Sv: Stofamilj...
Jag vet inte hur många generationer som krävs, men jag vet att det ansöktes om att få till en "ny" stofamilj från ett sto som finns i stammen på några av mina uppfödningar, för ett några år sedan.
.
Från det stoet, Capri, finns i dag mer än 300 hästar, många framgångsrika i tävlingssammanhang, och ättlingar till stoet har blivit godkända hingstar i ASVH. Enligt ägarna till Capri var hon ett halvblod, jag vet dock ej hennes stam, men Capri betäcktes med en arabhingst, som inte är godkänd av ASVH, Rosenkavaljer, som ska ha varit en arabhingst som b la uppträdde på cirkus. Enligt Capris ägare var denna Rosenkavaljer speciellt utvald av en duktig cirkusryttarinna eftersom han var osedvanligt lättlärd och intelligent. Avkomman till Capri och Rosenkavaljer, Caprice, betäcktes sedan med hingstar som var godkända i ASVH. Vad jag vet så finns det i dag avkommor med 6 generationer med godkänd stamtavla, men då har jag inte uppdaterat mig på avkommorna födda förra året och i år avkommor.
Intressant i dag tycker jag att flera andra avelsförbund vill ha in nytt blod, och gärna föräldlare, b la godkändes hingsten Zonyx ox i Dansk Varmblod förra året, men det är ju inte ASVH. En livmodersimport till Zonyx ox skulle väl bli godkänd i ASVH antar jag?
Om någon är intresserad kan ni kolla på min hemsida där jag kartlagt" B-linjen från Maltesdal" t o m år 2010. Jag tycker att det är synd att ett sto som lämnat så mycket framgångsrika avkommor inte kan få en egen stolinje.
Jag ska ta mig tid att kolla 11 orna och 12 orna också någon dag...