Sto som läcker mjölk...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tesamesa
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto som läcker mjölk...

Hejsan
Jag beklagar verkligen det som hände med din lilla fölunge... själva står vi här med en moderslös liten och en amma som vi försöker övertyga och det är därför jag skriver... det finns fler som förlorat sina föl och sina märrar, om ni orkar med det, hjälp till att rädda någon annans liten...

http://www.asvt.se/page53584.php

Jag vet att det kan vara svårt att tänka rationellt när man är så ledsen.. för ledsen det ska gudarna veta att man blir...
Jag hoppas ni har en så bra dag som det går att ha efter omständigheterna.

Mvh Sofia

Ston som har kastat, vilket jag antar att man kan räkna denna till skall inte användas som ammor efter vad jag har fått lära mig. Endast fullgångna ston där fölet dör i fölningen skall användas som ammor är den tumregel jag fick höra av en rutinerad uppfödare när vi pratade om saken.

vetcheck är alltid att rekommendera innan.. oavsett om fölet var dödfött eller ej... Det här stoet var ju inom gränsen för att fölet skulle ha kunnat klara sig, är stoet friskt och det inte finns någon inflammation eller något tecken på sjukdom, så att vet kan godkänna det är det värt det.

Menar inte att lägga börda på TS men känner till flertalet förstföderskor som fött tre veckor tidigt, bla. där den ena började läcka nästan två månader innan hon skulle föla (~vit~ mjölk, inte genomskinlig) men klarade fölet.

Är stoet friskt så kan hon rädda ett fölliv, MEN som med allting annat ska man vara medveten om att komplikationer kan tillstöta SAMT koppla in veterinär.

En nyfiken fråga varför ska ett sto som kastat inte användas som amma?

Min fölungen nu snart tre månader gammal har en amma som kastade sitt föl.

kl

Det här var verkligen inte rolig läsning! Mitt ena sto, som ska föla runt 15 juni, har läckt mjölk i två dagar... Hon fick ganska snabbt stort juver och fyllda spenar i förra veckan, och nu droppar det ibland (man ser på insidan bakbenen). Grå vätska. Inga andra tecken, hon har inte släppt bäckenband och beter sig precis som vanligt.

Förra året fölade hon tre veckor för tidigt.

Vi hade dessutom en kastning i februari som kan ha varit abortvirus, men där trodde jag faran var över.

Hej alla...

Tyvärr måste jag meddela att vår lilla fölunge kom igår morse..Hon levde inte när hon kom ut.

Jag beklagar er förlust även om det var ganska väntat att det skulle bli så.

Alltid sorgligt när dräktigheter inte fortskrider som dom ska.

Till övriga:
En varningens ord då fölston gör precis som TS sto gjorde.
Att läcka mjölk så pass tidigt är i stort sett alltid ett dåligt tecken.

Så håll koll på dom ordentligt för även en kastning kan innebära stor fara för stoet själv.
Att vaka på ett sto som har två månader kvar är inte roligt men det är ett måste.

Att det sedan finns någon individ som kan droppa och ändå gå tiden ut är definitivt ingen tröst för er övriga.
Läckande ston har trassel på gång. På ett eller annat sätt i stort sätt alltid.

Ston som kastat kan vara ammor OM dom själva är friska. Dom skall inte flyttas runt INNAN veterinär kollat ordentligt och att det döda fölet ÄR obducerat.
Ston som kastat kan inte rädda liv på föl på så sätt att dom ger råmjölk. Nej.
Dom kan däremot vara extra mamma och fostra den lilla som blivit ensam.

Ett krav är ju givetvis att stoet som kastat/förlorat föl har mjölk i juvret som duger åt den ungen som hon skall adoptera.

Och då kan man i stort sett sålla bort ston som kastat tidigt utan enbart ta dom som kastat/förlorat föl i mycket sent skede på dräktigheten.

Men kontrollera noga stoets mjölk INNAN ni tar åt er en moderslös unge.

AM

Fy då är så ledsen för eran skull. Vill bara dela med mig av mina erfarenheter.
Jag fick ju ett föl i år som kom 3 veckor för tidigt (född på dag 313) och stoet läckte mjölk som bara den före. Det dom sa till mig på hästsjukhuset då är att stoet har en infektion i placentan och behöver antibiotika och nåt mer för att stoppa upp (det kan hjälpa men är inte säkert att det gör det) förlossningen. Och ska man betäcka om samma sto ska hon verkligen kollas innan och att hon kanske ska sys (caslikopereras) när man fått henne dräktig för att inte få in bakterier.

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 118
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 269
Senast: Habina
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 024
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka