Sto som läcker mjölk...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tesamesa
  • Startdatum Startdatum
T

Tesamesa

Hej!:)
Jag har ett sto som är beräknad till nedkomst mitten av juni, men har börjat läcka lite, när hon rör sig! Eftersom man blir lite bekymrad slänger jag nu ut frågan här!! (första gången...:(..)
Är det råmjölk som försvinner? Och ska jag då mjölka henne? Och frysa in?
Kommer mjölkkvaliten bli sämre när fölet väl är här?
Kan det vara inflammation? Bli?
Hon har varit rejält stinn i nästan två veckor nu så jag har väl börjat lugna ner mig lite. Trodde fölet skulle komma direkt!:o
Är det någon som kan ge mig lugnande besked!!??

Tack på förhand!!:bow:

Sv: Sto som läcker mjölk...

Jag skulle inte vara nervös för att råmjölken försvinner, utan för att hon ska kasta.

Dum fråga kanske :o men det kan inte vara så att ni räknat fel på tiden och att hon ska ha tidigare?

De brukar ju inte läcka mjölk så här tidigt utan endast några dagar innan fölning - och om fölet kommer nu så är det ju för tidigt.. Jag hade som CK sagt varit mkt orolig för kastning, då jag själv har haft ett sto som kastat 1 månad innan fölning (hon läckte dock inte mjölk än och jag hade inte börjat vaka - men hon hade fyllt på juvret ganska mkt - dock ej fullt (detta var mitt första föl så jag var inte förberedd på något sådant - annars hade jag kanske vakat.. :-( ))..

Till trådskaparen.
Håller tummarna för att det inte är kastning på gång för ditt sto. Vill inte skrämma dig men jag råder dig dock att börja vaka på henne redan ifall att något skulle gå fel.. LYCKA TILL och hoppas att du får en underbar fölunge om någon månad!!!

Om de läcker långt innan de ska ha föl, betyder det ofta att de snart kastar.

Edit: Cessan hann visst före.

Senast ändrad:

Jeeesus!! Ni blev jag ju verkligen inte lugnare!!!!
Nej vi har inseminerat och hon tog sig första försöket så vi borde inte räknat fel.... Igår fick jag inte ta i hennes juver...det har inte varit problem förut. Hon äter och myser omkring och ser allmänt tjock ut. Fast igår var hon irriterad....HJÄLP!
Jag får börja vaka över henne. Men om fölet kommer nu...vad finns det att göra?? Är det bara att gilla läget och förstå att det kommer gå galet???

Hingsten är Damino...

Behöver något positivt...:confused::(

Nu har jag kollat med en erfaren uppfödare som även jobbar som vet. assistent. Hon säger att det kan bli så här ibland och att det inte betyder att stoet kastar. Jag håller er underrättade om vad som händer med vårt sto!!!

Tjipp:grin:

Jag skulle väl vilja korrigera hennes uttalande med att det MÅSTE inte betyda att hon kastar, men det finns en stor risk. Jag hoppas att du vakar.

Nu har jag kollat med en erfaren uppfödare som även jobbar som vet. assistent. Hon säger att det kan bli så här ibland och att det inte betyder att stoet kastar. Jag håller er underrättade om vad som händer med vårt sto!!!

Tjipp:grin:

En bekant som föder upp halvblod i liten skala har ett sto som har, precis som din börjat läcka ca en månad innan fölning och kastat - 3 ggr (Inte på rad dock)
Så jag skulle också vilja korrigera det uttalandet med att -Läcker stoet mjölk så tidigt innan behöver det inte betyda att hon ska kasta, men risken är att hon gör det.

När vi fick vårat första föl för många år sedan så läckte stoet mjölk någon vecka innan fölning. Tyvärr sparade vi aldrig på mjölken som rann ur, vilket vi nog skulle gjort. Fölet som föddes friskt höll på att stryka med pga att råmjölken runnit ur stoet. Fölet hade väldigt lite antikroppar i sig när vi la in han på djursjukhuset 2-3 dagar senare, men lyckades mot alla odds överleva (är idag en pigg och frisk ponny)! Det behöver nog inte innebära kastning men att du åtminstone bör vara redo med råmjölk...

Jag skrev nästan samma fråga förra veckan- men min märr läcker inte mjölk... Ska bara föla ÄNNU senare.
Jag hade ute veterinär i onsdags och scannade henne. Var mkt mkt skönt att veta att den fortfarande rörde sig och att fosterhinnan var tillräckligt tjock fortfarande. Lugnade mig mkt även om jag naturligtvis fortfarande har mkt koll på stoet såklart.
Uppfödaren som jag pratade med sa att de brukar kasta inom två dygn om så är fallet- jag håller tummarna för att det inte blir så i våra fall....

Inget har hänt hos oss! Allt ät frid och fröjd... Hon var betäckt den 8 juli, så varje dag som passerar är en seger!!!

Jag återkommer!! TAck för alla tips och råd!

Va skönt :) Då verkar det ju inte vara någon fara... Min är mer spänd i juvret förra året än iår. Jag får helst inte röra- förra året ÄLSKADE hon det...
Juverinflammation??? Inte trött eller febrig.
Tycker fortfarande att hon verkar ha tagit på första semineringen... Men det ska ju tydligen inte gå...

Min gamla märr läcker alltid mjölk, från utsatt datum och fram tills fölning. Hon går alltid över från 2 till 4 veckor! En gång läckte hon 7v innan och då kastade hon inom ett dygn..........
Ingen av de andra 4 stona läcker förräns timmarna innan!

Hej.
Jag tycker att du ska ha lite extra koll på henne det kan ju hända att hon fölar för tidigt, mitt sto började läcka ca 1 vecka senare fölade hon ohc det var 5 veckor för tidigt, se till att ha nappflaska hemma, helst med platt napp så att du kan mjölka ur henne om fölet kommer för tidigt kan hända att det är för svagt i början för att kunna dia själv, vi använde en plastspruta med lång pip i början för hans mun var för liten för nappen samt att vi hade en fleece tröja på, då det är viktigt att de hålls varma, även vet, kan ju kolla hur råmjölksstatusen är med en foalcheck ifall de behöver plasma, hoppas att allt går bra, våran har blivit 2 mån nu, men det var ett stort passande i början.

Hej alla...

Tyvärr måste jag meddela att vår lilla fölunge kom igår morse..Hon levde inte när hon kom ut. Inget såg fel ut, veterinär har varit ute. Vi är ju förtvivlade, och hon var såååååå vacker så vacker!!!
Stoet mår bra....
Kram till alla som varit inne och gett tips och råd!
Och lycka till alla som fortfarande väntar!!! Jag önskar er alla välgång!
Vårt sto gick alltså 316 dagar...

Nej vad tråkigt! *kramar om!!*

har ni kollat om det var abortvirus? annars är det en bra ide ifall det finns fler dräktiga i närheten!

Hejsan
Jag beklagar verkligen det som hände med din lilla fölunge... själva står vi här med en moderslös liten och en amma som vi försöker övertyga och det är därför jag skriver... det finns fler som förlorat sina föl och sina märrar, om ni orkar med det, hjälp till att rädda någon annans liten...

http://www.asvt.se/page53584.php

Jag vet att det kan vara svårt att tänka rationellt när man är så ledsen.. för ledsen det ska gudarna veta att man blir...
Jag hoppas ni har en så bra dag som det går att ha efter omständigheterna.

Mvh Sofia

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 024
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka