Sto som tror att hon är en hingst..

Q

Quadrophenia

Mitt sto har blivit helt tokig, hon beter sig som en hingst!
Hagkompisen är brunstig så det bara sprutar om det och ställer villigt
upp sig framför mitt sto. Mitt sto "mullrar" som en hingst och blåser upp sig med en nacke utan dess like. Hon har även hoppat upp och "betäckt" det andra stoet ett antal ggr.
Till saken hör att hon är konstaterad dräktig på 18:e dygnet (nu är hon på dygn 55) jag har inte haft möjlighet att kolla henne igen utan kommer göra det nästa vecka.
Nu börjar jag bli orolig att hon inte ska vara dräktig. Varför? Pga hennes "hingstbeteende". I vanliga fall när hon brunstar så blir hon hingstaktig men samtidigt så "pissar" hon. Detta gör hon dock inte nu, utan hon bara blåser upp sig och uppvaktar det andra högbrunstiga stoet. Tror ni att det kan vara så att det bara är så mycket hormoner i henne pga av dräktigheten samt att hon blir påverkad av det andra stoet?
Ska jag oroa mig för att hon ska ha resorberat eller inte?

/Q
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Mitt sto har blivit helt tokig, hon beter sig som en hingst!
Hagkompisen är brunstig så det bara sprutar om det och ställer villigt
upp sig framför mitt sto. Mitt sto "mullrar" som en hingst och blåser upp sig med en nacke utan dess like. Hon har även hoppat upp och "betäckt" det andra stoet ett antal ggr.
Till saken hör att hon är konstaterad dräktig på 18:e dygnet (nu är hon på dygn 55) jag har inte haft möjlighet att kolla henne igen utan kommer göra det nästa vecka.
Nu börjar jag bli orolig att hon inte ska vara dräktig. Varför? Pga hennes "hingstbeteende". I vanliga fall när hon brunstar så blir hon hingstaktig men samtidigt så "pissar" hon. Detta gör hon dock inte nu, utan hon bara blåser upp sig och uppvaktar det andra högbrunstiga stoet. Tror ni att det kan vara så att det bara är så mycket hormoner i henne pga av dräktigheten samt att hon blir påverkad av det andra stoet?
Ska jag oroa mig för att hon ska ha resorberat eller inte?

/Q

Hon har säkerligen INTE resorberat:). Att de beter sig som hingstar är helt normalt och ganska vanligt. Min har samma beteende som din med undantag att hon inte betäcker sina kompisar:o (inte än iaf). Hon har betett sig likadant sina båda dräktigheter och beteendet kommer vid dygn 40 ungefär på henne. Förra dräktigheten avtog det dock i månad 4, det ska bli intressant att se hur länge det varar i år:crazy::D
Min veterinär sa att "Din häst behöver man ju inte ultraljuda, det märks rätt tydligt att hon är dräktig".
Självklart ul:ar vi ju, det var mer på skoj hon sa så, men hade det inte varit detta för tvillingrisker osv så hade man nog kunnat skippa det:p

Men sålänge hon har detta beteende så vet jag att bebis är kvar iaf:)
Hon är på dygn 88 idag.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Vårt ena sto beter sig också på samma vis när hon när hon är dräktig, en del påstår att det kan bli som om dom bär på ett hingstföl. Jag vet inte om det stämmer, för just det här stoet hos oss nekommer ju bara med hingstföl:angel:
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Tack för era lugnande besked, känns betydligt bättre nu :)
Är ju första gången jag är med om en betäckning så jag har ju ingen erfarenhet av gravidknäppa" ston :smirk:

Men det där om hingstföl hoppas jag inte stämmer då jag hoppas det blir ett sto ;)

/Q
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Min gjorde så och fick ett stoföl. Dock så har detta "hingstbeteende" hållt i sig fast det var två år sedan hon fölade (främst när hon eller någon annan häst är brunstig). Inget som är något problem på något sätt. Hästen ser så otroligt snygg ut när hon spänner halsen så :D.

Mvh

Tora
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Ja visst är de snygga när de showar loss och spänner upp sig :D
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Så gör vårat ena sto VARJE år då hon väntar hingstföl. Än har det inte slagit fel.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Mitt hbl sto "förvandlades" oxå till en hingst sist hon var dräktig, för 2 år sen, nedkom med ett stoföl, dock har beteendet hängt i sig, speciellt vid brunster, då blir hon alldeles stollig, svårriden. Är nu drägtig för tredje gången o lugn som en filbunke.... är idag, den 27/7 på dygn 51.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Så hjorde min förra häst med fastän hon inte var dräktig. Fast det blev riktigt jobbigt när vi var ute och red för då skulle hon hingsta sig för ALLA hästar ute:eek: . Vi kom ju aldrig nån vart för det tog ca 1 timme att rida ca 3 kilometer...
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Kände en gång ett sto som hette Gay Time. Gissa varför?
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Har ett likadant sto. När hon va två hoppade hon på ston, har tidigare aldrigt sett det på hästar däremot hundar, kor mm.
Hon spänner nacken som en hingst ibland. Flyttade henne till ett nytt stall för två veckor sedan och alla tre stona där har brunstat åt henne och inte valacken.
De tittar drömmande på henne och när hon gnäggar så skvätter de.
Jag undrar om de är vanligare hos ranghöga ston, för mitt sto har alltid stått högre i rang än alla som varit äldre än henne redan när hon var tre år.
Hon har varit dräktig en gång men beteendet fanns redan när hon var två år.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

MMM, intressant.

Då kommer ju följdfrågorna. Vad för ämne som ger dessa ston sådant beteende? Är de lika lätta att få dräktiga? Och nedärvs det till deras föl?
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Efter att man kommit fram till att min släpper två ägg och även inseminerade på det andra ägget så blev hon dräktig med en gång.

Hon har haft två föl innan jag fick henne och hon visade inget hingstbeteende då. Faktum är att hon visade ingen eller väldigt lite brunst innan jag betäckte henne (hade henne som ridhäst i ca 2 år innan betäckning).

"Fölisen" är bara en så länge 2 år. Hon är lite pipig när hon är brunstig men absolut inget som går att jämföra med mamman. Hon visar inget av hingstbeteendet. Annars är hon väldigt lik sin mamma till beteendet. När det kommer till utseendet är de inte lika alls. Dock är den lilla en väldigt snäll häst som verkar komma överens med de flesta hästar, men hon låter ingen köra med henne trots att hon går med ston som är 6-15 år gamla. Mamman däremot är mera kärringaktig och vill tex ha hela höhögen för sig själv medan den lilla mycket väl kan dela med någon annan.

Mvh

Tora
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

:eek:

Detta beteende märkte jag på mitt sto igår. Hon sprang bredvid i hagen gruffade och skrek när jag kom hem med den lilla tysken.

Han som är lite hingstig av sig blev nästan arg på henne.

Jag trodde direkt att hon tappat fölet pga av allt som häst men tydligen verkar detta vara rätt normalt??

Jag har hela tiden trott att hon får ett stoföl och mamma har hela tiden sagt hingstföl.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Det är inte ovanligt;)

En person hade köpt en häst av en häst handlare och hon betedde sig väldigt hingstigt, ville tom betäcka människor:eek:

Nu vägrade denna person tro på att hon var dräktig fast många sa det till henne...

Hon tom bantade häst stackaren:mad:

Nåvål till slut kunde ju inte heller ägaren bortse ifrån att det faktiskt sparkade där inne:smirk:

Ett välskapt sto föl blev resultatet:)
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

MMM, intressant.

Då kommer ju följdfrågorna. Vad för ämne som ger dessa ston sådant beteende? Är de lika lätta att få dräktiga? Och nedärvs det till deras föl?

Vad det är för ämne vet jag ej, troligen hormoner som testosteron. Jag betäckte henne som treåring och hon tog sig på första försöket. Hon har allit haft regelbundna brunster, och visar dem för valacker i närheten. Hon blir inte otrevlig på något vis, märks inget när man rider eller så.
Avkomman är nu 4 år verkar också stå högt i rang, men har inte sett något hingstbeteende på henne än.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Vårt ena sto beter sig också på samma vis när hon när hon är dräktig, en del påstår att det kan bli som om dom bär på ett hingstföl. Jag vet inte om det stämmer, för just det här stoet hos oss nekommer ju bara med hingstföl:angel:

Det stämmer faktiskt, det du säger. Ston som är dräktiga kan bli väldigt hingstiga, det beror på en hormonrubbning i samband med dräktighet.
Likaså brukar man säga att ston som blir tjuriga och griniga väntar stoföl.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Mitt gamla arabsto blir oxå hingstig när hon är dräktig. Ser lustigt ut när gamla tanten spänner upp sig som en hingst! :D
Har fått två föl efter henne hos mig. Båda gångerna har hon "hingstat sig", båda gångerna har hon fått hingstföl.

Mitt kallblodstravarsto blir oxå lite hingstig när hon är dräktig. En gång hoppade hon upp på sin ettårige son!! :o
Hon har oxå bara fått hingstföl här hos mig.
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Mitt sto gjorde likadant när hon var dräktig.. Jag trodde också att det skulle bli en hingst men det blev ett sto istället :D

/ Fredrik
 
Sv: Sto som tror att hon är en hingst..

Min är sådan dagen innan hon blir brunstig. Betäcker också.

Så nu hoppas ja på lugn och ro i hagen i början av nästa vecka, annars är hon tom igen :(
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 527
Senast: Novalisa
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 378
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp