och just det stoet inte fungerar.

Jag har nästan alltid haft hästen i blandflock, även min ridskola hade blandflockar, så det är inget som jag upplevt att man undviker i allmänhet. Ffa brukar 1 valack och flera ston mkt sällan vara problematiskt. I regel brukar problemen upplevas uppstå när 2 eller fler valacker börjar "kampas" om stona men enligt min erfarenhet är det inget vanrligt beteende heller.

Jag tolkar det som att han betäcker stona? Det är ett beteende jag har sett hos två valacker i vår lösdrift. Detta har dock aldrig orsakat problem mellan hästarna i flocken på ngt sätt - trots att vi har haft fler valacker i samma flock, trots att den ena valacken var ganska problematisk med sina betäckningar (har var vild, jagade upp sig över saker, betäckte gärna "sitt" sto när man skulle ta in henne, osv). Detta skulle kunna vara en valack som en ledare jagar bort då han inte tillförde ngn trygghet, tvärt om. Men ändå fungerade det hur bra som helst med de andra valackerna. Så det beror helt på vad man har för individer i flocken.

Nu vet jag inte hur många ston du har men om det är så att det är ett sto som han kommit i klinsch med så hade jag låtit honom få ett eller två ston i egen hage, och det stoet han inte kom överens med kunde få ha kvar de önriga stona i sin hage. Så slipper han gå ensam (vilket inte är en bra lösning för en häst) och du slipper oroa dig över han och stoet. Det är mkt sällan som det är "könet" i sig som gör att hästar inte kommer överens.

Jag tror att din rädsla mest skapar problem nu. Man måste ge djuren en chans och inte ta olyckshändelser på för stort allvar.

Hur länge gick han med stona han betäckte?? Ibland kan det till en början bli lite stökigt även från stonas sida men efter ett tag brukar det lugna ner sig i flocken.

På sommaren brukar grannens valack ibland gå med våra 2 ston i hagen. Har aldrig varit några som helst problem :) De har även gått tillsammans med 2 andra valacker för några år sedan, inga problem där heller.

mycket intressant och tänkvärt inlägg av "tintilar"

En sommar hade jag en valack med flera ston tillsammans, valacken och ett av stona blev"förälskade" de var alltid tillsammans, kelade, gosade,vid brunst var hon villig och han fick stånd och stod ofta bakom henne och snusade, de var väldigt ömsinta.
Jag såg aldrig att han betäckte, det är mycket möjligt att han gjorde det, men jag delade inte på dem, de var så fina, märkte inte heller av att hon skulle fått nån sorts"underlivsproblem" av detta umgänge.
Varför skulle inte de kunna ha "sex" egentligen, enligt somliga så kommer automatiskt "livmoderinflammation " och andra sjukdomar som ett brev på posten, men varför skulle det göra det egentligen, är ingen expert på "hästsex" eller "hästgynekologi" , detta är bara som jag spånar, nån mer som vill spåna på....:)

Han har aldrig attakerat något sto, men sparkar de mot honom så sparkar han tillbaka istället för att flytta sig. Så är inte att han är elak utan vidare. Det finns 5 ston i stallet, 3 av dom gick det bra med fram tills de började brunsta, 2 av dem (stallägarens) får han inte gå med pga han hoppade innan, hon ska betäcka ena så vill inte få infektioner. Sedan är det 3 och den står på boxvila nu. De andra 2 är de som är ovan nämnda och de vågar jag inte släppa ihop honom med. Han gick ganska länge med dom innan han hoppade, men stona blir tosiga i honom när de brunstar kör upp rumpona mot honom,skriker och skvätter så tycker inte det är konstigt att han hoppar när det är så. Men hoppas han kan gå med lilla favvo stoet när hon blir frisk. Visst ska man inte tro det är risk för olykor hela tiden, men sparken han fick av ena stoet höll på göra att han inte skulle hålla som tävlingshäst, och han är fortfarande inte 100 efter 2 månader så det stoet kommer jag aldrig mer våga släppa ihop honom med.

Senast ändrad:

Vad jag vet, så har hingstar helt enkelt en helt annan hygien än valacker, som ofta är skitiga "där" vilket ökar risken för infektion massor :angel:

KL

Jag har inte min valack med ston. Han är otroligt ranghög, slåss med andra valacker om de inte vill ge över rangen till honom. Har släppt honom med ston en gång, och det blev slagsmål mellan honom och ett av stona då också. Han vägrade ge sig och blev rasande när stoet inte gav sig. Dessutom verkade han ha svårt att läsa stoet, då han var helt oförberedd på hennes anfall och sparkar som kom emellan att de hälsade, och blev träffad rejält gång på gång, vilket ökade hans raseri.

Kommer inte släppa ihop med ston fler gånger, möjligtvis ngn liten snäll ponny kanske, men det känns inte aktuellt alls just nu.

Tilläggas ska att jag haft valacker ihop med ston tidigare, aldrig ngra som helst problem, vare sig med bråk eller skenbetäckningar.

Jag har mina killar och tjejer särade. Är bäst så om man har tänkt att använda sina ston i avel. om inte så är det ju helt okej att dom får busa ihop.

Anledningen till att valacker lättare bidrar till inflamationer hos stona är för att dom inte "renar" sig så som en hingst gör. Det är ju inte så att stoet måste bli smittad av nått men risken finns och det kan bli dyrt om man sysslar med avel.

Jag skulle gärna ha alla i en hage, men då ena valacken inte kan gå med andra killar får han gå med en egen dam. I den andra hagen går just nu tre valacker och ett sto. Funkar super!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästvård tänkte höra om någon vet lite tips till mitt lilla problem. jag har en ponny valack som står bredvid et sto. om stoet blir sur mot...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Blandrastik
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama