Stofamilj.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Alva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 403
Sv: Stofamilj.

Detta kanske avviker från ämnet.. men.. jag undrar om ett sto alltid tillhör en stofamilj om hon har stolinjen i rakt obrutet led ner till stamstoet?

Varför skrivs stofamiljen inom parentes efter en del ston och en del inte? *förstår verkligen inte systemet*

Jag har i min närhet två ston ur stofamilj 36.

Så här ser deras led ut så långt jag kommer i YH:

Sto 1 är ej stbf men registrerad (ingen stofamilj)
mor ej stbf eller registrerad (ingen stofamilj)
mormor stbf (ingen stofamilj)
mormorsmor stbf (ingen stofamilj)
mormorsmormor ej stbf eller registrerad (ingen stofamilj) enl YH, men stbf (36) enl. allbreedpedigree.com
mormorsmormorsmor RAMNONA stbf (36)
mormorsmormorsmormor Amuratha

Sto 2 ej stbf men registrerad (ingen stofamilj)
mor stbf (ingen stofamilj)
mormor stbf (36)
mormorsmor stbf (36)
mormorsmormor stbf (ingen stofamilj)
mormorsmormorsmor Carmencita
mormorsmormorsmormor Carmen
mormorsmormorsmormorsmor Jeanette
mormorsmormorsmormorsmormor RAMONA stbf (36)
mormorsmormorsmormorsmormorsmor Amuratha

Kan man utan att göra fel skriva namn (36) på båda dessa ston, eller är stolinjen "sabbad" om det kommer in ett sto som inte har (36) efter namnet?

Det är bara idel godkända hingstar inblandade i de här stona, så det är inget "fel" på stammarna i övrigt.

Jag begriper bara inte när man använder stofamiljen inom parantes eller ej, och om de här stona "får" göra det eller inte.

Tillägas bör att jag är urdålig på YH så jag söker mest på allbreedpedigree.com.

mvh
stormy

Stofamiljen följer stoet och hästen tillhör alltid en stofamilj när de har rakt led till stamstoet.

Stamstoet för familj 36 heter Amuratha, så efter henne hittar man inget stofamiljsnummer. Hon var ju importerad, så hon tillhörde kanske också någon tysk numrerad familj, det vet jag inget om, men här i Sverige är Amuratha familjen nummer 36.

Stolinjen är inte sabbad om det inte står (36) efter stamboksnumret utan då är det någon någonstans som missat det. Det spelar ingen roll om stoet från familjen är korsad med en godkänd eller inte godkänd hingst, stolinjen är det enda väsentliga.

Lyckades jag förklara begripligt?

Vad är YH?

Hej!

Ja, tack! du lyckades förklara så jag förstår!

Jag kan alltså, utan att göra något fel, lägga till (36) bakom stonas namn trots att det inte står det i passen?

YH = Young Horse

mvh
stormy

Det ska du absolut kunna göra!

Är YH något datasystem där man kan kolla stammar? Nyfiken eftersom jag aldrig hört talas om det;)

Jag rättar mig själv och ser att jag drabbats av tillfällig dyslexi och gett familjen fel namn:o Du har rätt!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
923
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
770
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka