Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som juridisk besserwisser har man ju extra press på sig att hålla kollInte helt lätt att hålla koll på alla ändringar de gör dock väldigt praktiskt att de döpte om det så det inte blir den där fina linjen med tusenlappen.
Man kan inte anmäla en specifik person om man inte har en misstänkt person att anmäla. Givetvis kan man anmäla vad man tror är ett brott, men att anmäla att lösgodis stulits är inte detsamma som att anmäla spöket Laban som misstänkt för att ha stulit godiset. Skulle butiken kunna identifiera spöket Laban så behöver spöket Laban inte bekymra sig för att ha begått brottet stöld.Givetvis kan man anmäla för stöld om man vill. Däremot faller det ju då det inte rör sig om stöld, men anmäla kan man göra.
Antingen vill de verka avskräckande eller så vet de inte själva vad som faktiskt är stöld. Min erfarenhet är att gemene man använder termen stöld för alla möjliga sorters beteenden och handlingar.
Stöld är ju inte aktuellt men skadegörelse tror jag skulle kunna vara det, om varans värde förstörts eftersom den inte går att sälja. Det tror jag inte är orimligt att hävda.
(Som redan nämnts kan förstås butiken anmäla för vad de vill, så skyltens formulering är inte nödvändigtvis fel.)
Jo, du kan göra en anmälan oavsett om du har en misstänkt person eller ej. Det görs dagligen. Det görs även anmälningar dagligen om saker som överhuvudtaget inte är brottsliga.Man kan inte anmäla en specifik person om man inte har en misstänkt person att anmäla. Givetvis kan man anmäla vad man tror är ett brott, men att anmäla att lösgodis stulits är inte detsamma som att anmäla spöket Laban som misstänkt för att ha stulit godiset. Skulle butiken kunna identifiera spöket Laban så behöver spöket Laban inte bekymra sig för att ha begått brottet stöld.
Ja men det skrev jag ju också, läs en gång till förutsättningslöstJo, du kan göra en anmälan oavsett om du har en misstänkt person eller ej. Det görs dagligen. Det görs även anmälningar dagligen om saker som överhuvudtaget inte är brottsliga.
Man har rätt att anmäla vad man vill. Man kan upplysas om att det man beskriver inte är brottsligt men polisen kan aldrig neka att ta emot en anmälan.
Givetvis behöver ingen oroa sig för att bli dömd för stöld, det tror jag alla förstått i tråden. Men faktum kvarstår att anmäla kan man göra på vilka grunder man än vill. Vad det sen blir av det, det är en annan fråga.
Jag är ledsen, jag är helt slut efter en kämpig dag på jobbet. Jag förstår ärligt talat inte hur du menar.Ja men det skrev jag ju också, läs en gång till förutsättningslöst
Vad som som framgick i trådstarten var att ”man anmäls för stöld” det var det jag ursprungligen raljerade kring. För anmälan krävs det inte att ha en person men som hot är man kraftfullt, det riktar sig mot person.Jag är ledsen, jag är helt slut efter en kämpig dag på jobbet. Jag förstår ärligt talat inte hur du menar.
Butiken säger att de anmäler för stöld om de hittar vad det nu var stående i butiken. Och svaret är att ja, det kan de göra om de vill. Svårare än så är det. Att identifiera ev misstänkt är ju en annan fråga och i det här fallet hade man ju inte kommit så långt.
Hehe.. ja då får du bakläxaSom juridisk besserwisser har man ju extra press på sig att hålla koll
JaJag är fascinerad. Är detta ett vanligt förekommande problem i butik?
Jag är fascinerad. Är detta ett vanligt förekommande problem i butik?
Förberedelse till ringa stöld?En variant på frågeställningen är väl då ifall jag äter upp lösgodiset men fortfarande befinner mig i butiken, har jag då stulit det? Godiset befinner ju sig onekligen fortfarande i butiken
Perfekt. Bara att ta det man vill ha med andra ordAnekdot i ämnet.
Vår moped blev stulen, grannen filmade händelsen och förövaren. Förövaren identifierades och målets lades ner….
Nja, vid beställning av en skräddarsydd vara har ett avtal ingåtts.Stöld är det ju inte, men juridiskt har man nog ett betalansvar. Lite som du beställt en skräddarsydd vara.
För att man är totalt humorbefriad kanske? Eller så har man jobbat för länge på samma ställe.Så märkligt att de måste sätta upp en sådan lapp. Hur ofta händer det liksom, varför gör man så?