Sto som "startar" varandra?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vinga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 774
V

Vinga

Phu haft en hektisk natt!

Sto nr 1 (beräknad till 20 mars) har jag haft ett öga på några nättter nu och i natt var det dags! Har 4 sto till som är dräktiga, en beräknad till 28 mars,en till 2 april och de andra lite efter det ( inte datumet i huvudet nu)

I alla fall så vid 2 tiden i natt såg jag på kameran att sto nr 1 började krysta så det var bara att bege sig ut i stallet, allt gick bra och jag behövde bara hålla ett öga på det hela, ett fint stoföl blev det :love:
Skulle just gå in när jag kollade till andra delen av stallet, då höll sto nr 2 som bäst på att föla:eek: Där fick jag hjälpa till att dra lite, men inte mycket, förstföderska! En liten hingst blev det där!:love:

trött och sliten släpade jag mig in i huset Maken frågade om allt gått bra (vilket han misstänkte eftersom jag inte kallat på honom) Jadå sa jag, det blev ett litet sto och en hingst!
VA? Tvillingar, men det har väl inte synts, sa han *s*
Gissa om han blev förvånad när jag förklarade situationen :)

Vid 6 tiden gick jag ut i stallet igen för en koll (har bara en övervakningskamera och den var monterad hos sto nr 1)

Vad händer då i stallet JO sto nr 3 förbereder sig för fölning:eek: :eek: :eek:

En hingst även där! :love:

Så 3 små föl inom 5h blev det här i natt *pust*

Någon som varit med om något sådant tidigare?

Glad över att minimera antalet vaknätter såklart, men varken sto 2 eller 3 var visat tendens till att vara nära fölning, inga stora juver inga släppta bäckenband osv...

Nu är de bara 2 föl kvar som ska födas här i år men det SKA vara ca 1 månad kvar de de två :) Håller alla tummar för 2 stoföll :)

Stam för de som undrar:
Stoföl: Argentinus-Darco-Voltaire-JaliscoB
Hingstföl1: Samma stam som ovan ( stona helsyskon)
Hingstföl2: Robin Z-Lotus Pool

Sv: Sto som "startar" varandra?

Oj vad roligt och så förvånande! Skönt för dig iallafall att slippa några vaknätter även om det blir intensivt nu ibörjan!

Trevliga stammar, du får allt ta o lägga ut bilder på underverken i bildtråden:love:

Jodå, det sägs att de sätter igång varandra. Själv har jag inte märkt av det på mina ston. Har tidigare om åren haft några veckor mellan varje beräknad. I år är det jämnare :)

En bekant till mig som föder upp shetland har däremot påpekat detta flera gånger. -Vis av erfarenhet.

Om jag inte missminner mig så har även Stall Lilla Heda (Tina) erfarenhet av detta med flera ston som går igång samtidigt.

Gira :banana:

Vad härligt att det bara blev en natt, även om det klart var jobbigt med tre på en gång.
Har kompisar där stona också startat varandra ett par gånger, men själv har det inte hänt här.

Stort grattis till nytillskotten! :)

Å jag paxar för stofölet ;)
Jag har en ledig box så det är bara att komma hit med mor å dotter!

Mumma vilket stam :love: :bump:

Å jag paxar för stofölet ;)
Jag har en ledig box så det är bara att komma hit med mor å dotter!

Mumma vilket stam :love: :bump:

Stofölet var precis vad jag hoppades på så hon ska stanna här :love:
Hingstfölet E Argentinus har några Belgare förtur på, de köpte förra årets föl och är SÅ nöjda att de har förbokat om det skulle bli en hingst!

Jag hoppas på ett sto E mitt Robin Z sto (dräktig med Cento) för en sådan avkomma vill jag gärna sätta i min avelsbox här!

jepp,jag råkade ut för precis samma sak 2005,dock bara på två ston..hade inte fler då.. :D
1,5 timme mellan fölningarna och det var beräknat på 3 veckor emellan.

jo, jag också...1999 hade jag importerat tre dräktiga ston.
Jag hade dem i ett eget stall med tre boxar, de var beräknade inom ca tre veckor allihop.

Sto ett fölade mycket hastigt vid kvällfodringen.
Efter stoet ätit upp så vek sig bena och hon krystade fram ett föl, jag pysslade lite ikring och städade och kollade lite.

Så började det stånka i boxen bredvid, den fölningen var inte helt enkel, tog tid och var besvärlig både för mig och stoet. Vid fyratiden på morgonen gick jag in och lade mig för att vila och var tillbaka trött och omtumlad vis sjutiden på morgonen.

Då trött och omtumlad visste jag inte riktigt hur dom stog och vems föl osv. Jag tittade förvirrat in i boxarna--ALLA hade varsitt föl !!!

peråke

...jo det stämmer att jag har erfarenhet av detta.
Hade för 3 år sedan ett sto som fölade - fel läge och mkt kämpa...gick vägen, när jag kom in i andra stall avdelningen höll ett av dom andra ston på att föla...det gick inte vägen med död fölunge och livmoder framfall och avlivning av stoet mitt i natten.
Senare på natten drog även mamman till sto nr 1 igång och föla...det var däremot smärfritt och allt gick bra!
//Tina

Förra året fick vi tre föl på samma dygn så nog kan de dra igång varandra.

Oj, det var verkligen en hektisk natt! :D
Grattis till de tre fölen! Vilken stam på stofölet! :d Skulle jag vilja ha :)
Jag har bara haft en fölning åt gången, men i år är det som upplagt för att det blir fler samma natt. Två ston är beräknade till 26 april och det tredje 7 maj.

*hugger sista knappen*

Då är det alltså inte helt ovanligt att de drar igång varandra som mina gjorde!
Kanske hoppas på att de 2 kvarstående gör lika så blir det drastisk nergång av vaknätterna detta året :)

Kan du inte lägga in bilder på dina föl i bildtråden?
Jag såg två Argentinusföl förra året och båda var väldigt stora, den största 1,20 när den kom, så det hade varit kul att se dina små.

Kan du inte lägga in bilder på dina föl i bildtråden?
Jag såg två Argentinusföl förra året och båda var väldigt stora, den största 1,20 när den kom, så det hade varit kul att se dina små.

Jag kan inget om datorer ( ett under att jag hittar hit och klarar Bukefalos :o ) Men min gubbe som kommer hem till helgen får hjälpa till så ska jag försöka få ut foto!

Min Argentinus unge från förra året var ca 115cm när han föddes, mäter idag som 1 år och 2 mån (född 27:e januari) knappt 150 fram och 152 bak.

Årets Argentinusföl mätt vid födslen 112(liten mor) resp 114cm, inte jätte stora enligt mig!

Mina ston drar ut på vaknätterna så mkt de kan. 2005 hade jag 4 dräktiga ston, ingen fölade i tid och det blev väldigt mång vaknätter. De två första skulle föla med 3 dagars mellanrum- det blev 19 dagar. De andra två var betäckta samma dag- där blev 21 dagar i mellan.
Så det blev 7 maj - 26 maj - 6 juni - 27 juni. 3 av dem såg "färdiga" ut tidigt, den 4de sätter juver timmarna innan fölning. Man var rätt trött när sista skulle föla och hon var första fölerska så det fick man ju inte missa.

Nej inga jättar, men heller inte små tycker jag. Mina föl har aldrig varit större än 110 cm ( har haft 6 st). Fjolårets var 102 vid födseln, men han är nu 155 bak och 150 fram och beräknas nog blir nog minst 170 cm, så ibland verkar födselstorleken inte spela så stor roll.

Nu har jag kollat upp när alla ston i mitt stall fölar, och de visar sig vara beräknade att föla väldigt tätt, 19, 24, 27 + 29/4 ( min), 11/5, sedan en eftersläntrare i mitten av juni, så vi får väl se om de sätter igång varandra när det väl börjar :angel:

Lotus Pool :love: Vad heter det stoet och vad är det mer bakom???

De andra är ju :d stammade

Jag erfar just nu det omvända. Vi hade 2 ston som skulle föla samma dag. De gick alltid ihop, gjorde allt tillsammans och fick också alla fölningstecken samtidigt. Det första stoet fölade - långdraget och mycket blod - det tog en hel natt och fölet överlevde inte. Sto nummer två har sedan dess "gått tillbaka" i sina tecken. Inte så spänt juver, inget "nära fölningsbeteende" alls längre. Det är nu 6 dagar sedan första fölningen. Ser verkligen ut som om hon kniper igen. Någon mer som gjort den erfarenheten?

Lotus Pool :love: Vad heter det stoet och vad är det mer bakom???

Lolita Pool heter hon, och vet faktiskt inte vad som ligger bakom :crazy: , kallar henne min "buskavels märr", men hon rör sig så underbart och har ett topp temperament så jag kan inte låta bli att avla på henne!

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid... 2
Svar
30
· Visningar
6 006
Senast: Tussinussen
·
A
Avel Har ett 9 årigt varmblod som skall föla för första gången den 1 juni och för en vecka sen ringde en i stallet och sa att det händer nog... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 842
Senast: grimman
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 285
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin