O

Ofeigan

Läser ofta att ston är stoiga. Har två stycken islänningston själv, men kan inte säga att dom är så olika dom valacker jag mött. Jag antar att dom anses lite grinigare än valacker. Eller vad är det? Vore kul att höra vad andra tycker skillnaden är.

Sv: "Stoig"

Jag trodde jag hade ett stoigt sto som jag sålde, men sedan visade det sig att hennes son är precis lika "stoig". *suck*

Enligt min erfarenhet är det ingen generell skillnad på ston och valacker när det gäller hantering/träning men stona har större personligt utrymme i flocken. Det är vanligare att valacker/hingstar står och äter ur samma hög eller tränger ihop sig i en box.

Tycker nog att det oftare handlar om individuella egenskaper än könsbundna sådana. Ibland upplever jag att folk gärna vill "läsa in" saker hos ston som de inte gör när samma beteende utförs av en vallack. Men har liksom redan bestämt sig för att ston är på ett visst sätt... detsamma med hingstar. Vallacker blir någotslags mähä till neutrum som oftast är "snälla".

Vi har/har haft av båda delarna. Med stoig men ar jag i alla fall just sådant beteende som ston KAN ha just för att de är ston. På något sätt är de starkare i den personliga integriteten, har mer eget tyckande och ståndpunkter och låter sig inte lika lätt övertalas. Om denna personlighet hade funnits där även om de hade varit av manligt kön är ju omöjligt att veta. EN sak som jag hört många säga om ston är att de hatar när man klämmer med skänklarna, man får ha sittbenen i och nudda med sporren - inget där emellan.

Att ett sto är stoigt betyder för mig att det kan vara lite grinigt, eller surt ibland, speciellt när de brunstar. De kan vara lite mer tittiga och "fåniga" än valacker.

Många mammor skriver i annonser när de letar häst till sina barn att de vill ha en valack. Detta tycker jag är fel, eftersom ston också är jättemysig och snälla. Mitt sto brunstar ganska ofta på sommaren, men det märks inte så mycket mer än att svansen blir brum ( hon är en skimmel) och hon kan sura lite, lite, litee ibland när jag spänner sadelgjord eller liknande. Att ston ska väljas bort som alternartiv till förstaponny/häst är dåligt. Man kan ju i alla fall åka och kolla på stoet, som sagt är ju inte alla "stoiga". jag försöker få sålt mitt ponnysto och har därför svarat på några annonser där hon passar in hyffsat. Men ett svar fick jag att de ville hellre ha en valcka pga. av att det var den första ponnyn åt barnet och hon ville ha en lugn ponny. FEL!!!!! :mad: Jag blev så grymt sur!!

Men aja, det var inte riktigt det du vill få reda på kanske.... :D Ville bara få fram att ston är MINST lika bra som valacker!!!

Hadebra! :)

Jag har ett par "flickiga" ston, de piper och tramsar rätt mycket (oavsett brunst eller inte). Snälla och mysiga, skulle aldrig sura eller hota en människa, men kan vara lite jobbiga att ha tillsammans med andra hästar.

Sedan har jag ett par ston till och dessa är det aldrig något med, kan känna att de luktar av brunst då och då, men märker inte att de förändras i temperamentet.

detdär beror nog helt på individen. ston kan ha mer personlighet,vara envisare men det kan vallacker också.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 304
Senast: Raderad medlem 149524
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka