Stödfodring på betet*snälla snabba svar*

MagicaDeHex

Trådstartare
Har precis lagt ut en stor hösilagebal i min ena sommarhage så den andra ska ha tid att återhämta sig efter torkan.
Hästarna,6 st, slängde sig med glädje över höet, med VÄLDIGT stor glädje, så stor att jag blev orolig att dom ska föräta sig?!
Nu sitter jag här hemma och tänker men fan, om dom får kolik nu då? Kan dom det utav hösilage? Lr va det nyhetens behag att dom slängde sig så över det?

Är jätteorolig nu!

HAr ngn svar så är jag jättetacksam

Sv: Stödfodring på betet*snälla snabba svar*

du kan inte fodra hästarna med en stor silage bal stående ute i sommarhetta. Silaget jäser och blir giftigt för dem! balen håller sig inte mer än några timmar i gassande sol och värme!

Ok, visste ej:crazy:
Bonden sa att det nog inte va ngn fara nu när det småregnat och va mulet.
Det va en liten bal förresten så jag tror inte den håller mer än max till imorgon eftermiddag ändå...men,nu blev jag klart orolig.
Om jag sprider ut den då? Alltså tar isär den och sprider ut så att den torkar så att säga? Va och kollade nyss och hästarna hade själva dragit isär den ganska mkt.

Men så jag vet till nästa ggn, är det bätre att stödfodra med vanligt hö under sommaren då, lr hur vet man att det inte är för varmt för hösilage?

Ja om du sprider ut den minskar risken, men det är fortfarande stor risk att det blir dåligt, det går oerhört snabbt i varmt väder.

stödfodra hellre i portioner, så hästarna äter upp vid varje mål, och det inte blir spill över som ligger och blir dåligt i värmen.

Hö är bättre att fodra med utomhus sommartid.

ok, jag kan alltså ta ut det dom inte ätit nu och ex. lägga under en pressening i skuggan och ge imorgon om det fortfarande är ok då? HUr känner jag att det börjat bli dåligt? Är så kass på sådant, lite bortskämd med att det sköts i vinterstallet av ägarna

Usch, nu börjar jag nästan lipa av oro, har inte tillfälle att åka dit förrens sju:crazy:

Men som sagt så va det en liten bal ,ligger i skuggan,och vi har inte gassande sol idag....tror du det klarar sig i några timmar till. HAr ont i magen nu:(

Som andra redan har skrivit - det är rötmånad nu.
All mat - även hästarnas - blir fort dålig.

Om du inte har en sval plats att förvara silaget på så använd "torr"-hö.
I en jordkällare eller ett svalt stenstall så kan man ju få silaget att klara några dagar.
Sprider man sedan det som man fodrar med så torkar det ju till hö.

Men en ensilagebal som är öppen för syre i kanske 30 grader värme och så sol på det, den kan t.o.m. börja brinna.

Den står i skuggan, men tror ni den klarar sig till sju? kan först åka upp då och sprida ut den alt. ta bort den.
Det är ju inte lika hett som det varit, det kommer även en del moln emellanåt.

Sitter dumt till på jobbet och kan inte lämna förrens vid innan sju:(

Det va ju jäkla klantigt av mig detta, usch, att det alltid ska uppstå ngn sorts problem:(

ja, synd bara att man oftast får lära sig genom att göra fel först:(

Den har stått i skugga hela tiden, öppnade den strax innan två. Vi har växlande molnighet , ligger runt 20 grader.
Det är 6 hästar som drar och sliter i den så den hade redan gått "isär" en del vid tvåtiden.
Tror den kommer va slut redan inatt för det va en ganska så liten bal.

Fan, jag som trodde jag va praktisk som la in hela balen,suck:crazy:

Men du. Det var ju tur att du frågade, eller hur? Så slapp du upptäcka det för sent :)

Ja, det va VERKLIGEN tur:eek:

Annars hade jag säkert gjort om det i slutet på månaden:crazy:

Hoppas bara dom överlever tills ikväll:crazy:

Har precis lagt ut en stor hösilagebal i min ena sommarhage så den andra ska ha tid att återhämta sig efter torkan.
Hästarna,6 st, slängde sig med glädje över höet, med VÄLDIGT stor glädje, så stor att jag blev orolig att dom ska föräta sig?!
Nu sitter jag här hemma och tänker men fan, om dom får kolik nu då? Kan dom det utav hösilage? Lr va det nyhetens behag att dom slängde sig så över det?

Är jätteorolig nu!

HAr ngn svar så är jag jättetacksam

Hur mkt hösilage per dygn är dessa 6 hästars ranson under vår/höst/ vintertid??? Är deras ranson olika per dygn av dessa 6 hästar???

Hur många kg hösilage innehöll denna (tidigare stora) hösilagebal, numera mkt mindre hösilagebal??

Deras högivor låg ganska lika.Ca 10-12 kg per dag. Dom har gått på bete sen maj.
Efter att jag lagt dit balen, så va jag där ca 15 minuter senare och då hade dom dragit isär den en hel del, och gick mer och småsnappade åt sig lite hö då och då. Vissa hade återgått till betet.
Alla ägarna var medvetna om att det skulle stödfodras med hösilage. Och ingen hade ngt att invända.

Är lite dålig på vikten:o, men inte den största storleken och inte dom små balarna.

Ska ut om ca 2 timmar och sprida ut det iaf, är det väldigt mkt kvar tar jag nog bort en del

Om det inte är jätteont om bete i hagen så tror jag inte att hästarna kommer äta dåligt hösilage. De flesta hästar känner ju trots allt när maten är dålig.

Menar inte att det är ok att använda hösilage på sommaren men jag tror att dina hästar överlever idag iaf. Spara hösilage under en presenning i skuggan är ingen bra idé heller det kommer att bli dåligt hur du än gör i den här värmen. En bal håller bara ett par dagar även när det börjar bli ljummet på våren.

Malu

Bra att veta allt detta. Tack alla:bow:

Som sagt, ska inte göra om just DETTA misstaget igen....återkommer dock säkert med andra misstagstrådar i framtiden:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka