Stöd för outbildad kuse?

Sv: Stöd för outbildad kuse?

Vad jag förstår så är Pessoa Magic tillverkaren...det finns många olika sorter- från äggbett till stänger....vilken sorts pessoa köpte du ? Om du har lust får du gärna lägga in en bild !

Nix, det finns ett 3-delat med en särskild droppe som gör att bettet inte viker sig i munnen. det heter Pessoa Magic. :)

*KL*
en häst som går i fri form kan man aldrig få bettet att verka rätt på.

Varför uppfanns Martingalen:confused:

Nix, det finns ett 3-delat med en särskild droppe som gör att bettet inte viker sig i munnen. det heter Pessoa Magic. :)

Hmmm....om du bild-googlar på Pessoa Magic får du fram en massa olika bett som heter just Pessoa Magic- "system" och sen ett namn på de olika betten :confused:

Hittade dock tre bett som kan stämma in...equiform- är det något av dessa ?
pessoamagic3.jpg

pessoamagic2.jpg

pessoamagic.jpg

KL

"Pessoa Magic" är ett system med en hel kollektion av bett, allt ifrån enkla tvådelade tränsbett med lösa ringar till bridongbett och pelham-, pessoa- och kombinationsbett. "Magic" delen är själva tekniken för att hindra bettet från att vika sig - något man redan visste och gjorde under barockens era. Så gott som alla stångbett var ledade med denna form av klack som förhindrade vikningen av bettet.

aha, det har jag missat, ja då återstår ju frågan vilket bett vi pratar om!

:bow:

Detta 3-delade är det. Var lite missnöjd med att bettringarna inte var fasta, men det finns det kanske en anledning till. Tror att det kan finnas en viss risk, om än liten enligt vissa, att det kan nypa.

Om du känner att bettet är sladdrigt kan du antingen köpa ett rakt bett eller eller ett bett med parerstänger. Att använda nosgrimma är till för att stänga munnen och du ville ju inte tvinga hästen till det så nosgrimma borde vara uteslutet.
Rakt bett och bett med parerstänger ligger mer still i hästens mun.

Precis vad jag tänkte, att försöka slippa nosgrimma (men hade det inte löst sig så hade jag funderat på det som en tillfällig lösning) och det behöver jag inte med det här bettet. Och var även inne på rakt bett, men det var det som var finessen med det här bettet, att det fungerar som ett rakt bett (det låser sig och blir stelt vid förhållning), men att man ändå kan ge ledande vid behov (låsningen släpper vid ensidigt tygeltag, typ). Jag är väldigt nöjd. Detta var vad som behövdes i nuläget för att stabilisera.

aa min kompis har ett likadant. va bra att du är nöjd! lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 077
Senast: palle
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Brille
·
Hästhantering Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har...
Svar
4
· Visningar
1 494
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka