Seabaz
Trådstartare
Jag har en fråga.. lite generellt sådär...
Min häst vill inte ha stöd från tygeln (mig) när vi tränar.
Jag red in honom på westernvis om det kan ha med det att göra?
Eller om jag gjort fel..
Jag får honom att jobba bra med bakdel/rygg och då hamnar huvudet där det ska.
Men då vill han att jag ska släppa eftergift på båda tyglarna, och gör jag det så går han kvar i den formen med viss korigering lite då och då.
Men sen har jag fått lära mig att hålla stöd på yttertygeln. håller jag kvar den då så börjar hästen tjaffsa i munnen.
han avskyr bett.
Brukar rida på hack men har samma princip där, förutom att han är mer avslappnad. men om jag ska tävla dressyr mååste jag ju ha bett
Ska jag släppa eftergift på båda sidor eller inte?
Han går att ridamed skänklar och säte i en hyfsad form men då får ju jag jobba som en dåre men det gör jag hellre.
Jag känner mig så elak när jag rider på bett, att det ska göra ont på honom men han är kollad i munnen och det är inget fel.
Han blir liksom stumoch spänd och bara springer när jag kortar tyglarna.
Och det är inte sadeln som det är fel på för byter jag till hack under samma ridpass går det mycket bättre igen...
han är knepig..
Min häst vill inte ha stöd från tygeln (mig) när vi tränar.
Jag red in honom på westernvis om det kan ha med det att göra?
Eller om jag gjort fel..
Jag får honom att jobba bra med bakdel/rygg och då hamnar huvudet där det ska.
Men då vill han att jag ska släppa eftergift på båda tyglarna, och gör jag det så går han kvar i den formen med viss korigering lite då och då.
Men sen har jag fått lära mig att hålla stöd på yttertygeln. håller jag kvar den då så börjar hästen tjaffsa i munnen.
han avskyr bett.
Brukar rida på hack men har samma princip där, förutom att han är mer avslappnad. men om jag ska tävla dressyr mååste jag ju ha bett
Ska jag släppa eftergift på båda sidor eller inte?
Han går att ridamed skänklar och säte i en hyfsad form men då får ju jag jobba som en dåre men det gör jag hellre.
Jag känner mig så elak när jag rider på bett, att det ska göra ont på honom men han är kollad i munnen och det är inget fel.
Han blir liksom stumoch spänd och bara springer när jag kortar tyglarna.
Och det är inte sadeln som det är fel på för byter jag till hack under samma ridpass går det mycket bättre igen...
han är knepig..