Stödrätter för rookies

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Vi har en mindre gård omfattande 12,73 ha stödrätter. Vi har i år sått in denna åker med vall och gjorde ett försök att söka eu-stöd. Enl.
http://www.sjv.se/amnesomraden/stod...harolikavarde.4.2399437f11fd570e67580004.html
så borde väl vi, boendes i Uppsala, ha rätt till 126 - 204 euro (är inte helt hundra på om det är åkermarksstödrätter vi har men jag tror det) per hektar? Eller har jag missat ngt?
I beslutet så står det att vi har rätt till 500 kronor/hektar i grundersättning för vallodling i stödområde 9? Måste man odla grödor för att ha rätt till den vanliga ersättningen?

Vad har jag missat och vad kan jag göra annorlunda tills nästa år?

/Dum månskensbonde:P

Sv: Stödrätter för rookies

Vad har du fyllt i på SAM ansökan?
HAr du rätt stödrätter? Fick du med dem när ni köpte gården eller är de köpta i efterhand?

Eu-bidragen är uppdelade i flera "delar".

Det första är gårdstödet, för att få det räcker det med att man håller marken öppen och fri från flerårig sly. Där framgår det på stödrätterna hur myckt varje stödrätt som man söker för ger i pengar. Olika stödrätter kan ge olika stödbelopp då dom baseras på vilken produktion gården dom utfärdades på för flera år sen hade just då vid utfärdandet.

Sedan så kan man få andra ersättningar och stöd utöver gårdstödet, varav vallstödet är ett annat stöd än gårdstödet, det ligger på mellan 300 och ca 2000 per ha beroende var i landet och beroende på djurinnehav.

Beslutet om vallstödet är då inte samma sak som gårdstödet.

De pengar du då ska ha är gårdstödet + vallstödet men pengarna kan komma på två olika utbetalningar och vallstödet kan mycket väl komma i ett kuvert från länstyrelsen och inte från jordbruksverket :D

Tusen tusen tack, det verkar ju väldigt lovande:) du är lite av min guru när det gäller lantbruksfrågor ska du veta:)

De pengar du då ska ha är gårdstödet + vallstödet men pengarna kan komma på två olika utbetalningar och vallstödet kan mycket väl komma i ett kuvert från länstyrelsen och inte från jordbruksverket :D

Men har inte de pengarna redan kommit?, eller är det olika i olika delar av landet?, eller senarelagt för TS av någon anledning?

kl
Skjuter in en fråga, hoppas det går bra!

Vi håller på att köpa en gård nu (den ska bara gå igenom bes)
Jag har aldrig sökt eu-bidrag förr, hur gör man?
Där är 3,5ha åker där det ska tas hösilage nästa år, och 2,6ha bete till häst (har varit kalvar innan). Det medföljer stödrätten för grundbeloppet på 1250kr/ha, hur går jag för att söka?

Måste man slå 2 skördar för att få bidrag för åkern, och hur funkar det om man tar en skörd och sen låter hästarna beta där?

Det är även möjligt att ägaren låter mig arrendera 5-6ha bete till, hur gör man då? Kan man hyra stödrätter för den marken eller är det ägaren som tar de bidragen?

Hjälp:o

Men har inte de pengarna redan kommit?, eller är det olika i olika delar av landet?, eller senarelagt för TS av någon anledning?

En del har fått, endel får vänta, jag vet inte varför.
Om man går in på "Mina sidor" hos SJV så kan man se preliminärt utbetalningsdatum.

kl.

Jag ägde inte "min" gård på den tiden när stödrätterna delades ut och det blev inget utav det då och har nu kollat lite på stödrättsmarknaden och såg då att man kunde söka gratis stödrätter om man inte sökte då pga av olika anledningar min anledning är ju att jag inte ägde gården, är det värt att göra en sådan ansökning nu tro?

kl.

Jag ägde inte "min" gård på den tiden när stödrätterna delades ut och det blev inget utav det då och har nu kollat lite på stödrättsmarknaden och såg då att man kunde söka gratis stödrätter om man inte sökte då pga av olika anledningar min anledning är ju att jag inte ägde gården, är det värt att göra en sådan ansökning nu tro?

Om det är värt söka beror på vad du har för gård och vilken verksamhet, jag tror och är rätt säker att vissa krav ska uppfyllas som nyföretagare eller utvecklande av företag med mer mark,djur etc, om du har mindre hästgård utan inkomst ex, som många på buke har,så tror jag och är rätt säker på att det inte är någon ide att söka- då får man köpa.:)

Det är även möjligt att ägaren låter mig arrendera 5-6ha bete till, hur gör man då? Kan man hyra stödrätter för den marken eller är det ägaren som tar de bidragen?

Hjälp:o

Svarar sist först, i detta fall har jag ringt jbv då frågan varit uppe här förut. Svaret blev att man gör som man vill bara man kommer överens, man kan ex arrendera gratis, eller till en liten summa, och markägaren behåller och tar stödrätterna, eller betala mer i arrende och även få med stödrätterna och vad de ger varje år.

Arrenderar man och inte kommer överens (och/eller det går till tvist) så är det den som arrenderar som ska ha stödrätterna.

Där är 3,5ha åker där det ska tas hösilage nästa år, och 2,6ha bete till häst (har varit kalvar innan). Det medföljer stödrätten för grundbeloppet på 1250kr/ha, hur går jag för att söka?

Om inte jag fattar det hela fel så har du samma stöd per ha för all mark, alltså allt är åkermark.

Sedan kan du välja, ta foder eller beta åkermarken med vad du gör av det har ingen betydelse för stödrätternas utdelning, det får du ändå. Du behöver alltså inte ta skörd 2 gånger ex.

Vad du väljer att göra med marken för varje skifte skriver du in i din SAM ansökan som ska vara inne före 31 mars? 2012, där söker du också utbetalning för dina stödrätter.

Ta kontakt med länsstyrelsen så kommer du att få lösenord o användarnamn så kan du kika hur det ser ut från nätet och så söker du stödet där också.

Söker man bara gårdsstödet är det inga krav på skörd det räcker att putsa. Men söker man vallstöd så måste marken antingen betas ordentligt eller skördas (räcker mef en skörd)

Jag har fått gårdsstödet utbetalat redan men vallstöd och kompenssationsbidrag kommer i mellandagarna. Det är olika utbetalningar och man får hem olika papper om dem. Ibbland delas de upp i flera utbetalningar också

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka