fejko

Trådstartare
Ska hägna in ett område i helgen och står och velar mellan stolpar som är 6 cm resp. 8 cm i diameter. Är det dumt att vara snål och välja de tunnare stolparna? Ska bara ha två strömslingor i dem och dessutom inbillar jag mig att de är lättare att slå ner.

Håller de tjocka stolparna längre?

Sv: Stolpar

Om man bara ska ha tråd på så hade jag snålat & tagit dom smalare, förutsatt att de var lika långa. Så länge inte hästarna käkar stolpar så håller de nog lika länge...

Jag hade valt de grövre stolparna om det var någonstans där utseendet spelar roll, de är mycket snyggare, det ser rejälare ut. Likaså hade jag valt de grövre stolparna längs med lite mer trafikerade vägar. I övrigt hade jag valt de klenare.

Smala stolpar räcker gott och väl, de håller lika länge som tjockare stolpar om du inte har bävrar i hagen förståss. Och de är mycket lättare att slå i marken.

Men sweet! vad har du gjort med din bild? Hade inte du en schysst blottare innan?? Den var ju asgrym ;)

De smala kan du ha på raksträckor men i hörnen ska du hellst ha ännu grövre.
Hör med ngn bonde i närheten om du får hyra en lastmaskin.
Absolut det lättaste att bara trycka ner stolparna och blir klart stabilare och slipper skada dem i toppen vilket är ännu lättare med tunna stolpar.

Eller så har man slaghatt till 6cm stolparna ;) och får lite armträning på kuppen
/Welsh som jobbar med att ta bort 3 radig taggtråd i kohagen och sedan byter ut stolp och sätter ny eltråd...... :smirk:

Jag har varit med om en häst som spetsat sig på smal stolp, så jag skulle välja så grov som möjligt!

Welsh skrev:
Eller så har man slaghatt till 6cm stolparna ;) och får lite armträning på kuppen
/Welsh som jobbar med att ta bort 3 radig taggtråd i kohagen och sedan byter ut stolp och sätter ny eltråd...... :smirk:

Jag ska också rulla upp taggtråd, ta upp gammal stolp, sätta ny stolp, skruva i isolatorer och sätta upp elband. Inget jag ser fram emot, men hästen får ett bra bete.

Till trådskaparen vill jag säga att de smala stolparna går lika bra... Välj dock grövre stolpar till hörnstolpar.

Här är en till som jobbar med stängsel.... Fast jag gärdar inte in nya beten utan städar efter "Gudrun" och lagar det hon hade sönder... det tar lika lång tid som att sätta nya..... :mad:

6 cm tycker jag verkar vara det vanligaste måttet på stolpar. De flesta återförsäljare säljer dessa. Själv köpte jag 7 centimeters, eftersom 6 cm:s var slut...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka