Sto som läcker mjölk....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lucia_97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 695
L

lucia_97

jag läste i en tidning (i ridsport tror jag) om hur man skulle göra med ston som läckte mjölk innan fölet kommit ut. tyvärr minns jag inte vad som stod i artiklen. kanske kommer någon annan ihåg vad det stod eller någon som vet vad man ska göra om detta händer. mitt sto fölade förra året och läckte ganska mycket mjölk innan. kan ju bli så denna gången också, så jag tänkte höra vad ni andra gör om det händer. givetvis planerar jag att ha råmjölk i frysen.

Sv: Sto som läcker mjölk....

jag läste i en tidning (i ridsport tror jag) om hur man skulle göra med ston som läckte mjölk innan fölet kommit ut. tyvärr minns jag inte vad som stod i artiklen. kanske kommer någon annan ihåg vad det stod eller någon som vet vad man ska göra om detta händer. mitt sto fölade förra året och läckte ganska mycket mjölk innan. kan ju bli så denna gången också, så jag tänkte höra vad ni andra gör om det händer. givetvis planerar jag att ha råmjölk i frysen.

Om möjligt så samla upp så mycket du kan av mjölken. Stoet har bara en viss mångd råmjölk, så det är det som läcker ut. Ju mer hon läcker ju mindre blir kvar åt fölet.

jo det är sant. fast jag vill minnas att det va ngt annat man kunde göra...minns ju inte bara vad det stod i den där artiklen. ingen annan som minns?? jätte tacksam för alla svar och funderingar

Om märra läcker så är det som det är.
Det är då man plockar fram reserven ur frysen. :D

AM

Vi har haft ett sto som alltid läckte och då är det bara som tidigare sagt att ta fram ur reserven i frysen. Senast så fölade ett sto till samma dag så vi kunde få "färskvara". Vi brukar alltid ta ett foalcheck också efter 24h för att se att den lilla fått tillräckligt med antikroppar, annars får man ge plasma också. Lycka till med sto och kommande föl!

Hur länge håller "reserven" i frysen, är det från året innan?

Mjölkar ni ur stoet efter fölet fått sitt och stoppar den i vad?

Men då har jag hört att det är INTE råmjölk som läcker, den kommer först då fölet föds. :confused:
Det ska alltså inte vara någon fara alls, omän inte önskvärt.

Men då har jag hört att det är INTE råmjölk som läcker, den kommer först då fölet föds. :confused:
Det ska alltså inte vara någon fara alls, omän inte önskvärt.

Jag har också fått lära mig att det inte är råmjölk som rinner utan att råmjölken börjar att bildas när fölningen sätter igång.

Det är vad jag lärt mig också.
Sen köpte jag mig en spektrameter förra året som mäter antikroppsmängden i råmjölken bara för att vara på den säkra sidan.
Mitt hbl som var 8 år som jag trodde hade bäst mjölk kom precis upp i normal nivå o hade inte läckt innan.
Men mitt 16 åriga ponny sto hade jättehög nivå med antikroppar o hon hade läckt en vecka innan.
Jag Mjölkade ur alla 3 stona lite efter att fölis snuttat o frös in ...inför detta året. Har en 18 åring som ska föla för första ggn hos mig o jag vet inte hur bra hennes kvalitet brukar vara. Då kan det vara bra att ha hemma. Har iaf 1 liter i frysen i nödfall. Går ju fort att tina vid behov.
Har hört att de brukar hålla mellan 12-18 mån i frysen. Man kan kolla antikroppsnivån med spektrometern även om den varit frusen.

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 122
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: Ridinglady
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 621
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna