Stoet är dräktigt... eller?

legally_insane

Trådstartare
Nu tror jag att jag behöver lite hjälp... e totalt förvirrad.
mitt sto är/ska vara i 306 dagen idag. kollades med ultraljud under 4:e månaden och konstaterades dräktig.

idag var veterinären ut för att vaccinera osv. och tittade på Guri och sa, ja hon ser verkligen dräktig ut. är i normalhull men med stor mage "undertill" hon är trött och äter inte så bra (det är ett fjordsto) allt säger ju att hon är dräktig.
men gjorde en gynundersökning ändå. (genom ändtarmen)
å då känner hon inget föl.

nu säger en uppfödare som jag känner att fölet kan ligga långt ner i bukhålan... kan det vara så? eller e det så att mitt dräktiga sto inte är dräktigt? allt har ju verkligen varit som om hon är dräktig... allt är så förvirrande :crazy:

2008-05-28_124918_DSC_0555.JPG

Sv: Stoet är dräktigt... eller?

Skillnaden på en dräktig livmoder och en icke-dräktig är som natt och dag. Så kändes livmodern icke_dräktig så är hon inte det,

Att själva fölet inte känns kan mkt väl vara för att fölet ligger långt ner (och har man dessutom korta armar kan det vara svårt att nå) men som sagt "tonusen" på livmodern är ett säkert kort.

"hur" konstaterade vet att hon inte var dräktig? Alltså, vad var det som fällde avgörandet?

Senast ändrad:

Å vad roligt sånt är, INTE.

Kul att man inte kunnat ge extra foder, vakat på stoet osv... Grr, hingstägare har strikt ansvar men det verkar väldigt godtyckligt...

Ja hon brukar ju inte se ut sån om magen.

nä vet. sa att vid det här laget ska man i princip kunna klappa fölet på huvudet. mer än så var det inte. Men hon var själv snopen för när hon tittade på hennes mage och vi prata om henne så var hon helt säker på att Guri är dräktig å en gyn. undersökning inte hade behövts göras. Men jag ville ha den ändå.

Den kan ligga så långt ner att veterinären inte känner.

Hände oss för ett par veckor sedan.
På måndagen undersökning för att stot ej kommit i brunst. Fick då istället chockdiagnosen att vetten kände ett foster som var dött och kanske mumifierat för det hade en konstig form, ett såkallat stenfoster. (Fick negativt dräktighetsbesked i november så vi trodde hon var tom) Blev remitterade till Skara dagen därpå för att undersöka om det rörde sig om ett stenfoster.
Men efter en timmes undersökning då med ett par olika veterinärer så hittade dom en levande fölunge i magen på henne men den låg hemskt långt fram. Dom pekade på utsidan och då låg den strax bakom sadelgjorden.
Det var omtumlande dygn.
Vi trodde vi åkte till Skara med en häst som skulle operera bort livmodern - men åkte istället hem med en högdräktig.
Anledningen till att första vetten på måndagen inte kände fölet var just att den låg så långt fram att tom hans långa arm inte räckte fram, utan det krävdes en ultraljudsmaskin på hennes rakade utsida av magen för att hitta fölet.
Så ge inte upp, hon kan mycket väl vara dräktig!!

oj, vilken tur att ert sto hade en bebis i magen.

jag har ju ganska kort tid på mig att lösa detta. på söndag morgon åker nämligen jag å hästen till sala för sommaren. ska leta reda på en bild på guri som togs för en månad sen så får ni se hur hon såg ut då.

bilder från 26/5 (2 dagar innan vet. kom ut)

2008-05-28_15335_DSC_0528.jpg

2008-05-28_15237_DSC_0527.jpg

2008-05-28_124918_DSC_0555.JPG

hon har ju verkligen blivit större... så vet inte vad jag ska tro...

Jag tycker definitivt att hon ser dräktig ut.... <ksn du inte se om det rör sig därinne/eller känna efter sparkar?

När var hon beräknad att föla?

Då är det ju ungefär en månad kvar

Ta dig tid att känna efter sparkar, man måste ha tålamod men det brukar gå på de flesta.

Är det hennes första föl?

ska göra det...

det är inte hennes första föl, hon har haft 3 stycken tidigare. pratade med förrförra ägaren nyss då jag ville veta lite hur guri var som dräktig osv. å hon har alltid varit lätt att få dräktig å alltid haft lätt att föla.

en av hennes döttrar står på billby gård.

Fölen brukar leva om lite där inne när stoet dricker vatten,
Lycka till :)

det är mycket att tänka på ska försöka titta till på alla tips jag har fått :laugh:
jag hoppas att nån vet. kan hjälpa mig.
har pratat med en vet. idag som säger att det är vanligt att man inte alltid känner fölet genom ändtarmen...

snacka om förvirrande...

jag hade en fjording på foder för nått år sedan. hon hade haft föl året före, sen betäcktes hon igen. men man visste inte om hon var dräktig. så när hon skulle vara i kring 9 månaden så kollade jag henne, vet kände inget. så hon var inte dräktig men hon såg jätte dräktig ut. men de va säkert för att hon hade fått föl året före. o hade så stor mage kvar =)

Oj, nu gör du mig förvirrad också, fast i vårat fall rör det sig antagligen om ett mumifierat foster... :(

Vi hade vet ute idag som kände på livmodern, men han kunde inte känna den ordentligt då den liksom lutade neråt om jag förstod saken rätt. Han sa att detta var väldigt ovanligt och förekom på kanske 5% av stona, så vi ska i vilket fall som helst kolla henne med UL nästa vecka. Men tom sa han att hon är... :cry:

Vi tror tyvärr också att hon ÄR tom, eftersom hon gått en månad över tiden och inget händer, och när hon är så långt gången borde han väl ha känt fölet även om hon har en lutande livmoder.

Jag håller tummarna för din häst, och måste hålla med de andra att hon onekligen SER dräktig ut!

Tycker inte att du ska vara alltför orolig bara för att vet. inte kände nåt föl.
Hade själv ett dräktigt sto som gick över så vi tog hem vet. för att kolla stoet och då kände inte veterinären att det fanns nåt föl överhuvudtaget, men en vecka senare stod ett underbart litet stoföl i hagen.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 326
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 460
Senast: Lyxzen
·
Avel Jag har ägt ett avelssto innan. Hon var dräktig och fölet såldes i magen. Billigare föl mot att köparen tog sig an sto och fölning...
Svar
4
· Visningar
1 554
Senast: Narcissa
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 950
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka