Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker mig nog snarare någon som gör det åt en. Personen i fråga orkar liksom inte med så mycket.Boendestöd har jag om du undrar om det? Det är dock ett stöd i att göra sakerna själv, inte som hemtjänst som städar åt dig tex.
Jag tänker mig nog snarare någon som gör det åt en. Personen i fråga orkar liksom inte med så mycket.
Det vet jag inte om det finns faktiskt?Jag tänker mig nog snarare någon som gör det åt en. Personen i fråga orkar liksom inte med så mycket.
Om man pga funktionshinder inte kan sköta sitt hem kan man ansöka om hemtjänst. Det gäller även om man inte är pensionär. Jag fick hemtjänst när jag var 36 år, pga fysiska åkommor visserligen men det är inte det viktiga. Det viktiga är att man har rätt att få hjälp om man inte kan klara sig själv. För att ansöka om hemtjänst kontaktar man biståndshandläggare i sin kommun som har hand om hemtjänst. (Man kan i växeln be att få bli kopplad till rätt person.) Det är dock enormt svårt att få hjälp överhuvudtaget idag. Jag blev av med min hemtjänst för snart ett år sedan på helt horribla grunder. Det var tydligt att det handlade om att spara pengar.Är det någon här som har erfarenhet av att få någon typ av praktiskt stöd för hushållssysslor när man har en npf och inte klarar av att sköta hushållet själv? Typ som hemtjänst fast för personer med funktionsnedsättning.
Personen klarar ca 20% av hushållsarbetet. När hen inte har någon annan som hjälper till och gör jobbet varvas smutsig disk, med tvätt, gamla räkningar, skräp, prylar och annat på alla upptänkliga ytor i hemmet. Mat lagas inte, disk diskas inte etc etc. Med projektledning kan personen tex dammsuga en gång i månaden eller liknande. Men hinner liksom inte hålla ordning i samma takt som hen smutsar ned. Hen sköter heller inte sin hygien. Med hjälp att komma igång betalar personen räkningarna någon dag över tiden.Då är frågan vad är "så mycket"? Jag orkar verkligen inte särskilt mycket men boendestöd har hjälpt med att hitta en mängd hushållsarbete som är ok, även om jag inte bor riktigt så rent som jag vill.
Jag tror att första steget är boendestöd ändå, man bedöms från fall till fall och de som behöver kan få stöd flera gånger i veckan. Utifrån hur det fungerar kan man ju efter en tid utvärdera och se vad som funkar bra och om det behövs ytterligare stöd så småningom.Personen klarar ca 20% av hushållsarbetet. När hen inte har någon annan som hjälper till och gör jobbet varvas smutsig disk, med tvätt, gamla räkningar, skräp, prylar och annat på alla upptänkliga ytor i hemmet. Mat lagas inte, disk diskas inte etc etc. Med projektledning kan personen tex dammsuga en gång i månaden eller liknande. Men hinner liksom inte hålla ordning i samma takt som hen smutsar ned. Hen sköter heller inte sin hygien. Med hjälp att komma igång betalar personen räkningarna någon dag över tiden.
Personen har boendestöd men de kommer bara några gånger i veckan för att se till att hen går upp och tar sin medicin samt frukost. Ett försök hålla dygnet på rätt håll. Hen har även träffat arbetsterapeut som lämnat av en tavla som efter mycket om och men kommit upp på väggen där personen fått skriva upp en rutin som hen inte håller. Detta har pågått några år.Jag tror att första steget är boendestöd ändå, man bedöms från fall till fall och de som behöver kan få stöd flera gånger i veckan. Utifrån hur det fungerar kan man ju efter en tid utvärdera och se vad som funkar bra och om det behövs ytterligare stöd så småningom.
Jaha, vad tråkigt. Jag har en närstående där boendestöd fungerat som knuff i rätt riktning, att onsdag 10.00 kommer de och då tar de gemensamt tag i en eller flera såna där grejer som inte blir av. Räkningar, disken, rensa kylen... Just att någon är där när saken ska genomföras verkar vara till stor hjälp. Kan man ta en dialog med samordnaren och önska det?Personen har boendestöd men de kommer bara några gånger i veckan för att se till att hen går upp och tar sin medicin samt frukost. Ett försök hålla dygnet på rätt håll. Hen har även träffat arbetsterapeut som lämnat av en tavla som efter mycket om och men kommit upp på väggen där personen fått skriva upp en rutin som hen inte håller. Detta har pågått några år.
Det finns ingen samordnare, men en biståndshandläggare finns. Personen själv känner inte att hen orkar göra sakerna, det finns kroniska depressioner, ångest och utmattning också förutom ADHD.Jaha, vad tråkigt. Jag har en närstående där boendestöd fungerat som knuff i rätt riktning, att onsdag 10.00 kommer de och då tar de gemensamt tag i en eller flera såna där grejer som inte blir av. Räkningar, disken, rensa kylen... Just att någon är där när saken ska genomföras verkar vara till stor hjälp. Kan man ta en dialog med samordnaren och önska det?
Finns det någon kontakt med psykiatri/habilitering som kan ta upp kontakt med handikappomsorgen och förklara att situationen inte fungerar och trycka på om vilket stöd som behövs och hur det bör ges. De kan kalla kommunens handläggare till möte.Det finns ingen samordnare, men en biståndshandläggare finns. Personen själv känner inte att hen orkar göra sakerna, det finns kroniska depressioner, ångest och utmattning också förutom ADHD.
Det finns en sjuksyster på psykiatrin som tar kontakt någon gång om året för att ta blodtryck och liknande så att personen inte påverkas negativt av sin medicinering.Finns det någon kontakt med psykiatri/habilitering som kan ta upp kontakt med handikappomsorgen och förklara att situationen inte fungerar och trycka på om vilket stöd som behövs och hur det bör ges. De kan kalla kommunens handläggare till möte.
Är det någon här som har erfarenhet av att få någon typ av praktiskt stöd för hushållssysslor när man har en npf och inte klarar av att sköta hushållet själv? Typ som hemtjänst fast för personer med funktionsnedsättning.
Det finns tyvärr inte pengar till städhjälp, annars hade en sådan redan anlitats. Personen lever på sjukersättning och har barn.Hemtjänst är även till för personer med funktionsnedsättning, det är samma stöd som för äldre. Däremot är det svårt att få som @TinyWiny skrev, och målet är att brukaren ska bli mer självständig. Så i bedömningen finns den tanke med hela tiden.
Men även hemtjänst kostar ju pengar, så om det egentligen är städhjälp personen behöver skulle jag ändå titta på städfirmor och deras priser. Det är inte självklart att det blir dyrare med städhjälp än det är med hemtjänsten. Då beroende på hur många gånger i månaden, hur många timmar, etc, och det ingår ju inget annat än själva städningen då.
Finns barn inblandat så borde kommunen vara mer villig att hjälpa kan jag tycka..Det finns tyvärr inte pengar till städhjälp, annars hade en sådan redan anlitats. Personen lever på sjukersättning och har barn.
Hushållet sköts för tillfället mestadels av andra. När det inte sköttes bodde barnen mestadels hos sin andra förälder och på personens dagar hos personens föräldrar som bor i närheten.Finns barn inblandat så borde kommunen vara mer villig att hjälpa kan jag tycka..