Stofamiljer!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frågvis
  • Startdatum Startdatum
F

Frågvis

Hur vet man vilken stofamilj ens sto tillhör? Är det är det så att man ärver det från mor, mormor, mormors mor osv? Jag hittade ingen av dom när jag kollade stofamiljer...

Det stämmer att det är stona som för familjen vidare.

Beror på vilken ras det är frågan om, hos svenska halvblod finns det numrerade och onumrerade stofamiljer: (1)-(54) och (F.1)-(F.6) (de sex F-familjerna är grundade på Flyinge).
Sen finns det även såna familjer som är nästan numrerade - det syns inte i stamböckerna men de "heter" (A.siffra) eller (B.siffra), det är från denna "förnumrering" de flesta numrerade familjer utses.
Hos engelska fullbloden finns det massor av numrerade familjer och ett fåtal onumrerade. De flesta är ju självklart engelska familjer men även amerikanarna har numrerat (tror att de går under namnet american eller colonial).
Och jag vet att åtminstone polackerna numrerar arabhästarnas stofamiljer - om det är samma nummer över hela världen vet jag tyvärr inte.
Och ponnyraserna vet jag inte faktiskt.

Hej och tack... tror jag förstår lite mer nu :bump:

Det gäller New Forest. Stofamiljerna ligger på hemsidan men jag hittar inte vilken hon skulle tillhöra ändå... :confused:

Som sagt, ponnyernas stofamiljer vet jag inte speciellt mycket om, men jag undrar om inte det är de största och mest kända stofamiljerna som finns på hemsidan. :confused:
dimmansstuteri här kanske kan hjälpa dig, om du nu inte kontaktar New Forest-föreningen.

Hej, här är jag :D
Vad heter din hästs mor, mormor och mormorsmor? Med de uppgifterna kan jag säkert ta reda på vilken stofamilj din ponny tillhör.

På SNF's sida ligger endast de stofamiljer som lämnat godkända hingstar, däremot finns alla stofamilhjer publicerade i två häften, sammanställda av Eva Jangö, som går att köpa via SNF.

Hlsn Helena

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
919
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur