Stockholmstips önskas!

Hagaparken kanske. Där finns Fjärilshuset och hajar att se.
Edvard Anderssons växthus i Bergianska trädgården är också sevärd, när jag var där hade de massor av intressant att se, t.ex. bananplantor med frukt, cannabisplanta, citronträd och växter med blad som var ca 1,5 m långa.
 
En SL-färja till Skärgården?

Du menar en Waxholmsbåt?

Tänkte så man inte hamnar fel. SL-färjan går mellan Slussen och Djurgården, inte mycket bad där.

Annars skulle jag också rösta för bad, fast i Årstaviken eller Eriksdalsbadets utebad. Utebadet kostar 20 kr för barn, och är stort och fint. Eller så badar man gratis i Årstaviken bredvid. Finns badmöjligheter på många ställen om man följer vattnet från Skanstull till Tanto. Hunden kan följa med också.
Waxholmsbåtarna ingår också i SL och man kan köpa biljetterna i SL-appen även om det inte är samma biljetter som på buss/spår/pendlarbåt (förutom på vintern när man kan åka med vanlig periodbiljett).
 
Waxholmsbåtarna ingår också i SL och man kan köpa biljetterna i SL-appen även om det inte är samma biljetter som på buss/spår/pendlarbåt (förutom på vintern när man kan åka med vanlig periodbiljett).
Absolut, men de brukar inte kallas SL-färjor för det.
 
En stadsvandring är alltid kul, det finns många olika, jag har gått både den på Södermalm och i Gamla Stan. Det finns rena historievandringar men också tex spökvandring.
 
Norra Söder (läs Mariaberget, Katarinaberget, Stigberget) är trevligt och med kanske lite oväntade stadsmiljöer i storstan? Små branta gator, hissar, mindre hus, trästugor, trappor och broar och fin utsikt över stan. Vissa gator har små butiker och gallerier. Kanske kan den atmosfären vara spännande även för yngre tonåringar? Vill speciellt lyfta fram Bellmansgatan/Pryssgränd (där det finns broar, trappor och hus med ingång flera våningar upp), Bastugatan/Pustegränd/Brännkyrkogatan (i den korsningen finns en liten skulptur som brukar få halsduk och mössa på vintern), Urväders gränd upp till Mosebacke och de små trähusen på Stigbergsgatan (Mamsell Josabets trappor från Tjärhovsplan leder er dit, är ganska säker på att det finns skyltar som berättar om hur det var att leva i husen). Längs Götgatans norra del (som delvis är gångfartsområde/gågata) finns flera tonårsbutiker och t ex Lush som säljer schampokakor och annat som tonåringar brukar gilla (men inte billigt tror jag). Kanske lite mysigare att shoppa där än i MoS?

Har barnen läst Mio min Mio eller Karlsson på taket? I så fall är det kanske roligt med ett besök i Vasaparken och gatorna därikring? Astrid Lindgren bodde på Dalagatan 46 precis vid parken. Dessutom får de se lite hur det "vanliga" Stockholm ser ut bortanför city och turiststråken.
 
Kom på något ni inte får missa: Stockholms nya vardagsrum Vattentorget mellan Gamla stan och Söder. Så nytt (invigdes 6 juni) att jag höll på att glömma (trots att jag jobbat mycket med projekt Slussen). Bättre ställe för en glass eller salladslunch finns inte om vädret är fint. Men känns som ett måste oavsett väder. Har ni tur är det någon arbetsbåt som ska slussas eller massor av vatten i vattenfallet. Finns skärmar som visar fiskarna som passerar genom fisk-släppet. Vill ni veta mer om Slussbygget och varför Slussen byggs om finns en utställning på Södermalmstorg 4.
 
Från Gröndal promenerar ni till Vinterviken. Därifrån kan ni fortsätta längs vattnet förbi Mälarhöjden och bort till Lyrans café. Jättefin promenad och finns små platser där hunden (och barnen) kan bada längs vägen. Ta bussen hem om ni inte orkar gå tillbaka :D

Naturhistoriska riksmuseet är öppet igen, absolut värt ett besök. Kombinera gärna med besök i Bergianska trädgården på andra sidan vägen, eller en promenad över norra djurgården bort mot Norra djurgårdsstaden.

Nästa helg ordnas tornerspel och medeltida marknad på Skoklosters slott. Underbar miljö! Dock är det lite knöligt att ta sig dit just nu när pendeltågen till Bålsta är avstängda, men vill tipsa ändå (det går ersättningsbussar) https://nordicknights.com/

Tyresta nationalpark når ni med buss från stan och är perfekt för skogsvandring, bärplock osv.

Kostar visserligen en slant, men vill slå ett slag för OceanBus! En amfibiebuss kombinerat med guidning genom Stockholm. Superkul för både vuxna och barn! Kräver hundvakt dock.

Hornstulls marknad vid Hornstulls strand, pågår varje helg. Fint att kombinera med att strosa på Söder ut mot Långholmen och Reimersholme.

Östra och Västra Järvafältets naturreservat är superfint och perfekt för hundpromenad. Finns flera ingångar.
På fältet finns även Bögs gård och Väsby gård med café osv. https://www.sollentuna.se/bygga-bo--miljo/naturvard/naturreservat/ostra-jarvafaltets-naturreservat/
 
Senast ändrad:
Om barnen inte har varit i Stockholm förut och sett vaktavlösningen på slottet så tycker jag det är ett givet "happening" som är helt gratis. Speciellt för tonåringar som kanske snart ska göra lumpen och själv gå högvakt kan det vara extra intressant. I alla fall synd att missa om man är i närheten vid rätt tid.
Sker varje dag 12.15 eller 13.15 (varierar beroende på dag). Nästa vecka är det dessutom beriden högvakt flera dagar,
https://www.forsvarsmakten.se/sv/va...samhet/hogvakten/tid-och-plats-for-hogvakten/
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 382
Senast: Queen
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 195
Senast: Farao
·
Småbarn Vi ska åka till Stockholm i helgen med våra två 2,5-åringar. Vi kommer bo på hotell och tar gärna emot alla tips ni har om aktiviteter...
2
Svar
20
· Visningar
1 677
Senast: julgrisen
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 175
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp