stöd på yttertygeln

Seabaz

Trådstartare
Jag har en fråga.. lite generellt sådär...
Min häst vill inte ha stöd från tygeln (mig) när vi tränar.
Jag red in honom på westernvis om det kan ha med det att göra?
Eller om jag gjort fel..

Jag får honom att jobba bra med bakdel/rygg och då hamnar huvudet där det ska.
Men då vill han att jag ska släppa eftergift på båda tyglarna, och gör jag det så går han kvar i den formen med viss korigering lite då och då.
Men sen har jag fått lära mig att hålla stöd på yttertygeln. håller jag kvar den då så börjar hästen tjaffsa i munnen.
han avskyr bett.
Brukar rida på hack men har samma princip där, förutom att han är mer avslappnad. men om jag ska tävla dressyr mååste jag ju ha bett :crazy:

Ska jag släppa eftergift på båda sidor eller inte?
Han går att ridamed skänklar och säte i en hyfsad form men då får ju jag jobba som en dåre men det gör jag hellre.
Jag känner mig så elak när jag rider på bett, att det ska göra ont på honom men han är kollad i munnen och det är inget fel.
Han blir liksom stumoch spänd och bara springer när jag kortar tyglarna.

Och det är inte sadeln som det är fel på för byter jag till hack under samma ridpass går det mycket bättre igen...

han är knepig..

Sv: stöd på yttertygeln

Om du kan få hästen att gå i form på väldigt lätt kontakt genom att korrigera då och då, varför skulle du vilja rida på starkare kontakt? Särskilt som hästen visar sitt missnöje då, så att du blir tvungen att korrigera hela tiden. Jag skulle rida hästen på det sätt som får den att gå bäst! Min häst går också bättre på mycket lätt kontakt, och bäst på sidepull!

hej i arbets trav och skritt. fatta gärna galoppfattningar emellan åt
rid på båda volterna i höger och vänster varv ,byt om volt ofta
rid fram åt hela tiden men på långa tyglar plocka sakta upp hästen men rid med arselet och rumpan plus mycket ben rid framåt ,och rygggen ska vara stark och drivande
och följ hela tiden volten, öka och minska tempot .byt till ett snällt
bett som är tjockt av gummi ,undvik att använda tyglarna som en "ratt jävel "och sluta rid western ridning.det är helt fel enligt mig!
det kan man göra ute skogen.
för växla inte dressyr ,med western det är helt fel!
och ha långa stigläder!använd allround sadel och gärna säkerhets stig byglar.
hästen ska sakta söka framåt nedåt och söka stödet på bettet,då ska du vara som en gummi boll i handen båda och komma med mycket efter -gifter och stöd.konsekvent stöd..beröm med rösten klappa gärna .kort och fint, alla fel säger man "nej" i en viss ton
men rider fortsättnings vis framåt och isamma glada stil.
tala med hästen när du är både glad och sur ..så den lär sig dina sinnes stämmningar detär alltid ett sam spel ryttare och häst!
men det tar tid glöm inte det övning ger färdigheter oxå! :banana: :bump: :devil: för western ridning! fy fan tycker jag!

Ang stöd så läs tråden Stöd=måste för form? och få dig en liten tankeställare. ;)

Det var ju en glad en!
var har säkerhetsstigbyglar med hennes fråga att göra?
Skogsmullar = western, det är nog bara det som du har sett,
med en sådan inställning som du har.

Nu får du ge dig..
Försök att använda vänlig ton och håll dig till ämnet..sen behöver du inte sprida dina fördommar okring dig på det där viset..

Jag måste säga att jag inte sett ett enda svara här på buke från dig som faktiskt svarar rakt på frågan som ställs..här gör du det inte heller.. Exakt vad av det du skrev gör att stödet på yttern blir bättre?

Vad är det han gör när han inte tar stöd? förböjer han sig eller åker bogen till kina?Eller får du dålig kontakt på båda tyglarna ..som om han stöper sig själv i en form och du får inte fatt på honom?

Eftergift är ju ett form av beröm..så visst kan du ge eftergift på båda sidor.Precis som om du berömmer den sidan som är bra.

Såg inte förrän senare att det var "piamar" som
hade svarat, den personen svarar konstigt på alla frågor.
Leta bara bland andra svar, man får ett gott skratt.

Till trådskrivaren, tycker som dom andra, vill hästen inte ha stöd
på ytter o inte behöver det alltid heller så rid som du gör nu.
Jag ger inte min häst ngt stöd på ytter om det inte behövs vid vissa tillfällen för att balanser upp.

Seabaz skrev:
Min häst vill inte ha stöd från tygeln (mig) när vi tränar.
Först: vad menar du egentligen med stöd? De flesta värkar använda "stöd på tygeln" på olika sätt, hur menar du?

Seabaz skrev:
Jag får honom att jobba bra med bakdel/rygg och då hamnar huvudet där det ska.
Men då vill han att jag ska släppa eftergift på båda tyglarna, och gör jag det så går han kvar i den formen med viss korigering lite då och då.
När du säger att han vill ha eftergift, vill han att du ska släppa på tygeln helt och hållet, ge mer tygel bara eller bara ge en lättare eftergift i handen?

Seabaz skrev:
Men sen har jag fått lära mig att hålla stöd på yttertygeln.
Om jag var du skulle jag fundera lite på det jag lärt mig, till exempel, varför ska jag ha stöd på yttertygeln? Varför inte ha stöd på innertygeln? -Ifrågasätt!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.