Ta kontakt med försäkringsbolaget så fort det bara är möjligt.
Jag har haft kontakt med Folksam (där jag har min hemförsäkring) i frågan om hur mycket de täcker vid t.ex. inbrott i sadelkammaren. Jag har en del dyr utrustning, främst sadlarna, som jag bara har materialkvitton på och ville veta 1) om de alls täcker förlusten vid inbrott i sadelkammaren och 2) om jag har en chans att få ut marknadsvärdet för att ersätta min utrustning vid stöld. Svaret blev att de gör en bedömning från fall till fall, och hur många som har nyckeln till sadelkammaren spelar in bl.a. Kan en styrka marknadsvärdet (dvs, de betalar inte ut nypris för en sele som är 30år gammal, och inte heller nypris för begagnade märkesgrejer såvitt jag förstod på handläggaren. Känns rätt rimligt.), att en haft det (kvitton, men även bilder är bra att kunna visa för att styrka skicket osv) och bolaget inte bedömer att en varit oaktsam, så ska det inte vara något problem. Just sadelkammare i ett stall med inackorderingar kan vara knepigt om många har tillgång till sadelkammaren och inbrott sker. En grundförutsättning är förstås att sadelkammaren är låst, med ett lås som är godkänt enligt villkoren, och att ärendet är polisanmält. Hur mycket en kan få ut för lösöre som förvaras på annat ställe än i hemmet beror på ens försäkring - i mitt fall är gränsen 100k har jag för mig (var noga med högt värde när jag valde försäkring).