stolsits vad göra?

Mirre

Trådstartare
nån med tips?
Mina skänklar åker fram när jag rider.
Det är nnå udda störande grej jag börjat med nu på sistone, varför har jag ingen aning om. Antagligen kniper jag med knäna och då åker skänkeln fram och så går allt åt skogen. Vad ska jag göra för att kunna hålla tillbaka skänkeln?

Sv: stolsits vad göra?

mjo men har mest märkt av det på skolhästarna och då är det ju svårt att byta sadel.

Dessvärre så är det oftast inte så mycket man kan göra om sadeln är dålig. En vanlig sak är att sadeln hamnat i bakvikt, prova att lägga under en liten kilpad.

Ja sadeln är nog boven, med stigläderfästen för långt fram. Men en sak du kan göra är att ständigt tänka på att det är insidan av låren och inte baksidan som skall ligga mot sadeln.

Hälsning Maja

Rid barbacka...
Eller fråga din trännare vad du kan göra åt saken...
Du kan också kolla sadeln genom att ringa en sadelmakare...
Lycka till! :)

rid barbacka och utan stigbyglar :idea: bättre balans och sitsträning finns inte...

Du kan ockås prova binda fast stigbyglarna i sadelgjorden så du inte kan dra fram skänkeln...

Du kanske är spänd i musklerna/muskelfästet övanför precis där låren börjar. Prova att stretcha dem och framsidan och insidan av låret.

När du rider får du se till att du inte spänner dem eller kniper på ngt sätt. Sitt inte heller och håll balansen i stigbyglarna.
Om du känner att de åker fram och att du kniper, lossa låren och knäna genom att dra ut hela benen rätt ut från hästen så att allt som rör sadeln är din rumpa.
Var noga med att du har vridit om låren så att du sitter på insidan av låren och inte baksidan. Då brukar man komma bort från att sitta bara på bakre delen av rumpan. Man ska sitta på sittbenen och skrevet.

Men sitter man i en sadel som har sigbygelfästena väldigt långt fram är det svårt att sitta bra.

Dessa tips fick jag av tränare för ett tag sedan.

Ev läng stiglädren
Dra bak benen
Rulla upp på bäckenet

Du har redan fått många bra tips. Prova sätta dig längre fram i sadeln dra dig frammåt i sadeln, försök få låret att hänga rakt ner. Stretscha när du skrittar fram. Ta höger hand och ta tag om höger vrist sträva fram med höften och ner med knät, håll ca 20 sekunder och byt sedan sida. Man kan sträcka ut även avsutten då framför allt höftböjaren samt lår. Du kan ha någon låsning i höft eller rygg, Yoga är en bra träning förutom stretching.

Sänk knät och slappnar av i låret och öppnar upp höfterna när du rider. Har du för långa stigläder? Stolsits är ganska vanligt men bara att du har blivit medveten om problemet kommer göra att du mentalt tänker på det och eftersom kommer tillrätta med problemet. En lite flummig grej att träna på är att du mentalt föreställer dig hur du ska sitta och hur det känns. Tänk på det ofta utgå från en förebild som du tycker sitter jättefint och tänk dig att det är du, upprepa ofta och gärna just innan ridning, när du går och sover osv.

Lycka till.

Jag orkade inte skriva stretchövningar igår. Men idag gör jag det! :)

För att stretcha höftböjaren som sitter precis ovanför låret och också är den som drar upp benen kan du ställa dig på knä som om du ska fria. Och sedan dra bak det benet som har knäet i marken så långt du kan tills det drar i höftböjaren. Drar det inte kan du luta ryggen bakåt och vinkla bäckenet bakåt. Då tar det mer.

För att stretcha insidan av låren/ljumsken sätter du dig på golvet i skräddarställning fast med fotsulorna mot varann. Dra sedan fötterna så nära kroppen som möjligt. Knäna ska vara jäms med golvet, eller så långt ner de kommer.

Och framsida lår kan du stretcha genom att lägga dig ner och dra upp foten mot rumpan. Ta tag runt ankeln och dra foten upp mot rumpan tills det drar i låret.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag håller just nu på att rida in ett russ på tre år. Än så länge rids han fortfarande med ledare, och vi har travat några gånger...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama