Sto till avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -emma-
  • Startdatum Startdatum
E

-emma-

Hejsan!

Hur gör jag om jag vill få poäng på mitt sto? Skall inte ta föl på henne än på ett tag, men hur gör jag när det är dags?

Hon är en Trakehner import född 2003 från baltländerna, har en lååång stam på henne, vilket måste betyda att hon är OK. Men vill få henne bedömd.

Premiering? Vart?

Tacksam för svar!:banana:

Sv: Sto till avel

Du vill alltså ha henne bedömd innan du betäcker?

Det finns sommar premieringar och på vissa ställen hade ASVH för första gången i år rådgivande bedömning för ston, det är helt inofficiellt men man får en indikation om vad stoet styrkor och svagheter är.
På ASVHs hemsida finns en del information om hur det går till och sedan finns länkar till lokal föreningarna som anordnar alla premieringar/visningar.

Visa på stamboksföring och få officiella poäng kan du göra när hon har föl vid sidan, det finns alltså inget krav på att du måste visa henne för att betäcka henne.

Kul att ha en trakehner från Baltstaterna, med stam, stammar verkar ha en förmåga att tyvärr inte vara så viktiga där utan "försvinner" på vägen.
Vart är din häst registrerad? Det är inte säkert att hennes föl får gröna papper i ASVH utan det hänger på vilket förbund hon tillhör.

Börja med att kolla upp om hon verkligen är stamboksföringsbar i Svergie. Tyvärr är långt ifrån alla hästar från de forma öststaterna, även med långa fina härstamningar. Har själv råkat ut för detta. Så jag säger som QuickStar, det är inte säkert att fölet kan få gröna papper.

Hela hennes stam innehåller alla de stora trakehnerhingstarna i botten så hon borde ju anses som stamboksförbar om ASVH har tillräckliga kunskaper om öststatstrakehnarna.

Min uppfattning är att trakehnarna har väldokumenterade stammar medan andra raser kanske inte alltid har papprena i ordning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 894
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Remisser 1177