Stödfodring av fånghäst?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har en lättfödd ponny som i höstas hade ett mindre fånganfall.
Denna sommaren har hon gått i sin vinterhage och ätit gräs. Det är en ganska stor hage ej med odlat gräs utan mer som en naturhage. Jag rider henne sex dagar i veckan. Hon har hela sommaren fått betfor ca 3 dl torr (innan blötläggning) och ca en liter lusernstrå om dagen. I början av sommaren tyckte jag att hon var ganska OK i hull. Hon behövde inte gå upp mer, kunde gärna tappa lite. Min plan denna sommaren var att jag hoppades stt hon skulle kunna gå i denna hage och att hon ej skulle lägga på sig för mycket. Förra sommaren fick hon gå på vallen efter midsommar och det blev för bra.
Den senaste veckan har jag märkt att hon har börjat tappa en del. Det finns en hel del gräs kvar i hagen men uppenbarligen ej så mycket näring i. Som jag ser det har jag följande alternativ:
1. Ge henne kraftfoder. Det tror jag inte på med tanke på hennes fång.
2. Släppa henne på vallen. Det vågar jag inte riktigt. Jag är rädd för att det kan bli för kraftigt för henne om vädret slår om från en månads regn till högtryck. Här tänker jag kanske fel?
3. Ge henne hö.
4. Ge henne mer lusern.

Vilket är bäst? Hur ska jag veta hur mycket jag ska ge henne?

Sv: Stödfodring av fånghäst?

Jag skulle börja stödfodra med hö i första hand (och fortsätta på den lucerngica du redan ger). Hjälper inte det så ge mer lucern. Andra foder som hjälpt många fånghästar och "vanliga" svårhullade hästar är olja och krafft rehab.
Min fångponny (d-ponny) går på magert bete dagtid (gammal vall, inte behandlad på något sätt på flera år). På natten går han i skogshage. Där får han 3kg hö och 1kg lucernhack.

ge hö och mkt mer lucernhack. 1 liter är ju ingenting, det väger ju inget...

Tack för era svar.
Jag vet att det inte väger så mkt. Hon har mest fått det för att få något inne att äta och att ge tillsammans med protexin och annat.
Men det är ändå svårt att veta hur mycket man bör ge. Det är svårt att veta hur mycket näring det finns i gräset. Hon är en ponny som tycks leva på ingenting. Det är klart att hon får mat men som sagt mycket lättfödd. Jag har i och för sig ökat ridningen en hel del.

alltså är inte lucer farligt att ge fånghästar överhuvudtaget med tanke på att det är för mkt protein som orsakar fång eller är det fel?

Du skrev ju att hon behövde tappa lite då är det väl inget problem om hon gjort det. Om hon börja bli för tunn så öka hömängd i första hand, lusern i andra. Var försiktig med bete.

Nej det är bra att hon har tappat lite till men nu tycker jag att det räcker. Med tanke på att det bara är juli månad och långt kvar till vintern så tänkte jag att det var bäst att börja ge henne lite extra. Det verkar som om alla föreslår samma sak dvs hö och lusern. Jag tror också på det och kommer att börja ge henne mer nu. Beta på vallen får bli eventuellt ett annat år. Jag är naturligtvis rädd att det ska komma tillbaka precis som alla andra med fånghästar.

Det är snarare kolhydraterna som är farliga. Lusern är bra för fånghästar. Det hjälper till att hålla deras mage i balans vilket är viktigt.

Tvärtom, lucern är BRA för fångisar!!! Det är bland det allra bästa man kan ge, och en idealisk foderstat består av hö, lucern och olja.

Att det är protein som ger fång var nåt man trodde i gammla dager då man inte visste bättre... Det är fruktaner som orsakar (gräs-)fång.

vad är det som orsakar fång då?

Det som centaur och jag har svarat är orsaken till fång (en av de vanligaste i alla fall). Det är en kolhydrat som heter fruktan ett ämne som liknar stärkelse. Det finns bla i gräs. Halten fruktan i gräs kan variera mkt efter bla väderlek. Hästarna kan ha svårt för att bryta ner detta och då rubbas tarmbalansen i grovtarmen. Det bildas då gifter som sedan transporteras via blodet till hovarna.

Detta var en mycket kortfattad sammanfattning av det jag har lärt mig. Det står mkt om detta i gamla trådar om fång här på forumet. Det finns många andra som skriver här som kan betydligt mer om detta än vad jag kan.

Du har fått en bra snabbsammanfattning av FA, sök på forumet , det finns MASSOR skrivet i ämnet. Krafft har lite info om det också på hemsidan.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 656
Senast: Whoever
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka