sto/valack/hingstvisningar

Muninn

Trådstartare
Såg att det kommer anordnas sådana nästa år.
Är det något nytt att visa valacker?
Någon som vet vad som gäller för det?
Hade ju varit kul att få en bedömning av sin häst, fast han bara är "halv-man" :)

han fick försenad julklapp av mig idag... fleecetäcke med guldkant, och ett hackamore. Han såg väldigt tacksam och lycklig ut när jag störde honom mitt i maten för att prova grejer ;)

/ia o muninn

Jag tror att det är nytt för i år med "Internationella bedömningar". Förut har vi väl bara haft avelsbedömningar. Skillnaden kanske är just att även valackar kan och bör bedömas i nya systemet. Anledningen till att bedöma valackar är naturligtvis inte att avla på dem utan att höja BLUP - poängen för deras föräldrar! Så jag tror att det är nytt för i år ja, men jag är ingen expert eller så det är bara vad jag tror...

Det har visats lite valacker då och då just för att höja en förälders (oftast stoets) BLUP. De bedöms precis som ston och hingstar som visas och kommer i stambok, men försås ej för avel.

/Malin

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 031
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?