Stolpa - visst avstånd till tomtgräns?

K

Kola

Måste man ha ett visst avstånd till sin tomtgräns när man ska stolpa upp sina hästhagar? :confused: (Detta gäller en tomt på landet, med enbart åkermark runt omkring, om det nu spelar någon roll....)

Förresten passar jag nog på att fråga hur man lättast stolpar snyggt? Sätter hörnstolparna först och sedan en tråd emellan och utgår från den?

Hur sätter man på bästa och enklaste sätt ned sina trästolpar?

:d Kola

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stolpa - visst avstånd till tomtgräns?

Angående din sista fråga så får du ta ett järnspett, spetta ordentliga hål i marken, ner med stolparna och sedan banka ner dem ordentligt med hjälp av en slägga. Tungt jobb, beroende på hur marken är. Om det finns mycket sten, t. ex.

Du har rätt att sätta staketet i tomtgränsen. Om även grannen har betesdjur så är det ju bra om ni kan enas om hurdant staket ni vill ha och hur ni skall dela på kostnaden.

Om du skall sätta upp ett rakt staket så är du inne på rätt väg dv sätt först upp hörnstolparna och spänn en tråd hårt mellan hörnstolparna. Det kan bli lite problem om det blåser för mycket men annars brukar man kunna få det rakt och fint.

Jag rekommenderar en gummiklubba för att slå ner stolpar. Den förstör inte stolparna lika mycket. Det finns också en "hatt" att ha på stolpen som skyddar när du slår ner den.

Om det är mark som brukas kring din mark,så föreslår jag "säkerhetsavstånd" eler "hyfsavstånd". Bonden kommer ju med sina stora maskiner och det är väl vettigt att han kan köra relativt obehindrat vid dina stolpar. Dessutom om åkern plöjs så måste du ha lite kant kvar som stadgar stolpen även åt åker-hållet.

Som Tomas N skriver har man rätt att sätta sitt staket i tomtgränsen. Grannbonden får faktiskt visa lite hyfs han med! Dvs han får se till att inte köra in i staketet helt enkelt...

Francess skrev:
Som Tomas N skriver har man rätt att sätta sitt staket i tomtgränsen. Grannbonden får faktiskt visa lite hyfs han med! Dvs han får se till att inte köra in i staketet helt enkelt...

De "riktiga" bönder jag känner är medvetna om att alla vill utnyttja hela sin mark. De vill själva göra det och förstår om grannen tänker likadant. Jag håller helt med om att även bönder måste acceptera gränserna och inte skada grannens staket.

Jag tycker mest det är nyinflyttade hästägare som brukar försöka sig på att kräva säkerhetsavstånd till fastighetsgränsen.

Vår grannbonde var helt med på att vi hade rätt att sätta stänget precis på tomtgränsen, han t.o.m. sa det själv. Sen vi satte upp det har han plöjt en liten bit ifrån, han vill ju inte fastna eller dra ner så att han måste sätta upp det igen.

Bra tips om stolpning - tackar! :bow:

Jag har nu hört talas om en maskin som man kan hyra hos den lokala foderhandlaren. Den ska tydligen "förborra" stolphål. Vad tror ni om den? :confused:

Jag var tvungen att fråga om jag ska stolpa en bit in på min mark eller ej, för bonden som har marken runt om hävdar bestämt att det är olagligt att stolpa intill sin gräns. Borde man kanske kolla med någon mydighet för säkerhets skull? :confused:

Den hage som redan är stolpad har bonden redan hunnit åverka - kom lite nära med plogen...

Ska i alla fall passa på att påpeka att detta är den ende bonden i bygden som jag tycker är lite knepig. I övrigt har jag ett mycket gott förhållande till bönder, och tycker att de flesta är väldans bra att ha att göra med, så jag är ingen "bondehatare". ;)

Ring LRF konsult och fråga hur du skall gå tillväga. Är du LRF medlem har du en viss tids gratis konsultation.

När det gäller jordborren så fungerar de säkert bra om du inte har för mycket sten i dina marker.

Då kan du ju upplysa den bonden om att det visst är lagligt! Man har rätt att sätta stängel rakt i gränsen. Du har lika mycket rätt till hela din mark som han har till sin. Han har ingen rätt att kräva att du sätter ditt stänge en bit in för att han ska kunna utnyttja sin mark bättre. Förstår du? Och om han kör ner ditt stänge så är han skyldig att ersätta det. Ta tjuren vid hornen!

Jag tolkar det så här: Bonden vill kunna utnyttja hela SIN mark och därför vill han se till så att du inte kan utnyttja hela DIN mark.

Han försöker köra över dej det är min tolkning.

Min närmaste grannbonde försökte att även använda min mark när jag var nyinflyttad.
Allt som jag inte hägnade och bevisligen använde, det använde han.

Även tomma hagar på vila när det passade honom.
Priset togs när jag hade sparat betet i en hage för att en annan granne skulle få ha hästar där.
En dag var hagen full av kor.
"Jag tyckte att det såg ut att hålla på att växa igen och det är ju slöseri", sade grann-bonden.

Storbonden däremot, ids inte plöja i kanterna på sina jätteåkrar, så där är det lugnt.
Det ger inte tillräcklig avkastning/timme.

Det är livat på landet.

Jag kom på ett mycket viktigt argument till. Av hävd så har man ju alltid stängslat just i fastighetsgränsen för att det skall vara tydligt var gränsen går.

Vad kan annars hända om ett antal år? Jo din granne kan hävda att gränsen ju givetvis går där staketet står.

Är det någon som vet vad som gäller när man skall stängsla in en hage som gränsar mot en villatomt? Våran grannbonde har stänslat in alla sina ko-hagar med el nu i sommar. Han har satt alla stängsel längs med tomtgränsen. Vissa hagar gränsar mot vår trädgård, så vi har elstängsel som staket...

Det står i jordabalken att man stängslar i tomtgräns.
Så det är inte bara hävd utan LAG.
Det finns massor med roliga lagar att läsa om just stägsel, man kan riktigt se bönderna träta om olika saker som det sedan har behövts lagar för.

Du har fått massor med kloka synpunkter på vart stolparna ska stå, men inte så många svar på hur de ska komma dit. Det absolut enklaste om du inte har jättemycket sten och ska sätta mer än bara några hundra meter, är att använda en lastmaskin. Först trycker man ner ett lagom grovt järnrör ca 50 cm i marken, drar upp det igen. Sedan trycker man ner stolpen ca 60 cm. Det går på nästan ingen tid alls. En större traktor med frontlastare klarar också av detta. Om du inte har maskiner själv, kolla om det finns någon maskinstation eller maskinring i närheten. Det kostar en del att hyra in maskiner, men om du värdesätter din egen tid eller har bättre saker för dig än att sätta staket är det här sättet helt oslagbart!

Ang nersättningen av trästolparna, vi har gjort så att man först gör ett hål en bit med ett spett, sätter ner stolpen - sedan har vi tagit traktorn med skopa och lugnt och försiktigt "tryckt" ner stolparna.
De sitter som berget.

Fast då har vi iofs inte stenig mark och detta är ju svårt att göra i skogshagarna där traktorn inte tar sej fram. Där har vi helt enkelt gjort så att man gör ett lagom smalt -och DJUPT hål med spettet och sedan slår ner trästolpen med gummiklubban. Funkar ju rätt bra med, men det sparar tid i beteshagarna att sätta ner alla trästolp med traktor.

Jag föredrar att alltid använda gummiklubba. När man väl fått in svingen så går det rätt snabbt. Dessutom slipper man köpa dyra gymkort. :smirk:

Jo, det funkar ju säkert alldeles utmärkt men JAG klarar inte av att slå ner stolpen lika väl som pappsen kan trycka ner dem med skopan. Ska jag göra det brukar det sluta med att i slutet av sommaren (vi flyttar sommarbetet) så står stolparna lite småsneda och tråden "hänger" på vissa ställen och det ser allmänt fult ut :).
Beror kanske på vad för mark man har också? Här är det packat och stenhårt mest alltjämt när man får för sej att göra hage... Kanske ska försöka passa på att göra nästa års sommarhage när det är blött i markerna :)...

*svarar alla*

Många bra tips och idéer - tackar. :bow:

Tyvärr är just den här bonden kinkig, men jag har bestämt mig för att stolpa i tomtgränsen. Har ju inte fått någon vettig förklaring till varför jag inte skulle kunna göra det. Dessutom har det nu visat sig att bonden använt delar av min mark (upptäckte det när jag letade upp mina gränsmarkeringar) för att köra till sina åkrar på - detta för att slippa slita på sin egen mark som alltså går parallellt med min. Tycker att detta känns mycket märkligt när han har åtminstone 20 gånger mer mark än jag.

Jag bor i Skåne (relativt stenfritt), och eftersom jag inte har egna maskiner lutar det åt att jag kommer att hyra förborraren och sedan slå i stolparna med handkraft. Det skadar ju inte att försöka omfördela det som hänger under överarmarna till snygga bulor på ovansidorna... :o :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 500
Senast: Cilva
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 523
Senast: Lilahnee
·
F
Hästmänniskan Suck.. jag hyr box i ett litet kollektivstall och har så gjort i tre år, det har funkat hur bra som helst trots att både hästar och...
2
Svar
22
· Visningar
3 523
Senast: Luxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5