Ston ihop med valacker ?

Sv: Ston ihop med valacker ?

Anledningen till att valacker lättare bidrar till inflamationer hos stona är för att dom inte "renar" sig så som en hingst gör. Det är ju inte så att stoet måste bli smittad av nått men risken finns och det kan bli dyrt om man sysslar med avel.

eh, får inte valacker nån utlösning:crazy:

Okej. Jag förstår att du inte gärna släpper ihop med det stoet igen. Och att du är i ett dilemma just nu. Man får väga mellan sig egen egoism, risker och hästens bästa. Kanske är det smartast att låta honom stå själv en tid tills ngn av de boxvilande hästarna kan gå i hage igen. Vet du när det blir?

rosita: Jag kan inte heller förstå denna hysteri över livmoderinflammation. Sålänge hästen betäcker på ett schysst sätt - dvs att det görs utan att stoet blir stressat så pass att det nästan upplevs påtvingat eller "osams". Att stoet inte är nöjd med situationen.

Det finns alltid en risk med allt, men som hästägare visiterar man dagligen sin häst, man går igenom den och märker om hästen verkar hängig, är skadad eller tenderar att ha en infektion. Vilket trots allt inte verkar allt för vanligt. Medan valackägaren gör detsamma med sin häst och kanske slänger ett extra öga på skapet så att det åtminståne ser och luktar fräsht om den. Jag kan dock förstå att man vill undvika valackbetäckning av ett sto som man ska avla på.

Även om man utgår från att infektionsrisken är lika stor vid varje enskild betäckning (vilket jag inte är övertygad om) blir väl trots allt rätt stor skillnad om stoet blir betäckt på varje brunst under den del av året hon brunstar eller "bara" tills stoet blivit dräktigt?

Förutom infektionsrisken finns det ju vid varje betäckning en extra risk för bit, spark- och "klätter"skador, halkningar med tex sträckningar etc etc så jag skulle inte vilja utsätta någon av parterna för detta.

En skodd valack kan ställa till skador med framhovarna när han hoppar på ett sto. Stoet kan slå ifrån och skada valacken. Onödigt!

Vi har ston och valacker separerade av flera anledningar.

Valacker har en tendens att klättra på ston vid brunst, skador på haser, infektioner etc

Valacker leker ofta mer än ston och man ser ofta i blandflockar att en del valacker vaktar på stona istället.

Eftersom vi byter invånare i hagarna relativt ofta är det oerhört viktigt att få sociala och stabila flockar som inte skapar konflikter, skador är vi ju alla rädda för.

Stona går 2-3 st i varje hage, noga testat vilka som passar ihop. De är betydligt mer benägna att sura och slå på varandra i tid och otid:mad:

Sedan kan man ju säga att på Irland /England har man ju sett stooora hästflockar gå tillsammans men oftast är allt i deras tillvaro väldigt naturligt. (och sedan kanske man skall ha med i bakhuvudet att man kanske inte har samma kontroll på skador, etc)...

vissa ston går bättre ihop med valacker än med ston, vi har ett sto här hemma som är för elak mot dom andra stona så hon får gå själv, hos den förra ägaren gick hon med en valack och då var det inga problem det är en avvägning som man får göra från fall till fall.
Det går givetvis inte att ha en valack med ston som gärna betäcker.

Vi har blandat, utan några problem. I somras gick mitt sto med föl ihop med fyra valacker på bete. Var lite försiktighet innan vi släppte ihop dem, med tanke på fölet men det var aldrig några problem och mamman fick fyra bra barnvakter till ungen så hon kunde ta det rätt lugnt :D

Den arabvalack hon gått mest med ser hon ut som hon ska äta upp levande om vi rider tillsammans, och han likadant mot henne. Men i hagen går det hur bra som helst.

rosita: Jag kan inte heller förstå denna hysteri över livmoderinflammation. Sålänge hästen betäcker på ett schysst sätt - dvs att det görs utan att stoet blir stressat så pass att det nästan upplevs påtvingat eller "osams". Att stoet inte är nöjd med situationen.

Det finns alltid en risk med allt, men som hästägare visiterar man dagligen sin häst, man går igenom den och märker om hästen verkar hängig, är skadad eller tenderar att ha en infektion. Vilket trots allt inte verkar allt för vanligt. Medan valackägaren gör detsamma med sin häst och kanske slänger ett extra öga på skapet så att det åtminståne ser och luktar fräsht om den. Jag kan dock förstå att man vill undvika valackbetäckning av ett sto som man ska avla på.

Så du tycker det är okej att ha en valack som betäcker ett sto tillsammans så länge stot är nöjd, man inte har som mål att avla på den i framtiden och att alla parter sköter om sina hästar dvs. ser till att valacken har rent skap och stot inte kommer till skada?

Fattar faktiskt inte hur du tycker det är okej? Man kastrerar för att man inte vill ha avkommor, varför ska man då tillåta att de betäcker för? Och vilken normal stoägare tycker att en betäckning är okej så länge det är på ett bra sätt? Jag anser att ston inte ska betäckas så länge inte syftet är att få en avkomma.

Jag har min 2-åriga valack tillsammans med mtt 5-åriga sto. Funkar utmärkt så här långt. Dom har känt varandra hela livet och hon fostrar honom på ett bra sätt. Nu ska han få gå tillsammans med syrrans ungsto som är lika gammal ett tag. Mitt sto ska gå med syrrans äldre sto(som är mamma till unga killen).

Han blev kastrerad i september och är inte klängig.

Tidigare hade jag en valack som inte kunde gå med ston i vinterhagen. Däremot funkade det fint på stora beten. Alla ston blev till sig i trasorna av hans blotta närvaro...började brunsta direkt emedan han var fullständigt ointresserad och blev förbannad av deras klängande. Ston reagerade även när vi träffades i ridhuset, blev alldeles tossiga medan Sune var fullständigt ointresserad, brydde sig inte det minsta om dom. Lustig effekt från en valack...

Jag tror det där beror mycket på individen, vissa valacker funkar ihop med alla sorters hästar (ston som valacker) och vissa funkar inte med ston.
Jag hade en fjordingvalack för 5 år sen som inte kunde gå med ston, han betäckte. Han betäckte inte alla men vissa och därför fick han gå med en valackkompis sen. Han var kastrerad sent, tror han var 5 eller 6 år.
Min nuvarande kan gå med vilka som helst, han är kastrerad tidigt (ett halvår gammal) och bryr sig inte om ston överhuvudtaget. De kan bjuda ut sig för honom och backa upp mot honom men han bara vänder och går därifrån.

Även om man utgår från att infektionsrisken är lika stor vid varje enskild betäckning (vilket jag inte är övertygad om) blir väl trots allt rätt stor skillnad om stoet blir betäckt på varje brunst under den del av året hon brunstar eller "bara" tills stoet blivit dräktigt?
Det instämmer jag med. O andra sidan har ingen ännu påstått att den risken är stor. Varpå det inte behöver vara ngt problem.

Förutom infektionsrisken finns det ju vid varje betäckning en extra risk för bit, spark- och "klätter"skador, halkningar med tex sträckningar etc etc så jag skulle inte vilja utsätta någon av parterna för detta.
Sträckningar kan de får genom att gå i en platt hage utan sällskap också. Det är varken farligt eller ngt stort problem i regel. Klätterskador och sparkar är en risk men sparkrisken är ungefär lika stor ändå i en flock, och detta är också anledningen till varför det är viktigt att betäckningen går väl till. Att stoet i regel är med på noterna från början till slut, så att risken att hon protesterar är liten. Risken att det sker misstag där hästar råkar sparka varandra, åka på ändan eller liknande, finns alltid. Och sällan är detta saker som man behöver skydda dem mot. Det kan alltid gå jäkligt illa, när det gäller allt, men genom att bedömma riskerna för det får man som hästägare avgöra om det är en vettig orsak att ställa en häst ensam för. I våra fall har det inte varit det enligt hästägarna.

Fattar faktiskt inte hur du tycker det är okej? Man kastrerar för att man inte vill ha avkommor, varför ska man då tillåta att de betäcker för? Och vilken normal stoägare tycker att en betäckning är okej så länge det är på ett bra sätt? Jag anser att ston inte ska betäckas så länge inte syftet är att få en avkomma.
Dina åsikter i frågan är dina. Jag har mina. Jag anser inte att det finns ngn anledning att sära på två hästar pga betäckning såvida ingen upplever att det finns en stor risk för skador. Sen hur den bedömningen görs är ju individuellt. Det finns ju även de som anser att det är stor risk för skador att låta hästar gå i flock, vilket är det mesta naturliga som finns. Så där får var och en göra sin egen bedömning.

Jag lägger mig inte i djurens sexliv i onödan. :grin: Jag struntar i syftet. Såvida jag inte bedömmer risken för skador som stor, eller att detta på annat sätt påverkar hästarna negativt.

Så du tycker det är okej att ha en valack som betäcker ett sto tillsammans så länge stot är nöjd, man inte har som mål att avla på den i framtiden och att alla parter sköter om sina hästar dvs. ser till att valacken har rent skap och stot inte kommer till skada?

ston reagerar på valacker, alltså är det naturligt för dem, om skaderisken inte bedöms som alltför stor, hade jag inte brytt mig om ifall valacken betäcker eller inte, de kan nog sköta det själv i ganska stor utsträckning, håller med om att jag inte hade tillåtit det på ett sto som jag vill avla på dock.

Jag har alltid haft ston och valacker ihop..Min gammelvalack har endast försökt betäcka ett sto någonsin..och jag vet inte vad det var med just henne faktiskt.men han gjorde det bara en gång vad jag vet. han kan bli lite stressad om det blir för många ston i samma hage..helst inte mer än 3-4 stycken..han blev kastrerad när han var 8 år och är nu 24..

Min förra vallack var sent kastrerad och försökte betäcka på förra stället, då fick han flyttas till killhagen tills vi kunde ta hem honom.
När han kom hem och vi senare hade ston hade vi aldrig problem. Han gick med ett och samma sto i 2år utan att försöka.
Nu har vi 2 vallacker med ett sto, ingen som försöker heller.

Tycker man får avgöra från fall till fall, men tycker inte att de bör vara själva i hagen.
Min kille går för tillfället med 1 sto och 1 valack, och det enda han gör är att
han "jagar" den andra valacken lite nu och då.
Men då det bara står 3 hästar i stallet så de får gå ihop då de inte är elaka mot varandra.

Har stått i större stall med blandhage på ca 25 hästar, funkade finfint, och även valackhage med ca 5 andra de lekte någe så enormt, har inte sett så mkt lek i hagen förut, var tyvärr tvungen att flytta där ifrån då det låg för långt bort :(

Nackdelen med valackhagen var att min häst blev väldigt "vaktig" på alla ston på sommarbetet han stod på i sommras, var ca 30 hästar ca hälften ston och han skulle ha ALLA för sig själv.. Det lugnade sig efter ca 3 veckor..

För mig spelar det ingen roll om det är blandat eller ej , så länge det funkar i flocken och dom är trygga med varandra..
Man får helt enkelt prova sig fram..

Hemma i mitt stall är det 2 ston och 2 vallackar. Det går bra för valackarna att gå med stona, men det ena stoet är surare än surast och total mobbar ut min ena vallack. Grining och hytter med bakhovarna åt allt och alla, men värst åt han. Kanske för han är den enda skimmeln? Stor stona kvar nästa vinter så ska jag dela på dem så att inte surtanten råkar skadaa nån av mina grabbar.

Surstoet blir väldigt brunstigt och bjuder in min unghästvallack. han är inte sämre än att han klättrar upp, så nu får han munkpeppar och det funkar kanon. han "glömde" bort att han "var hingst". tyvärr han tjälen gå i backen innan allt detta visade sig. :cry:

Har haft flera olika valackar ihopsläppta med flera olika ston och det har aldrig varit några problem.

Men tyvärr finns det ju de valackar som är lite hingstiga av sig och dem fungerar det kanske sämre med...

vet många som delar på ston och valacker av just betäcknings risken. Min valack funkar dock bäst med ston då de brukar vara snällare mot honom( mesig herre) . Han har dock aldrig fattat det med betäckning och brunst. Går med högbrunstande ston utan problem utan att fatta vad de vill:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
Hästvård tänkte höra om någon vet lite tips till mitt lilla problem. jag har en ponny valack som står bredvid et sto. om stoet blir sur mot...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: Blandrastik
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ärligt talat lite låg när jag såg att jag stod uppskriven på Sahara igen. Nu har jag ändå försökt kämpa på henne i två veckor...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama