Stödfodring på betet*snälla snabba svar*

Sv: Stödfodring på betet*snälla snabba svar*

Lånar mig själv*

Puh, nu har jag och sambon varit och spritt ut höet i längder, typ som när man torkar hö...svetten bara rann,jösses vilket jobb. Fast det lär dom knapra i sig till imorgon.
Höet såg iaf fint och fräscht ut fortfarande och det va inte varmt.
Vi lät en del va ihoprullat och rullade,puh, ut ur hagen till skugga,la över en pressening så hela höet täcktes. OM det inte blir tokigt varmt imorgon,och jag kollar höet ordentligt, borde det väl gå att använda imorgon om jag sprider ut det igen?
Det duggar lite nu och vädret ska bli svalare imorgon. Vad tror ni om det?

Det borde gå bra.
Lukta på det noga innan du sprider ut det i morgon.

Vad har det för TS %?
Om det är torrt så är det bättre att sprida ut det för torkning och om det är vått så är det bättre att stoppa det i en plastpåse så det kommer till så litet syre som möjligt.

Om det inte är jätteont om bete i hagen så tror jag inte att hästarna kommer äta dåligt hösilage. De flesta hästar känner ju trots allt när maten är dålig.
Om det inte jäser då.
För då kan det bli gaskolik av det hela och berusade hästar.
Beror på ts%.

En bal håller bara ett par dagar även när det börjar bli ljummet på våren
Mina håller minst 4 dagar om jag täcker dem ordentligt.
Hur mycket längre än så som de håller vet inte jag för de har gått åt då.
Men jag hittade en gång en skadad bal som hade klarat betydligt längre tid.

ok, jag kan alltså ta ut det dom inte ätit nu och ex. lägga under en pressening i skuggan och ge imorgon om det fortfarande är ok då? HUr känner jag att det börjat bli dåligt? Är så kass på sådant, lite bortskämd med att det sköts i vinterstallet av ägarna

Jag skulle inte lägga det under en pressening, när balen väl är öppnad är det bättre att det isåfall ligger torrt.! Presseningen skapar fukt under.

Jag la på presenningen för ev. ösregn.....Hu,vilket dilemma :crazy:

då gör du bara så att i morgon kollar du igenom och LUKTAR igenom det noga, och kollar efter fukt/värme i det. det kan ha klarat sig, om det inte blev för varmt i värmen idag och började jäsa så klarar det sig säkert över natten, men kolla noga innan du ger det i morgon.

och sen vet du inför framtiden i och med denna tråden! :)

Ngt som jag funderar över nu när alla säger nej, det jäser osv. Men de stall som utfodrar sina hästar med ensilage nu? Finna en hel del stall där deras hästar ej går på bete, utan får hösilage.

Vad anser ni om detta? Vad är skillnaden med att lägga in en bal i hagen, som många gör, än att ha balen någon annanstans o ge i små givor ist?

Mvh sarre

En öppnad ensilage- eller hösilagebal är alltid färskwara, oawsett årstid. På wintern när det är riktigt kallt kan den hålla sig fräsch uppemot en wecka, men i sommarwärme högst 1-2 dagar. Eftersom det är den anaeroba miljön innanför plasten som håller fodret fräscht så hjälper det inte att lägga en presenning eller dylikt öwer ensilaget. Det tror jag snarare skyndar på processen - jag skulle aldrig fodra med ensilage som legat på marken under en presenning i det här wädret.

Att ensilaget inte tar wärme eller luktar illa är tywärr inte en garanti på att det inte innehåller för mycket mikroorganismer för att kunna orsaka oreda i hästarnas tarmsystem.

Kolik kan hästarna få när tarmfloran blir störd. Det blir den garanterat aw plötslig fri tillgång till ensilage. Jag skulle ta bort allt ensilage ur hästarnas hage och försöka komma öwer hö om det behöws stödutfodring. Ensilage fungerar förstås, men då bör man protionera ut och - som alltid - wänja hästara successiwt. Och då blir det mycket spill eftersom balen måste slängas efter ett par dygn.

Att det är mulet och regn är fö inte ett dyft bättre, regn påskyndar föruttnelseprocessen ytterligre.

En öppnad ensilage- eller hösilagebal är alltid färskwara, oawsett årstid. På wintern när det är riktigt kallt kan den hålla sig fräsch uppemot en wecka, men i sommarwärme högst 1-2 dagar. Eftersom det är den anaeroba miljön innanför plasten som håller fodret fräscht så hjälper det inte att lägga en presenning eller dylikt öwer ensilaget. Det tror jag snarare skyndar på processen - jag skulle aldrig fodra med ensilage som legat på marken under en presenning i det här wädret.

Att ensilaget inte tar wärme eller luktar illa är tywärr inte en garanti på att det inte innehåller för mycket mikroorganismer för att kunna orsaka oreda i hästarnas tarmsystem.

Kolik kan hästarna få när tarmfloran blir störd. Det blir den garanterat aw plötslig fri tillgång till ensilage. Jag skulle ta bort allt ensilage ur hästarnas hage och försöka komma öwer hö om det behöws stödutfodring. Ensilage fungerar förstås, men då bör man protionera ut och - som alltid - wänja hästara successiwt. Och då blir det mycket spill eftersom balen måste slängas efter ett par dygn.

Att det är mulet och regn är fö inte ett dyft bättre, regn påskyndar föruttnelseprocessen ytterligre.

Instämmer.

Måste bara komma med ett inlägg...alltså fri tillgång fick dom ju inte nu, då vi tog bort nästan hela balen. Jag räknar inte med att kunna använda den heller.Men jag hoppas verkligen ingen av hästarna blir jättedålig i magen av detta nu.

Och jag kommer att välja hö nästa ggn,tyvärr va ju gjort redan gjort nu och jag lärde mig ngt nytt.

Jag tror inte att du behöwer oroa dig. Men släng resten aw balen, det ni lagt under presenning, för säkerhetsskull. Klart att du kan ge ensilage i fortsättningen också, men det är bökigt när man måste slänga en massa.

Ngt som jag funderar över nu när alla säger nej, det jäser osv. Men de stall som utfodrar sina hästar med ensilage nu? Finna en hel del stall där deras hästar ej går på bete, utan får hösilage.

Vad anser ni om detta? Vad är skillnaden med att lägga in en bal i hagen, som många gör, än att ha balen någon annanstans o ge i små givor ist?

Mvh sarre

Ja, det va ju lite det jag hade i tankarna när jag valde hösilage:confused:
Jag vet oxå en massa stall där det flera år har fodrats med hösilage, ståendes i en typ lada med öppen dörr och det har funkat fint under alla år. Trots att det ibland blivit riktigt varmt där inne.
Fast det va ju dumt av mig att inte höra efter ordentligt innan....

Lite OT
Men vad gäller med vanligt hö då? Känner att varje tips och förslag är tacksamt för jag har aldrig själv behövat stå för stödfodring utomhus. Och då är det inte så lätt att veta:(

Hu näe, väljer nog att ställa en transport med hö där istället;)

Mvh sarre

värmen!
det går utmärkt att fodra med silage sommartid om det förvaras mörkt och svalt, balen öppnas helt, och åtgången är snabb, dvs tillräckligt stort antal hästar som förbrukar det.

*kl*

Vill bara infoga en sak angående att någon skrev att det nog inte var så troligt att hästarna skulle äta dåligt ensilage.

Enligt Cecilia Müller på SLU så har man gjort tester på hästar där man serverat hö med olika hygienisk kvalitet och olika ts-grad.
Oavsett hygienisk kvalitet så valde hästarna alltid det hö som var blötast.

Så, man kan nog inte räkna med att de inte skulle äta dåligt hö tyvärr.

Jag stödfodrar med hösilage just nu, på grund av den enorma torka som varit. Jag har fyra hästar som går ute dygnet runt och de fodras på kvällarna. Jag köper småbalar, 25-30 kg, och en bal går åt på två - tre dagar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka