Stolrenovering!

Chili

Trådstartare
Tillsammans med torpet följde det med en massa möbler, däribland ett helt gäng olika stolar. Det är bra eftersom jag bara har två klappstolar sen tidigare, frågan är bara vad jag ska göra med dem! Det är fågelskit på ungefär alla och alla måste kläs om. Men vilka är okej att måla om? Är det nackskott på att måla retrostolar?

Kom gärna med förslag på hur ni hade gjort. Jag har inte tapetserat om än så ta ingen hänsyn till andra färger i hemmet. ;) Vill mest ha en uppsjö idéer!

Dessa x4 med runt bord till, med iläggsskivor. Vilka tygfärger passar? Gissar att dessa är big NoNo att måla om...
img_8385_52f8f5672a6b222d86802c92.jpg

x2. Måla vita? Eller annan färg? Vore trevliga som extrastolar till ovanstående, att mixa och matcha gör jag gärna. Populärt med köksstolar i olika färg och form idag och jag gillar den stilen.
img_8383_52f8f505e087c31849191ba6.jpg

Dömda att misslyckas? Har två av dessa. Det finns fler på annan ort, tror de är sex totalt, men den personen vill inte ha dessa. Men OM de nån gång återförenas så antar jag att det är dumt att måla om. Skulle det ens gå att göra något åt dessa klumpedunsar?
img_8384_52f8f54ce087c31805fb057b.jpg

Har även ett gäng fåtöljer från olika tidsepoker som kan få uppmärksamhet längre fram, känns viktigare att de passar till färgerna i hemmet. Ovanstående stolar (iaf de två första) kan man ju enklare klä om när man tröttnat!

Sv: Stolrenovering!

Dem första hade jag målat vita.
Dem andra hade jag faktiskt inte målat om och definitivt inte vita, det skulle bli alldeles för mycket shabby chic för mig.
Dem sista vet jag inte vad jag skulle göra med, men jag gillar dem! :D

Färger och sånt beror ju helt på vad du gillar och hur din övriga inredning kommer att se ut.

Såhär gjorde jag en stol iaf, kanske tråkig men jag gillar den iaf :)
Före:
526705_10152553303725223_378970422_n.jpg

Skrapad:
44291_10152553306645223_1460151383_n.jpg

Efter:
1240498_10153793410485223_1985869866_n.jpg

Men vilka är okej att måla om? Är det nackskott på att måla retrostolar?
Poängen med möbler är att de ska användas. Används de inte för man tycker att de är fula så är det bättre att måla om dem. Sen är det väl så att värdet i dina stolar redan är lite nedsatt eftersom de knappast kan vara i så fint skick ifall fåglar haft tillfälle att bajsa på dem. Och det är bara ifall stolarna aldrig är rörda innan som det är "fel" att måla om dem.

Men som stolen med den blå dynan så ser den inte ut som original, så den är nog omklädd redan. Finns originaltyget under kan du ju sätta på nytt, men finns inte originaltyget kvar är det fritt fram att göra som man vill.

Frågan är om du vill öka värdet på stolarna med ålder, eller ifall du vill trivas med möblerna du har i ditt hem?
Min mamma som jobbat med antikviteter i en hel massa år drar sig inte för att måla om möbler hit och dit, beroende på vad som är vad. Man ska använda även sina antika möbler, vad är annars poängen med att ha dem?

Bra poäng!

Pratade om att måla kökssoffan vit och fick höra att jag kommer göra det, och sen ångra mig brutalt. Så jag har funderat en massa på om den är finast som nu, träfärgad, eller vit. Sen fick jag veta att den faktiskt redan varit målad i någon fantastisk färg, kanske var det grönt, men blivit slipad till nuvarande status.

Så allt är ju möjligt egentligen.

pulkaskurk: Vad fin din stol blev! Har inte tänkt på att de svarta stolarna skulle bli så himla shabby chic men det skulle nog inte bli så tokigt stilmässigt hos mig. :) Har bara målat om ett par sängbord hittills (furu) och är ganska dålig på att se framför mig hur slutresultatet ska bli.

Jag skulle ha målat de två första samma färg och klätt dem i samma tyg, och sedan använt båda till matbordet. Tycker det är jättesnyggt! Jag hade dock inte målat dem vita, håller med pulkaskurk där att det kan se lite väl shabby chic ut för min smak, men det är ju olika vad man tycker. Jag hade hellre målat dem i någon trevlig grå nyans tror jag, och klädseln fick gärna vara antingen mörkgrå med något diskret mönster, eller ha flera varma färger i något fint mönster. Det beror lite på inredningsstilen i övrigt.

De sista stolarna hade jag gömt någonstans :angel: Eller möjligen gått all in och antingen målat träet guldfärgat och haft röd sammetsklädsel, eller mörkbrun/svart trä och lila sammet. Och sedan haft dem t.ex. i hallen.

Just stolar ser jag inget som helst problem med att måla om, nackskott - inte då.

Tacksamt just för att många är lätta att klä om, och även om det är olika stilar kan man knyta ihop med samma färg och klädsel. Googla lite på måla om stolar så kommer massor med fin inspiration upp!

Blev förtjust i första och andra modellen du visar, tredje var nog inget för mig, men smaken är ju olika.

Jag hade nog valt att måla dem i färg, alltså inte svarta eller vita, och haft dem tillsammans. Googla mismatched chairs så får du en massa inspirerande bilder. En del har målat udda stolar i en gemensam färg, en del har olika färger på alla stolarna. Jag hade nog valt matchande nyanser som ligger relativt nära varandra, ex mörkblå och mörk turkos.

Håller precis med dig! De två första stolarna målas i samma färg och kläs med liknande klädsel, gör inget om det är exakt samma men så de ändå hör ihop lite. De sista hade jag gömt ;)

Kul med alla förslag, tackar för det! Som sagt, dels är jag dålig på att bestämma mig/se det färdiga resultatet, dels har jag ungefär tusen andra beslut att ta i och med renoveringen... Men möblerna ska ju också göras nån gång och jag kan lika väl sätta igång med sådana saker också när tid finns!

Jag är också sugen på att gömma de sista stolarna. :p Förutom dessa är det två väldigt gamla karmstolar (1800-tal pratas det om), en fåtölj som ser historisk ut men kanske bara är en efterimitation och en 50-tals fåtölj. Så det känns ju inte som att jag verkligen behöver de där två fula stolarna. Håller med om att de nog blir jättesvåra att göra finare med annan färg.

Det är för övrigt samma veva med 50-tals fåtöljen. Har ett matchande bord (ni vet, i teak med snedställad ben och tidningshylla under) som fått bordsskivan dåligt målad i vitt, måste slipas bort. Funderar på att måla fåtölj och bord i samma färg - retro är inte min stil men i annan färg tror jag det kan funka. Fåtölj inkl fågelskit. :p
img_8387_52f8f58b2a6b22b14e79be00.jpg

Dem sista stolarna tror jag skulle kunna vara häftiga om man målar dem svarta och sen har något riktigt mustigt tyg till.

Dock krävs det ju att man har en viss stil då, det funkar ju inte speciellt bra om du drar åt shabby chic hållet.
Fast vill du ha shabby chic borde de fungera som vita.
Dock ingen blank lackfärg, det skulle se hemskt ut..
Ett oblekt linnetyg skulle nog kunna vara fint till om det är vitmålade stolar..
Själv älskar jag linnetyg och fårskinn i naturfärger..

Senast ändrad:

Shabby chic blir det väl inte, med helvitt överallt och änglar osv. Men lantligt vitt kök blir det, och jag tror tapeterna i köket ska vara "historiska".

På ett sätt gillar jag din idé! Ska absolut ha det i åtanke. :)

Poängen med möbler är att de ska användas. Används de inte för man tycker att de är fula så är det bättre att måla om dem.

Håller med fullständigt :)

Dessa hittade jag i en källare:

stol006.jpg

Efter en liten kreativitetstromb, inkuderande diverse färgslattar och en bit Ikea-tyg blev de så här:

stol008.jpg

stol004.jpg

Jag hade börjat med att koncentrera mig på stolarna som är på de första bilderna. De på tredje bilden hade jag väntat med, låta dem stå undanställda så länge.

Jag hade bara klätt om dynorna på stolarna, inte målat dem alls. Framförallt de som har ett bord till skulle jag låta vara precis som de är fast byta tyget då som sagt. Då har du en helhet där. För måla om stolar, bord med iläggskivor och allt och få det hållbart och snyggt tror jag är otroligt mycket jobb när de faktiskt är snygga som de är.

Kul med fåtöljen, jag har två stycken nästan på pricken lika :). De har jag bara klätt om. Lag något lager fiberfil, tror jag det heter, först och sedan nytt tyg. Blev skitsnyggt!

Ser stolarna ut som de här i träet, lacken på benen och sånt, kanske med andra fula skavanker som flisor och slagmärken hade jag också målat dem. Då blir de inte snygga i alla fall fast de är klädda i något fint tyg.

Men riktigt gamla stolar och möbler med originarfärg, ska man låta vara orörda tycker jag. De är fina ändå fast färgen är nött och träet slitet.

Har inte direkt inspekterat alla möbler ännu men du har en poäng i det där med att det blir ganska mycket att måla.

Beslutsångest? Jag? Hmpf.

Imorn ska jag köpa färg till en "gå in i garderob" som har en trähylla där inne. Jag har bara tänkt i vita banor men ikväll slog det mig att den där hyllan faktiskt kan få vilken färg som helst egentligen. Det var inte en bra sak att komma på såhär dagen innan... :o Har dock bestämt tapeter till själva rummet så det får nog bli nånting som ändå funkar ihop med dem när man öppnar dörren. Minskar trycket lite. :D

Vilka färgbomber! Riktigt häftigt! Har du gjort mönstret på tyget själv? Ser nästan ut så. Imponerade i så fall!

Jag tror, efter att ha sett tapeten som du funderar på till köket, att det kunde vara snyggt att plocka upp någon utan de färgerna i mönstret (eller flera) och ha mörka stolar (om du ska ha vit bröstpanel) och så enfärgade sitsar på dina stolar :)

Pastell-färger kan ju vara snyggt om de passar i rummets färger. Blir lite mjukare, men roligare än bara vitt vitt :)

Åh jag har likadana stolar (4 st) som nummer två. Tycker färgen är fantastisk som den är så jag skulle aldrig måla om dem men man tycker ju olika :) En av mina stolar är lite trasig så vill du sälja stolen är jag intresserad :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka