Sv: Stöd!
Nu är det mitt i natten och jag ska förmodligen inte svamla, utan gå o lägga mig. Men jag känner att jag ändå måste försöka förmedla den känslan jag har, med min dam och som ändå gör att jag funkar med henne ibland... Även om jag skulle behöva mer hjälp nånstans ifrån, att få det att fungera bättre...
Tänk er Bhbandet under brösten och ned till naveln, ryggen där har jag myrkrypningar jämt som ett brinnande, hettande och därmed ett neurologiskt smärtande fält, som jag ändå försöker låtsas att det inte finns. samt framsidan, mer som pirrande myrkrypningar och periodvis känns det som om ett stuprör tryckts ner över midjan och dragits åt med sardinburksskruv. Ja, där har ni då min bestående ryggmärgsskada... lätt förklarat. Förutom pirrande myrkrypningar i underarmar, underben, händer, fingrar, fötter och tår.
När jag då rider, försöker jag ändå "sjunka ner", få långa ben, smälta ner i sadeln och bara vara där. Har jag gel-seat, så finns det två "hål" när jag sitter av, efter sittbenen, även om jag inte känner av dem. Oftast är tyvärr den ena gropen djupare än den andra.
Men Tima lyssnar ändå på mitt säte och mina skänklar, jag försöker vara lätt, lätt i handen och ha piano/sytråd i stället för tygel när jag rider på tränsbett, pga att om jag försöker ta mer stöd surnar hon till totalt, kör upp huvudet och sänker ryggen och blir damcykel.
Har jag stång, rider jag med "bananslack" på tygeln, "pekar" med tummen, "svänger själv kontorsstolen" och tar hästen med mig i de riktningar jag vill.
På ridbana och i ridhus, fungerar det OFTAST om det är få störningsmoment, men GÄRNA publik runt oss "Vill ni se en stjärna se på mig", nynnar Fatima för det mesta på. Ute i skogen, är det mest krampaktig ridning då damen tittar och lyssnar på allt annat utom mig, vilket gör att jag totalt tappar fokus.
Så mitt stöd, jaaa... det är nog mjuk hand <--> säte och inramning, men inte skänkeltryck (då det också ger damcykelhäst, med periskop).
Så... nej... Fatima är ingen "tur att Fatima är så snäll häst, att till och med Ingela kan rida henne". Utan hon är Fatima, en häst som ändå på sitt sätt försöker ge Ingela självförtroende att hon klarar av mer än hon tror, även om det ibland... och inte alltför sällan blir mer än vad Ingela klarar av.
Jag tror att de jag har ridit för, vet vad jag menar.
God natt vänner. Nog svamlat för i natt. Jag är trött och för närvarande lite ledsen, för att jag har en pissmärr som inte vill ett skvatt, förutom att ställa till sattyg
http://www.youtube.com/watch?v=bsX_AzMbNFU. Men nästa vecka är hon min
igen. Det vet jag.